Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Algemeen

Dragracing: Recordtijden bij eerste test

De topteams uit de NHRA Full Throttle Drag Racing Series hebben hun spullen voor het nieuwe seizoen al aardig op de rit. Tijdens de eerste testsessies werden afgelopen week op Palm Beach International Raceway meteen recordtijden op de klokken gezet. Absoluut snelste was regerend kampioen Tony Schumacher met 3,753 seconden en 322 mph (518 km/u) terwijl zijn grootste concurrent Larry Dixon daar met 3,763 seconden maar nauwelijks bij achterbleef.

Tekst: Remco Scheelings

Palm Beach International Raceway was afgehuurd door Alan Johnson Al-Anabi Racing. Omdat de baan nu eenmaal meer grip geeft als er veel op gereden wordt had het team ook enkele andere toppers uit de NHRA Full Throttle Drag Racing Series voor de testweek uitgenodigd. Zo was Don Schumacher Racing er met zijn drie Top Fuelers en drie Funny Cars, Morgan Lucas Racing met twee Top Fuelers en Kalitta Motorsports met een Funny Car en een Top Fueler. Omdat de teams na aanvang van het seizoen (Pomona 11-14 februari) nog maar zeer beperkt mogen testen werd de uitnodiging met open armen ontvangen.

Na de eerste testweek van het seizoen kan worden geconcludeerd dat de topteams hun spullen al goed voor elkaar hebben. Tony Schumacher voerde uiteindelijk de lijst aan met een tijd van 3,753 seconden en 322 mph, de snelste tijd en hoogste eindsnelheid ooit over de 1000 voet geregistreerd. Al-Anabi-rijder Larry Dixon bleef daar met 3,763 seconden maar nauwelijks bij achter. Goede derde en vierde waren Tony Schumacher’s teamgenoten bij Don Schumacher Racing Cory McClenathan (3,771 seconden) en Antron Brown (3,815 seconden). Met tijden in de 3,8 seconden konden Morgan Lucas en Shawn Langdon dit geweld goed volgen. Bij de Funny Cars leverden de Don Schumacher Racing-teamgenoten Jack Beckman, Ron Capps en Matt Hagan een opvallende prestatie door met hun Dodges alledrie in de 4,09 seconden te eindigen. Beckman vervulde tijdens de test een opmerkelijke dubbelrol door tevens plaats te nemen achter het stuur van de Tasca Racing Ford Mustang. Door het overlijden van zijn opa en grondlegger van het Tasca Ford-dealerimperium Bob Tasca I moest rijder Bob Tasca III verstek laten gaan.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet