Sportscars: Column Jeroen Bleekemolen uit Daytona

Ik ben nu op de terugweg van de 3-daagse test van Daytona voor de 24 uur en heb me enorm vermaakt. Ik kwam door alle sneeuw in Nederland, maar ook in Atlanta redelijk laat aan op donderdag. Na een kort nachtje begon het vrijdag ochtend vroeg. De eerste sessie was al om 9 uur. Mijn teamgenoot Craig Stanton begon de sessie, daarna teameigenaar John Potter en ik kon op het einde nog even de baan op. Ik heb al een aantal keren op een oval met een infield gereden, maar nog nooit op een oval met zo veel banking. Je kunt er amper op lopen, zo steil is de baan. En in Daytona rijden we bijna de hele oval. Ik had het al gehoord dat het best even wennen zou zijn en dat was het zeker. Ondanks dat het makkelijk vol gas is, is het rijden tegen de muren heel raar. We halen ongeveer 280 km/u en de eerste ronde werd ik er letterlijk een beetje duizelig van. Je krijgt heel veel respect voor de Nascar coureurs, die hier vol op de limiet rijden. Na een rondje of 3 weet je echter niet beter en is het helemaal normaal. Het klinkt een beetje cliché, maar je voelt je echt even Cole Trickle uit Days of Thunder als je vol over die banking gaat. Een mooi gevoel.
Foto's Jeroen Bleekemolen en Motorsport.com
We zagen meteen al dat onze motor voor deze test niet zo goed meer was. Daar verloren we zo’n 1,2 seconde per ronde mee, vergeleken met de data van de andere Porsches. Doordat je de hele oval volgas rijdt, verlies je dus al snel tijd met een mindere motor. Op zich geen probleem, want voor de race hebben we een hele goede motor klaarstaan. En het team hoopt dat de concurrenten van Porsche van de organisatie nog een paar penalty’s krijgen voor het komende seizoen, dus ze wilden toch niet te veel snelheid laten zien.

Wat opviel is dat de Amerikanen wel een beetje “mooi weer rijders”zijn. Helaas is de winter ook in Florida enorm streng en kregen we zelfs een beetje sneeuw. Niemand durfde de baan op en uiteindelijk werden de trainingen ook uitgesteld. Met een lach op mijn gezicht dacht ik even terug aan de Nieuwjaarsrace op Zandvoort, waar we sneeuw en ijs hebben getrotseerd. Dit was nog niet eens 10 procent daarvan.
Op zaterdag hadden we een avondtraining. Doordat de baan zo goed verlicht is, heb je eigenlijk niet eens koplampen nodig. Ik heb toen een complete stint gereden en gekeken of de auto goed bleef gaan. Dat was zeker het geval, dus we waren tevreden. Op zondag hebben we nog diverse dingen geprobeerd, waaronder een ander differentieel en dempers. Uiteindelijk heb ik in de laatste training de snelste tijd van onze auto gereden, op gebruikte banden. Dat was een tijd van 1.50.8. De snelste Porsche was 1,1 seconde sneller en dat was op nieuwe banden. Die data kunnen we via Porsche vergelijken en daardoor weten we dat we echt snel zijn. Met onze race motor erin en nieuwe banden moet ik laag in de 1 minuut 49 kunnen rijden en daarmee zijn we absoluut een van de snelste. Ik heb tijdens de race Porsche fabrieksrijder Richard Lietz naast me en wij zullen de meeste uren rijden. Ook Craig Stanton was snel tijdens de test en teameigenaar John Potter had zich ook enorm verbeterd. Hij kwam niet zo veel te kort meer, dus ik denk dat we echt een sterk team hebben. Magnus Racing is een nieuw team, maar alle mensen hebben enorm veel ervaring. De engineer is een van de beste uit de Grand Am Series.

Het racen in Amerika bevalt me heel goed. Dat ga ik zeker vaker doen. Iedereen is heel relaxed en het is mooi om te zien hoeveel bekende rijders uit vele verschillende raceklassen hier meedoen. Er zijn meer mogelijkheden voor komend seizoen om in Amerika te racen, dus daar ga ik zeker werk van maken. Hopelijk kan ik daar binnenkort iets van bekend maken. Nu ga ik meteen door naar Dubai, waar ik samen met mijn vader, Peter van der Kolk en Henry Zumbrink zal rijden. Een leuke race, waar we het ook goed moeten kunnen doen.
Groeten,
Jeroen
