Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
GT

FIA GT: Peter Kox met Lamborghini in WK GT1

480_kox_5929
Peter Kox vorig jaar bij de presentatie, nu definitief als rijder van de Lambo GT1

De deelname van Mike Hezemans onder de vlag van het team Phoenix Racing/Carsport was al bekend, maar ook Peter Kox zal dit jaar aan de start verschijnen van het nieuwe FIA-wereldkampioenschap in de FIA-GT1-categorie. Daarmee is Eindhoven misschien wel de stad met de grootste dichtheid in FIA-WK-GT1-rijders, met hooguit Monte Carlo als concurrent. Peter Kox gaat rijden met een Lamborghini Murciélago R-SV (inderdaad, verreweg de langste type-aanduiding op de WK-inschrijflijst) van het Duitse Reiter Engineering. De afgelopen jaren reed Kox al heel wat races met het merk en het team. “Ik heb er alle vertrouwen in dat Hans Reiter hiermee weer een goed project in handen heeft”, zegt Kox.

Tekst: René de Boer
Foto's: Essay Produkties/Chris Schotanus

Al tijdens de presentatie van de Lambo-GT1-bolide, vorig jaar aan de vooravond van de 24 Uur van Spa-Francorchamps, sloot Kox het bepaald niet uit dat hij één van de rijders van deze auto in het nieuwe GT-wereldkampioenschap zou worden. Toch had hij voor dit seizoen ook nog andere opties, zo vertelt hij in gesprek met AUTOSPORT.NL. “Het Britse Gigawave-team, waarvoor ik de laatste 1000-kilometerrace van vorig jaar in de Le Mans Series op Silverstone heb gereden (én gewonnen in de GT1-klasse; RdB) had plannen om met twee Nissans aan het WK deel te nemen en met hen was ik lange tijd in gesprek, maar uiteindelijk ging hun samenwerking met Nissan niet door. Daarmee bleef voor mij de deelname met Reiter over. Hans Reiter wilde me toch al graag hebben, en ook voor mij is het niet verkeerd. Ik ken het team en Lamborghini immers heel goed.”

480_kox_5906
Kox ziet het met de Lamborghini Murciélago R-SV wel zitten


Bandenproblemen hopelijk opgelost
Hoe de verhoudingen in het nieuwe FIA GT1-WK zullen liggen, valt nu nog moeilijk te zeggen. Deze week vinden op het "Autodromo do Algarve" in het Portugese Portimão de eerste tests plaats en wordt ook de "Balance of performance"-test door de organisatoren van het kampioenschap afgewerkt. Op z'n vroegst na deze tests is er een eerste indicatie. Toch is Kox optimistisch over de kansen van Lamborghini in de serie. "Er zijn wat ontwikkelingen in het reglement waardoor bijvoorbeeld de nadelen die we vroeger met de banden hadden, nu wat minder zullen zijn. Wat dat betreft heb ik er wel vertrouwen in." Het team van Hans Reiter, met wie Kox 15 jaar geleden al samenwerkte bij Schnitzer-BMW in de toenmalige Duitse STW-Cup, zet twee Murciélago's in. Kox’ teamgenoot bij Reiter Engineering wordt de Duitser Christopher Haase, die afgelopen seizoen samen met zijn naam- en landgenoot Christopher Mies de kampioenstitel in het FIA GT3-kampioenschap won. Nog twee Lambo's worden er aan de start gebracht door het nieuwe team Allinkl.com-Münnich Motorsport van René Münnich, die na een aantal jaren in de rallycross nu de overstap maakt naar het circuit.

“Hij heeft het toch maar voor elkaar gekregen”

Peter Kox spreekt zijn bewondering uit voor het initiatief van WK-organisator Stéphane Ratel. “Hij heeft het toch maar voor elkaar gekregen om een veld van 24 auto’s aan de start te krijgen en dat is gezien de huidige omstandigheden een prestatie die respect afdwingt. Voor mij is het ook mooi om in deze serie te rijden. Een kampioenschap met volwaardige FIA WK-status is toch iets bijzonders.” Of Peter Kox naast zijn WK-deelname nog andere activiteiten met Lamborghini in zijn agenda heeft staan, kan hij niet zeggen. “Wellicht dat ik nog een aantal wedstrijden in de ADAC GT Masters rijd, maar dat staat nog niet vast”, aldus de Eindhovenaar. En hoe zit het met Le Mans? “Voor Le Mans heb ik een aantal opties”, luidt het diplomatieke antwoord. Het zou ons niet verbazen als Aston Martin en Spyker daartoe behoren.

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet