TDC: Kevin Veltman bekroont inhaalrace met eerste zege in Toerwagen Diesel Cup

Kevin Veltman heeft tijdens de Formido Finaleraces op Circuit Park Zandvoort zijn eerste overwinning in de Toerwagen Diesel Cup zeker gesteld. De BMW-rijder kwam van ver, want hij startte vanaf de elfde positie en wist met constante rondetijden zijn weg naar voren te banen. Na honderd minuten werd Veltman als eerste afgevlagd, met een minimale voorsprong van 0,764 seconde op de SEAT Ibiza van Quint Engel en Dennis de Groot. Donald Molenaar en Sandor van Es reden hun Honda Civic naar een derde plek, waardoor het erepodium door drie verschillende merken werd ingenomen. Ronald Morien en Ferry Duivenvoorde waren in de beginfase van de wedstrijd nog de grote favorieten voor de overwinning, maar moesten na 17 ronden hun wedstrijd in de pitstraat staken.
Tekst en foto: PR
Bij de start van de wedstrijd kende de Volkswagen Golf-equipe Duivenvoorde/Morien een slechte start en moesten de pole-sitters tijdelijk de leidende positie afstaan aan equipe Engel/De Groot. Toen de equipe Duivenvoorde/Morien de kop van het veld wist te herpakken, leek zij redelijk zeker van de overwinning. Een technisch effect gooide echter roet in het eten. De Groot/Engel kon de zege ook niet consolideren, want een opspelend probleem met de wielophanging zorgde ervoor dat het SEAT-duo de overwinning door de vingers glipte. Veltman profiteerde en pakte de zege. Engel/De Groot konden hun race nog wel uitrijden.
“Het euvel speelde vooral in de rechterbochten op”, legde Engel uit. “In het begin heb ik het daardoor wat rustiger aan gedaan en daarna werd het probleem ook minder. Ik kon de eerste plek door een gelukje overnemen en bij de Honda weglopen.” Toen teamgenoot De Groot het stuur overnam dook het probleem echter weer op. “De grip nam af en ik had vooral veel onderstuur in de bochten naar rechts”, vertelde De Groot. “Ik zag Kevin steeds groter worden in mijn spiegel en kon hem echt niet van de overwinning afhouden.”
“Ik heb er vandaag erg hard voor moeten werken”, vertelde racewinnaar Veltman, die de wedstrijd in zijn eentje reed. “Op de radio werd me verteld dat ik nog een kwartier had en zag de leidende SEAT steeds groter worden. Ik heb mijn best gedaan om constante rondetijden te blijven rijden en heb flink doorgetrapt. Met de overwinning als resultaat!”
Bijna twee op rij voor Honda Civic
Donald Molenaar en Sandor van Es waren dichtbij om de tweede overwinning op rij voor de Honda Civic te boeken. De reglementen in de Toerwagen Diesel Cup schrijven echter voor dat de winnaar van een wedstrijd, de daaropvolgende race een erestraf moet inlossen. De overwinning tijdens voor Donald Molenaar tijdens de Wijzonol Trophy zorgde er dus voor dat het duo vandaag tijdens de pitstop vijftien seconden langer stil moest staan. Aangezien Molenaar/Van Es 1,170 seconde tekort kwam op de overwinning, is de som snel gemaakt waar ze hadden gestaan zonder de erestraf.
“Ik reed dit weekend voor het eerst met de Honda Civic”, vertelde Van Es. “Ik had vrijdag wel wat meters gemaakt, maar toen was het nat en in het droog reageerde de auto heel anders. Het duurde ook een rondje of 3 voordat ik in het ritme kwam. Op een gegeven moment werd me op de radio vertelt dat alles wat voor me reed ingehaald moest worden. Ik heb toen wat ruiger gereden om naar voren te komen. Uiteindelijk kwamen we op het eind nog heel dichtbij de eerste twee plekken. Het onderstel van de Honda is heel goed en hij rijdt heel constant. Waar andere auto’s later in de race achteruit gaan, rijden wij met deze auto constante rondetijden. Morgen hebben we weer nieuwe kansen, dan hebben we maar twee seconden erestraf.”
De laatste wedstrijd van 2008 in de Toerwagen Diesel Cup wordt aanstaande zondag verreden tijdens het vervolg van de Finaleraces op Circuit Park Zandvoort.
UITSLAG FORMIDO FINALERACES
Toerwagen Diesel Cup Race 1:
1. Kevin Veltman, BMW 120d, 47 ronden in 1 uur 41 min 2,495 (120,205 km/u),
2. Equipe De Groot/Engel, Seat Ibiza Cupra, op 0,764 seconden,
3. Equipe Molenaar/Van Es, Honda Civic, op 1,170 seconden,
4. Equipe Gras/Dik, Seat Ibiza Cupra, op 21,186 seconden,
5. Equipe Koster/Sanders, BMW 120d, op 36,514 seconden,
6. Equipe Zwart/Uljee, BMW 120d, op 44,744 seconden,
7. Equipe Slaghekke/Oosterman, VW Golf, op 59,350 seconden,
8. Equipe Wilschut/Wilschut, BMW 120d, op 1 min 25,837 seconden,
9. Equipe Van Dam/Dekker, SEAT Ibiza Cupra, op 1 min 51,076 seconden,
10. Equipe Vos/Verschuur, BMW 120d, 2 min 5,049 seconden,
11. Equipe Balk/Stam, BMW 120d, op 1 ronde,
12. Equipe Zachariasse/Van Splunteren, BMW 120d, op 1 ronde,
13. Equipe Meijlink/Van der Vecht, Alfa Romeo 147, op 1 ronde,
14. Equipe Mul/De Groot, VW Golf, op 1 ronde,
15. Equipe Braams/Vel, BMW 120d, op 2 ronden,
16. Equipe Braams/Bol, BMW 120d, op 2 ronden,
17. Equipe Smeijsters/Köhler, BMW 120d, op 2 ronden.