Formule 2: Verbeterde F2 Williams JPH1B verpulvert baanrecord in Portimao
Een verbeterde versie van de F2 Williams, de JPH1B heeft tijdens tests in Portimao het baanrecord verpulverd. In Barcelona startte het team vorige week met een basis set-up.
Tekst Willem J. Staat
Foto: F2

Een F2 seizoen kost slechts 275.000 Britse ponden en daarmee ben je sinds vandaag
sneller dan de 3.5L WSR Formule Renault.....
Nieuwe F2 verpulvert baanrecord
Een upgrade versie van de Formule 2 Williams, de JPH 1B heeft in Portimao officieus het baanrecord voor die klasse met ruim drie seconden verbeterd. Ook was testcoureur Andy Soucek ruim 3/10e sneller dan de World Series by Renault 3,5L pole time uit 2009.
Aërodynamische verbeteringen die door het Williams F1 Team met behulp met een CFD programma werden uitgevoerd leverden een maximale verbetering van de neerwaartse druk van ruim 30% op. Ook wist men bij Williams de aërodynamische doelmatigheid met ruim 24% te verbeteren.
Ondanks de lage temperaturen wierpen de verbeteringen direct hun vruchten af. Tijdens het F2 weekend in 2009 liet Soucek een tijd van 1.38.163 registreren. Tijdens de testdag liet de regerende F2 kampioen een tijd van 1.35.770 noteren.
Jonathan Palmer: “Patrick Head en het Williams F1 Team hebben een grote stap voorwaarts gemaakt met de 2010 spec- auto. In 2009 stelden wij ons ten doel de eerste wedstrijd op tijd te halen en het ontwikkelingsprogramma moest toen snel bevroren worden zodat we met de productie van de auto konden beginnen en dat was extreem positief. Het hoofddoel was om het nieuwe aërodynamische pakket te evalueren. Wij gingen zelfs nog niet eens voor tijden. Wij probeerden alleen maar de auto te begrijpen
Tekst Willem J. Staat
Foto: F2

Een F2 seizoen kost slechts 275.000 Britse ponden en daarmee ben je sinds vandaag
sneller dan de 3.5L WSR Formule Renault.....
Nieuwe F2 verpulvert baanrecord
Een upgrade versie van de Formule 2 Williams, de JPH 1B heeft in Portimao officieus het baanrecord voor die klasse met ruim drie seconden verbeterd. Ook was testcoureur Andy Soucek ruim 3/10e sneller dan de World Series by Renault 3,5L pole time uit 2009.
Aërodynamische verbeteringen die door het Williams F1 Team met behulp met een CFD programma werden uitgevoerd leverden een maximale verbetering van de neerwaartse druk van ruim 30% op. Ook wist men bij Williams de aërodynamische doelmatigheid met ruim 24% te verbeteren.
Ondanks de lage temperaturen wierpen de verbeteringen direct hun vruchten af. Tijdens het F2 weekend in 2009 liet Soucek een tijd van 1.38.163 registreren. Tijdens de testdag liet de regerende F2 kampioen een tijd van 1.35.770 noteren.
Jonathan Palmer: “Patrick Head en het Williams F1 Team hebben een grote stap voorwaarts gemaakt met de 2010 spec- auto. In 2009 stelden wij ons ten doel de eerste wedstrijd op tijd te halen en het ontwikkelingsprogramma moest toen snel bevroren worden zodat we met de productie van de auto konden beginnen en dat was extreem positief. Het hoofddoel was om het nieuwe aërodynamische pakket te evalueren. Wij gingen zelfs nog niet eens voor tijden. Wij probeerden alleen maar de auto te begrijpen