Column: Ingezonden mededeling: Reactie organisatie Dunlop 24H of Dubai op column Frans Verschuur
Naar aanleiding van de column van Frans Verschuur die gisteren op deze website werd gepubliceerd, ontving de redactie van AUTOSPORT.NL de volgende ingezonden mededeling van de organisatie van de Dunlop 24H of Dubai:
De door, in mijn ogen ongenuanceerde, uitlatingen van Frans Verschuur in zijn laatste column voel ik me geroepen te reageren.
Frans is een fantastische man en heeft autosportliefhebber en ondernemer de afgelopen 4 jaar met volle teugen genoten van het 24uurs festijn in Dubai. Ik ben het echter oneens met Frans dat onze organisatie geen rekening zou houden met raceteams en coureurs. Juist komt de organisatie voort uit actieve coureurs die het onmogelijke mogelijk maken; in een paar jaar een toonaangevend 24h evenement opbouwen ergens ver weg in een woestijn en daarbij ook nog even als service het transport verzorgen voor alle deelnemende teams.
In de afgelopen 4 jaar zijn er geen noemenswaardige veranderingen geweest is ons reglement, of het moet zijn dat we (ondermeer in overleg met Frans) een silhouet klasse hebben toegevoegd waardoor er bijvoorbeeld de auto’s uit de Renault Mégane Throphy van Frans werden toegelaten.
Frans weet als geen ander dat sponsors belangrijk zijn in de autosport. Doordat onze eerdere sponsor opgelegd vanuit hogere internationale regionen heeft moeten besluiten om grond van de huidige crisis de ontzettend goede en fijne samenwerking te stoppen, waren wij gedwongen op zoek te gaan naar een alternatief. Dat is in deze tijd niet eenvoudig. Toch is dat gelukt getuige het persbericht op autosport.nl van 28 Augustus en niet ergens begin Oktober zoals Frans zich herinnerd. Het voortbestaan was gered maar het heeft inderdaad consequenties gehad voor het reglement, veel keuze was er niet. Het kwam tot een verplicht bandenmerk, zoals overigens gebruikelijk is in zo goed als alle race-klassen waarin het bedrijf van Frans actief is. Echter, de organisatie heeft gevochten voor een zo goed mogelijke deal voor de teams. Dat heeft geresulteerd in, veel lagere prijzen dan voor deze banden dan in Europa. Getransporteerd naar en gemonteerd in Dubai kosten deze banden veel minder dan wat het bandenmerk hier Europa er voor vraagt. Teams hoeven in Dubai alleen de banden af te nemen die ze in Dubai gebruiken. Ze nemen dus geen overtollige banden terug naar huis, maar hebben wel besparing op transport heen en terug. Nu is Frans ondernemer maar om € 20.000,- te willen door belasten voor banden die in Dubai maar € 7.800,- / Mégane zouden kosten gaat een beetje ver. Daarnaast lijkt het zo dat de verplichte banden van het wat duurdere merk uit de Mégane Throphy gratis zijn voor Frans en hij ze weg kan geven aan zijn rijders maar dat voordeel heeft niet ieder team.
Dat veel teams er anders over denken getuigen de vele positieve reacties dat de teams over de flexibiliteit en behulpzaamheid van de organisatie. Het wordt gestaafd door het feit dat we dit jaar ondanks de door Frans gewraakte reglement wijziging en een economische crisis er weer meer teams aan de start zullen staan dan in de voorgaande editie. We hebben dit jaar een prachtig vol veld 80 teams met 40 nationaliteiten aan de start een prachtig resultaat waar we zeker gezien het huidige economische klimaat trots op zijn.
Als organisatie staan we altijd open voor opmerkingen en suggesties van de teams zodat we, zover het binnen onze macht ligt, de teams ter wille kunnen zijn waar mogelijk. We houden daarom rekening, juist met als doel niet ons zelf in de vingers te snijden.
Ik hoop hiermee het een ander duidelijker heb gemaakt.
Frans, het reglement zal zoveel mogelijk gelijk blijven de komende jaren, mocht je constructieve ideeën of suggesties hebben bel dan gerust: 0485-471166.
Als organisator maar ook als coureur hoop ik oprecht dat je volgend jaar met ons weer mee komt racen!
Ivo Breukers
Organisator 24H Dubai en 12H Hongarije
De door, in mijn ogen ongenuanceerde, uitlatingen van Frans Verschuur in zijn laatste column voel ik me geroepen te reageren.
Frans is een fantastische man en heeft autosportliefhebber en ondernemer de afgelopen 4 jaar met volle teugen genoten van het 24uurs festijn in Dubai. Ik ben het echter oneens met Frans dat onze organisatie geen rekening zou houden met raceteams en coureurs. Juist komt de organisatie voort uit actieve coureurs die het onmogelijke mogelijk maken; in een paar jaar een toonaangevend 24h evenement opbouwen ergens ver weg in een woestijn en daarbij ook nog even als service het transport verzorgen voor alle deelnemende teams.
In de afgelopen 4 jaar zijn er geen noemenswaardige veranderingen geweest is ons reglement, of het moet zijn dat we (ondermeer in overleg met Frans) een silhouet klasse hebben toegevoegd waardoor er bijvoorbeeld de auto’s uit de Renault Mégane Throphy van Frans werden toegelaten.
Frans weet als geen ander dat sponsors belangrijk zijn in de autosport. Doordat onze eerdere sponsor opgelegd vanuit hogere internationale regionen heeft moeten besluiten om grond van de huidige crisis de ontzettend goede en fijne samenwerking te stoppen, waren wij gedwongen op zoek te gaan naar een alternatief. Dat is in deze tijd niet eenvoudig. Toch is dat gelukt getuige het persbericht op autosport.nl van 28 Augustus en niet ergens begin Oktober zoals Frans zich herinnerd. Het voortbestaan was gered maar het heeft inderdaad consequenties gehad voor het reglement, veel keuze was er niet. Het kwam tot een verplicht bandenmerk, zoals overigens gebruikelijk is in zo goed als alle race-klassen waarin het bedrijf van Frans actief is. Echter, de organisatie heeft gevochten voor een zo goed mogelijke deal voor de teams. Dat heeft geresulteerd in, veel lagere prijzen dan voor deze banden dan in Europa. Getransporteerd naar en gemonteerd in Dubai kosten deze banden veel minder dan wat het bandenmerk hier Europa er voor vraagt. Teams hoeven in Dubai alleen de banden af te nemen die ze in Dubai gebruiken. Ze nemen dus geen overtollige banden terug naar huis, maar hebben wel besparing op transport heen en terug. Nu is Frans ondernemer maar om € 20.000,- te willen door belasten voor banden die in Dubai maar € 7.800,- / Mégane zouden kosten gaat een beetje ver. Daarnaast lijkt het zo dat de verplichte banden van het wat duurdere merk uit de Mégane Throphy gratis zijn voor Frans en hij ze weg kan geven aan zijn rijders maar dat voordeel heeft niet ieder team.
Dat veel teams er anders over denken getuigen de vele positieve reacties dat de teams over de flexibiliteit en behulpzaamheid van de organisatie. Het wordt gestaafd door het feit dat we dit jaar ondanks de door Frans gewraakte reglement wijziging en een economische crisis er weer meer teams aan de start zullen staan dan in de voorgaande editie. We hebben dit jaar een prachtig vol veld 80 teams met 40 nationaliteiten aan de start een prachtig resultaat waar we zeker gezien het huidige economische klimaat trots op zijn.
Als organisatie staan we altijd open voor opmerkingen en suggesties van de teams zodat we, zover het binnen onze macht ligt, de teams ter wille kunnen zijn waar mogelijk. We houden daarom rekening, juist met als doel niet ons zelf in de vingers te snijden.
Ik hoop hiermee het een ander duidelijker heb gemaakt.
Frans, het reglement zal zoveel mogelijk gelijk blijven de komende jaren, mocht je constructieve ideeën of suggesties hebben bel dan gerust: 0485-471166.
Als organisator maar ook als coureur hoop ik oprecht dat je volgend jaar met ons weer mee komt racen!
Ivo Breukers
Organisator 24H Dubai en 12H Hongarije