Dragracing: Marc Meihuizen op volle oorlogssterkte terug

Hoewel de start van het Europese dragrace-seizoen nog ver weg lijkt heeft Marc Meihuizen zijn planning voor dit jaar al klaar. Na een uiterst pechvol verlopen 2009 wil de Pro Modified-rijder dit jaar hard terugslaan.
Tekst: Remco Scheelings
Foto’s Remco Scheelings
Het seizoen 2009 was er voor Marc Meihuizen één om snel te vergeten. Alles wat maar mis kon gaan, ging ook mis. Na een aantal succesvolle seizoenen met de ’37 Chevrolet Business Coupé moest met de nieuw bij Andy Robinson Racecars gebouwde ’68 Pontiac Firebird de strijd om de snelste Pro Modified-tijden en de Europese titel kunnen worden aangegaan. Wat aanloopproblemen met de nieuwe auto stonden direct succes in de weg maar na twee wedstrijden leek de weg richting Europese top te zijn ingeslagen. Totdat in Hockenheim het noodlot toesloeg. Eerst werd Meihuizen, wachtend in het startvak, aangereden door de na zijn burn-out terugrijdende Deen Johnny Sand. De zware schade werd provisorisch gerepareerd maar in zijn run op zaterdagavond schoot er een kabel van de brandstofpomp los waarna er een blowerexplosie en brand volgde. De schade aan motor en auto was zodanig groot dat Meihuizen en zijn JWR-team het seizoen voortijdig zagen eindigen.

Na de teleurstelling verwerkt te hebben heeft de eigenaar van transportonderneming M-Trex uit IJmuiden met nog een paar maanden tot de eerste FIA EK-wedstrijd te gaan, de zaken weer op de rit en de planning voor het nieuwe seizoen rond. De motor staat in Canada en wordt niet alleen van nieuwe onderdelen maar ook van de laatste updates voorzien. Eind februari wordt de krachtbron in Nederland terug verwacht waarna de auto richting Andy Robinson Racecars verhuist om de in Hockenheim ontstane schade te repareren. Onder andere zal daarbij een nieuwe neus en deur worden gemonteerd. Zodra de auto terug is uit Engeland kan in de werkplaats in IJmuiden een begin worden gemaakt met de afrondende werkzaamheden. Meihuizen verwacht de ’68 Pontiac eind april weer raceklaar te hebben, ruim op tijd voor de eerste wedstrijd van het FIA Europees Kampioenschap eind mei op Santa Pod. Doel van Meihuizen blijft onverminderd het rijden van de snelste Europese Pro Modified-tijden met als direct gevolg het winnen van wedstrijden en een topklassering in het officiële FIA Europees Kampioenschap. Jarenlange trouwe sponsor Eurol blijft ook komend seizoen aan het JWR-team verbonden.
