Dragracing: Pedal To The Metal in 2010 groter en sterker

Pedal To The Metal Dragracing breidt haar activiteiten dit seizoen fors uit. Het in Joure gevestigde team komt in 2010 met drie eigen auto’s aan de start. Blikvanger wordt het nieuwe wapen van Pedal To The Metal-oprichter Fred Dorland, een bijna 2.000 pk sterke ’69 Plymouth Roadrunner. Daarnaast ondersteunt en begeleidt Pedal To The Metal Car & Speedshop drie nieuwe rijders op de strip.
Tekst: Remco Scheelings
Foto’s: Team en Remco Scheelings (actiefoto)
Pedal To The Metal Dragracing (www.pedalttmetal.nl) werd in 2003 opgericht door Fred Dorland. Basis van het team vormt Pedal To The Metal Car & Speedshop. Dit eveneens in Joure gevestigde bedrijf is onder andere het Europese hoofdkwartier van de vermaarde Amerikaanse motorbouwer Koffel’s Place en B1 Heads. Dorland begon zijn dragrace-carrière in 2003 in de klasse Super Street Cars met een '68 Dodge Coronet maar stapte na aanschaf van een 72' Dodge Demon in 2006 over naar de klasse Super Gas. Afgelopen jaar had de Demon de snelheid echt te pakken en slaagde Dorland erin bijna constant rond de 9,9 seconden klasse-index te rijden. Andere rijders die de afgelopen jaren regelmatig onder de vlag van Pedal To The Metal Dragracing aan de start verschenen waren Durk Ypma (73' Plymouth Duster, klasse Street Machines) en Rob Smidt (‘71 Plymouth Cuda, klasse Super Street Cars).

In de afgelopen maanden is er door het team fors geïnvesteerd in nieuw materiaal. Dorland zal in 2010 aan de start komen met een nieuw aangeschafte ’69 Plymouth Roadrunner voorzien van een bijna 2.000 pk (!) sterke blowermotor. De krachtbron komt uiteraard van Koffel’s Place en wordt in februari in Nederland verwacht. Op de testbank heeft de 550 ci en van een Littlefield blower voorziene motor al 1.980 pk op de teller gehad en blies daarbij de uitlaten van het blok. Voor de motor zijn drie afstelling beschikbaar, 1.280 pk, 1.600 pk en de al genoemde bijna 2.000 pk. Daarmee kan de auto in verschillende klassen worden ingezet maar ligt uiteindelijk Super Pro ET het meest voor de hand. Uiteraard begint het team de testritten met de ‘bescheiden’ 1.280 pk afstelling. De komende maanden moeten Dorland en zijn mannen nog hard aan het werk met de Roadrunner. Zo moet het chassis nog worden aangepast, nieuwe bedrading worden getrokken en het brandstofsysteem worden veranderd. Vervolgens kunnen de motor en de nieuwe bak met aandrijflijn worden geplaatst waarbij in de motorkap ruimte moet worden gemaakt voor de immense blower. Tot slot moet de Roadrunner ook nog van een nieuw kleurenschema worden voorzien.