Formule Ford: Van race incentive naar Formule Ford coureur
Racen is voor velen een onbereikbare droom. Maar dat met wat doorzettingsvermogen die droom helemaal niet zo onbereikbaar blijkt, bewijst Romain Destercq. Na deelname aan een Bleekemolen Race Experience op Circuit Park Zandvoort werd hij zo gegrepen door met name de formulewagens, dat hij besloot hemel en aarde te bewegen om zijn droom te verwezenlijken. En zoals zo vaak wanneer je iets echt wilt … hij slaagde en maakt tijdens de Paasraces op Zandvoort zijn debuut in de Formule Ford. Lees hier zijn verhaal.
Beste autosportliefhebbers,
Net als jullie ben ik altijd al liefhebber geweest van de autosport. Maar zoals zo velen,hebben mijn ouders nooit de financiële middelen gehad om iets in het karten te doen. Vaak heb ik er over gedroomd hoe het is om autocoureur te zijn. Een droom die niet voor iedereen weggelegd is! Vorig jaar is daar verandering ingekomen en bij deze wil ik jullie allemaal meenemen in mijn verhaal over hoe ik deze droom naar realiteit breng.

Precies één jaar geleden op 31-01-2009 kreeg ik van mijn vriendin en vrienden een geweldig verjaardagscadeau,een race experience op Zandvoort! Ze wilden me nu toch eens op een circuit in een echte auto bezig zien. In maart was het zover en ik wist niet wat ik meemaakte toen ik plaats nam in een formule Opel/Lotus. Ik kan het gevoel nog steeds niet in woorden uitdrukken. Ineens begreep ik wat coureurs weleens bedoelen met één worden met de auto en hem precies aanvoelen. Alle zenuwen die ik eerder die dag had bleken van me af te vallen en daar ging ik dan.
Uiteraard reed ik wel achter een instructeur aan en reden er nog vijf deelnemers achter mij aan. Het ging snel, maar op een gegeven moment wilde ik die instructeur toch graag voorbij omdat ik altijd alles uit de kast wil halen. Ik besloot dat toch maar niet te doen, omdat dat niet de bedoeling was en ik de rest van de dag dan misschien geen auto meer zou mogen aanraken. Tot twee keer toe hebben die instructeur en ik letterlijk "stapvoets" moeten rijden om de rest van het veld bij te laten trekken. Hierna volgden nog een paar rondes in een Porsche GT3 en een Lamborghini Gallardo, je kan je voorstellen dat het super is om in zulke auto's over het circuit heen te scheuren. Maar voor mij kon niets tippen aan het gevoel dat ik in die formule Opel/Lotus kreeg!
Aan het eind van deze geweldige ervaring vroeg die instructeur me of ik dit vaker had gedaan. Toen ik hierop antwoordde dat het de eerste keer was zei hij :"Jij kan het ,als je maar WIL.... Als jij wil kan jij nog een mooie carrière maken in de autosport." Natuurlijk was dit het grootste compliment dat ik maar krijgen kon en helemaal met mijn hoofd in de wolken ging ik huiswaarts.
Naar aanleiding van deze ervaring en wat me aan het eind van de dag verteld was ben ik me helemaal gaan verdiepen in deze sport. Na veel lezen en veel navraag kwam ik tot de conclusie dat het NK Formule Ford het beste bij mijn idee en mijn situatie past. Vanaf dat moment ben ik alles,maar dan ook echt ALLES op ALLES gaan zetten om in 2010 aan het NK Formule Ford 2010 te gaan deelnemen! Na een gesprek met Vuik Racing te hebben gehad kwam alles nog dichterbij.
John’s Racing Team wilde me graag spreken en ik besloot daarop toch eens richting Luik af te reizen. Toen ik John mijn verhaal vertelde over mijn doel en mijn visie werd hij helemaal enthousiast.

"Romain, iedereen kan het leren, maar met jouw motivatie en instelling kan je misschien net wat meer geven. "Deze woorden klonken me als muziek in de oren en met een voldaan gevoel ging ik weer richting Nederland. Een tijd later besloten we nog een afspraak te maken en na enige tijd praten sloten we een DEAL.
NK Formule Ford komt nu wel héél dichtbij en ik begin te merken dat de druk ook steeds groter wordt. Ik zal in een Van Diemen Duratec uit 2007 deel gaan nemen. Henk Stinis, een goede vriend van mij, zal mijn 1e monteur zijn, gesteund door Cyril Breukers, ook een vriend, die eveneens als monteur aanwezig zal zijn.
John’s Racing Team zal ons helemaal begeleiden en ons al het benodigde beschikbaar stellen om zo goed als mogelijk te kunnen presteren!
Een mooi samenwerkingsverband als je het mij vraagt en een deal waar je in mijn geval uiteraard géén nee tegen kan zeggen. Voor de marketing zullen tijdens de raceweekenden zullen Jimmy & Viola Erdelmann hun uiterste best doen iedereen te woord te staan.
Ik besef dat de coureurs in de Formule Ford een hoop ervaring hebben, maar ben er van overtuigd dat wij toch met zijn allen iets mooi op kunnen bouwen. Het feit dat deze mensen in me geloven motiveert me nog meer om te presteren en zal de uitdaging nog groter maken om punten te behalen.
Er zijn echter nog wel een aantal stappen die ik moet ondernemen voor het zover is. Allereerst het behalen van mijn EU-Licentie. De cursus begint op 24 januari en
op 28 februari zal ik het examen afleggen. Ik ga er van uit dat ik eind februari mijn EU-Licentie op zak heb, zodat begin maart de eerste testsessies op Zandvoort gereden kunnen worden.
Sponsoren die zelf ook van een uitdaging houden en betrokken deel willen nemen aan mijn plan zijn nog van harte welkom! Ik ben bereikbaar via romaindestercq@hotmail.com.

Bij deze wil ik alvast iedereen die mij ondersteunt bedanken voor hun onvoorwaardelijke hulp bij het bereiken van mijn droom.
Romain Destercq
Beste autosportliefhebbers,
Net als jullie ben ik altijd al liefhebber geweest van de autosport. Maar zoals zo velen,hebben mijn ouders nooit de financiële middelen gehad om iets in het karten te doen. Vaak heb ik er over gedroomd hoe het is om autocoureur te zijn. Een droom die niet voor iedereen weggelegd is! Vorig jaar is daar verandering ingekomen en bij deze wil ik jullie allemaal meenemen in mijn verhaal over hoe ik deze droom naar realiteit breng.

Precies één jaar geleden op 31-01-2009 kreeg ik van mijn vriendin en vrienden een geweldig verjaardagscadeau,een race experience op Zandvoort! Ze wilden me nu toch eens op een circuit in een echte auto bezig zien. In maart was het zover en ik wist niet wat ik meemaakte toen ik plaats nam in een formule Opel/Lotus. Ik kan het gevoel nog steeds niet in woorden uitdrukken. Ineens begreep ik wat coureurs weleens bedoelen met één worden met de auto en hem precies aanvoelen. Alle zenuwen die ik eerder die dag had bleken van me af te vallen en daar ging ik dan.
Uiteraard reed ik wel achter een instructeur aan en reden er nog vijf deelnemers achter mij aan. Het ging snel, maar op een gegeven moment wilde ik die instructeur toch graag voorbij omdat ik altijd alles uit de kast wil halen. Ik besloot dat toch maar niet te doen, omdat dat niet de bedoeling was en ik de rest van de dag dan misschien geen auto meer zou mogen aanraken. Tot twee keer toe hebben die instructeur en ik letterlijk "stapvoets" moeten rijden om de rest van het veld bij te laten trekken. Hierna volgden nog een paar rondes in een Porsche GT3 en een Lamborghini Gallardo, je kan je voorstellen dat het super is om in zulke auto's over het circuit heen te scheuren. Maar voor mij kon niets tippen aan het gevoel dat ik in die formule Opel/Lotus kreeg!
Aan het eind van deze geweldige ervaring vroeg die instructeur me of ik dit vaker had gedaan. Toen ik hierop antwoordde dat het de eerste keer was zei hij :"Jij kan het ,als je maar WIL.... Als jij wil kan jij nog een mooie carrière maken in de autosport." Natuurlijk was dit het grootste compliment dat ik maar krijgen kon en helemaal met mijn hoofd in de wolken ging ik huiswaarts.
Naar aanleiding van deze ervaring en wat me aan het eind van de dag verteld was ben ik me helemaal gaan verdiepen in deze sport. Na veel lezen en veel navraag kwam ik tot de conclusie dat het NK Formule Ford het beste bij mijn idee en mijn situatie past. Vanaf dat moment ben ik alles,maar dan ook echt ALLES op ALLES gaan zetten om in 2010 aan het NK Formule Ford 2010 te gaan deelnemen! Na een gesprek met Vuik Racing te hebben gehad kwam alles nog dichterbij.
John’s Racing Team wilde me graag spreken en ik besloot daarop toch eens richting Luik af te reizen. Toen ik John mijn verhaal vertelde over mijn doel en mijn visie werd hij helemaal enthousiast.

"Romain, iedereen kan het leren, maar met jouw motivatie en instelling kan je misschien net wat meer geven. "Deze woorden klonken me als muziek in de oren en met een voldaan gevoel ging ik weer richting Nederland. Een tijd later besloten we nog een afspraak te maken en na enige tijd praten sloten we een DEAL.
NK Formule Ford komt nu wel héél dichtbij en ik begin te merken dat de druk ook steeds groter wordt. Ik zal in een Van Diemen Duratec uit 2007 deel gaan nemen. Henk Stinis, een goede vriend van mij, zal mijn 1e monteur zijn, gesteund door Cyril Breukers, ook een vriend, die eveneens als monteur aanwezig zal zijn.
John’s Racing Team zal ons helemaal begeleiden en ons al het benodigde beschikbaar stellen om zo goed als mogelijk te kunnen presteren!
Een mooi samenwerkingsverband als je het mij vraagt en een deal waar je in mijn geval uiteraard géén nee tegen kan zeggen. Voor de marketing zullen tijdens de raceweekenden zullen Jimmy & Viola Erdelmann hun uiterste best doen iedereen te woord te staan.
Ik besef dat de coureurs in de Formule Ford een hoop ervaring hebben, maar ben er van overtuigd dat wij toch met zijn allen iets mooi op kunnen bouwen. Het feit dat deze mensen in me geloven motiveert me nog meer om te presteren en zal de uitdaging nog groter maken om punten te behalen.
Er zijn echter nog wel een aantal stappen die ik moet ondernemen voor het zover is. Allereerst het behalen van mijn EU-Licentie. De cursus begint op 24 januari en
op 28 februari zal ik het examen afleggen. Ik ga er van uit dat ik eind februari mijn EU-Licentie op zak heb, zodat begin maart de eerste testsessies op Zandvoort gereden kunnen worden.
Sponsoren die zelf ook van een uitdaging houden en betrokken deel willen nemen aan mijn plan zijn nog van harte welkom! Ik ben bereikbaar via romaindestercq@hotmail.com.

Bij deze wil ik alvast iedereen die mij ondersteunt bedanken voor hun onvoorwaardelijke hulp bij het bereiken van mijn droom.
Romain Destercq