Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Sportscars

Sportscars: Winnend debuut Action-Express-Porsche op Daytona


daytona_winner_gt-action
De winnende Speedsource-Mazda RX-8

Mazda verslaat Porsche in GT-klasse

In de GT-klasse leek de The Racer’s Group-Porsche met startnummer 71 op weg naar de overwinning, maar met Bobby Labonte achter het stuur kwam de auto met nog iets meer dan vier uur te gaan zonder brandstof te staan. Zo ging een voorsprong van twee ronden verloren, waardoor de nummer 67-Porsche, een gecombineerde inschrijving van TRG en Flying Lizard, de eerste plaats in handen kreeg. Ook voor dit team was echter geen succes weggelegd: een gebroken schokdemper maakte een extra pitstop noodzakelijk, waarmee de eerste plaats en uiteindelijk de zege in de GT-klasse naar de nummer 70-Speedsource Mazda RX-8 van Jonathan Bomarito, Nick Ham, Sylvain Tremblay en David Haskell ging. Voor Porsche restten de plaatsen twee en drie in de klasse, gevolgd door de Camaro van Davis, Liddell en Magnussen, die het bij de première in de 24-uursrace uitstekend deed.

daytona_nr67_action
Hoopvol nieuws voor Equipe Verschuur? De Camaro's deden het goed in Daytona


Jeroen Bleekemolen vijfde in de GT-klasse

Jeroen Bleekemolen werd samen met zijn teamgenoten Lietz, Potter en Stanton als twaalfde algemeen en als vijfde in de GT-divisie geklasseerd. Door een defecte radiator en een kapotte achterruit in het begin van de race verloor Magnus Racing bij het debuut in Daytona veel tijd. "Toen alle problemen eenmaal waren verholpen ging het eigenlijk prima", meldde Jeroen Bleekemolen. "We hebben de race in ieder geval uitgereden." Het team had zelfs lange tijd zicht op een plaats bij de eerste tien in het algemeen klassement, maar doordat de uitgevallen Riley-Ford met Allmendinger en consorten toch nog geklasseerd werd, ging dit niet door.

daytona_bleekemolen_finish
Finish voor de nummer 44-Magnus Racing-Porsche met Jeroen Bleekemolen

Inzet Jos Menten en Oscar Slingerland vanwege motordefect niet beloond
Jos Menten en Oscar Slingerland reden beide met de nummer 20-Porsche van Matt Connelly Motorsports, maar het duo zag de finish niet. Een motordefect net voor het eind van het twaalfde uur maakte een voortijdig einde aan de race van Menten, Slingerland en teamgenoten Markus Palttala en Christophe Lapierre. “Na de testdag wisten we dat we het materiaal hadden om de strijd aan te gaan met de topteams”, aldus Jos Menten. De elektronica speelde het team echter parten. Menten nam de start (achter de safety-car vanwege de regen) voor zijn rekening. Gaandeweg de race klom de Porsche gestaag op in het GT-klassement, maar in het zesde uur reed een auto uit de snellere prototype-klasse achterin de Porsche, die op dat moment negende in de klasse was. Na reparatie volgde opnieuw een opmars, maar uiteindelijk waren het motorproblemen tijdens de stint van Oskar Slingerland die het definitieve einde betekende. Menten genoot wel van de ervaring: “De manier waarop het Amerikaanse publiek autosport beleeft, kan je niet vergelijken met wat gebeurt aan de andere kant van de oceaan. Autosport is hier een feest, het leeft onder de mensen. Het is erg jammer dat we niet huiswaarts kunnen keren met een mooi resultaat, want ik heb werkelijk van elke seconde genoten.”

daytona_nr22_action
Flinke schade, maar wel doorrijden: de Bullet-Racing-Porsche van Kees Nierop

Canadese Nederlander Kees Nierop aan de finish
Onze Canadese landgenoot Kees Nierop (hij is geboren en getogen in Monnickendam, raakte besmet met het racevirus in Zandvoort, maar verhuisde in de zeventiger jaren met zijn ouders naar Canada), oud-winnaar van ondermeer de 12 Uur van Sebring, nam in Daytona deel met de Porsche nummer 22 van het team Bullet Racing. Hij deelde de auto met Darryl O’Young, Bentley en McIntosh. Het team liep forse schade en daarmee een overeenkomstige achterstand op, maar reed met een flink gehavende Porsche de race wel uit. Dat is de echte spirit van Daytona! Dit jaar waren maar liefst 85.000 bezoekers getuige van het spektakel, wat een nieuw toeschouwersrecord voor de Rolex 24 betekent. Zoals bij Amerikaanse 'road races' gebruikelijk waren deze bezoekers echter nauwelijks op de tribunes te vinden (met 85.000 is het enorme complex van Daytona nog niet eens voor een derde vol!). Men hield zich voornamelijk op in het infield, waar het op zaterdag zelfs zo druk was dat het terrein op last van de autoriteiten moest worden gesloten.

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet