Sportscars: Porsche keert terug naar Le Mans
"Autosport is deel van het DNA" - Porsche-topman Michael Macht
Porsche komt op het hoogste niveau terug in Le Mans. Dat mag worden geconcludeerd na afloop van de jaarlijkse “Night of Champions” van het merk, gisteravond in het prachtige Porsche-museum in Zuffenhausen. “Autosport is een centraal onderdeel van het DNA van ons bedrijf, en zal ook in de toekomst een belangrijke rol spelen. Bij de 24 Uur van Le Mans weer om de overall-zege meestrijden, dat zou bij Porsche niet alleen voor mij een uitdaging zijn”, zei Michael Macht, bestuursvoorzitter van Porsche AG, in zijn officiële toespraak. Als iemand bij Porsche zoiets “on the record” zegt, dan kun je er gevoeglijk van uitgaan, dat de beslissing daartoe al lang is genomen. Al langer doen geruchten de ronde dat Audi volgend jaar voor het laatst deelneemt in Le Mans, en dat Porsche vanaf 2011, wanneer de nieuwe reglementen van kracht worden, de vertegenwoordiger van de Volkswagen-groep in de sportwagenracerij wordt.
Tekst: René de Boer
Foto's: Porsche AG
Veel meer dan zijn voorganger Wendelin Wiedeking, die na Porsches mislukte poging om Volkswagen over te nemen, in Zuffenhausen roemloos het veld moest ruimen, geldt Michael Macht als iemand die de autosport een warm hart toedraagt. Bij zijn eerste officiële toespraak voor groot publiek, medio september op de IAA in Frankfurt, sprak Macht al over het belang van de autosport voor Porsche en dat bekrachtigde hij gisteren tijdens de jaarlijkse prijsuitreiking. Met 16 algehele overwinningen sinds 1970 is Porsche het succesvolste merk in de historie van de 24 Uur van Le Mans, maar de laatste overall-zege dateert alweer uit 1998, toen het merk met de 911 GT1 won. Sindsdien acteerde Porsche niet meer op het hoogste niveau. Plannen voor een nieuwe LMP1-sportwagen in het jaar 2000 (waarvoor ook onze landgenoot Patrick Huisman na zijn Supercup-successen tussen 1997 en 2000 als kandidaat gold) werden door de toenmalige topman Wiedeking de nek omgedraaid.
Fabrieksrijders verdedigen titels in ALMS en LMS
Volgend jaar blijft Porsche actief in de GT-racerij. Jörg Bergmeister en Patrick Long zullen met de 911 GT3 RSR van het team Flying Lizard Motorsports hun GT2-titel in de American Le Mans Series verdedigen. Marc Lieb en Richard Lietz blijven namens Porsche met het team Felbermayr-Proton actief in de GT2-klasse van de Le Mans Series, waar ze dit seizoen kampioen werden. Fabrieksrijder Patrick Pilet blijft aan boord bij het IMSA Performance Matmut-team in de LMS. Wolfgang Dürrheimer, als lid van de raad van bestuur van Porsche verantwoordelijk voor technische ontwikkeling, wees op het grote belang van de GT-racerij, maar pleitte tegelijkertijd voor meer stabiliteit: “Het is ons belang bij Porsche dat de GT-sport zich op lange termijn stabiel ontwikkelt. Daarvoor zijn een stabiel reglement, de mogelijkheid tot planning en kostenbeheersing cruciaal, net als een gemeenschappelijk reglement van de FIA en de ACO.”
Nieuwe merkencups met 911 GT3 Cup
De diverse merkencups bij Porsche met de 911 GT3 Cup worden in 2010 nog belangrijker: het aantal stijgt van 13 naar 19. Nieuw zijn de GT3 Cup Challenge Middle East, die dit weekeinde in Bahrein zijn première beleeft, plus de GT3 Cup Challenge-series in Groot-Brittannië, Japan, Scandinavië, Turkije en Zwitserland.
Dirk Werner wint "Porsche Cup"
Winnaar van de “Porsche Cup”, de goed gedoteerde competitie voor Porsche-privérijders in de autosport, werd dit jaar de Duitser Dirk Werner. Dr. Wolfgang Porsche, voorzitter van de raad van commissarissen, overhandigde Werner tijdens de “Night of Champions” de bijbehorende wisselbeker. Daarnaast krijgt Werner een nieuwe Porsche 911 GT3 met een waarde van (in Duitsland) 120.000 Euro. Met het winnen van de Porsche Cup komt Werner in de rij van illustere voorgangers als Jochen Mass, Klaus Ludwig, Bernd Schneider, Bob Wollek, Henri Pescarolo en Gijs van Lennep. Werner was het afgelopen seizoen actief in de Amerikaanse Rolex GrandAm-serie, waarin hij samen met Leh Keen de GT2-rijderstitel won in een Porsche 911 GT3 RSR van het Farnbacher-Loles-team. Na zijn succes in 2007 werd Werner de eerste niet-Amerikaan die twee maal een titel in de GrandAm-serie won. Overigens kan Werner zijn Porsche mooi verkopen, want vorige week werd hij aangekondigd als nieuwe fabrieksrijder bij BMW, en het moet wel heel raar lopen als hij daar geen fatsoenlijke M3 als dienstauto bij krijgt. Tenzij hij privé liever Porsche rijdt, wat we ons ook wel weer kunnen voorstellen…