Dragracing: Robert Joosten past zijn zitje voor 2010
De komende weken wordt bij G-Force Race Cars de laatste hand gelegd aan de Pro Dutch ’70 Chevrolet Camaro van Robert Joosten. Daarmee loopt de Amerikaanse bouwer meer dan twee maanden voor op het oorspronkelijke schema. Afgelopen week was Joosten in Amerika om de zitpositie in zijn nieuwe Pro Modified-bolide te testen en de voortgang met eigen ogen te aanschouwen.
Tekst: Remco Scheelings
Foto’s: Pro Dutch, Remco Scheelings, Cynergy Composites
In mei van dit jaar crashte Robert Joosten tijdens de Main Event op Santa Pod zijn vertrouwde Pro Dutch Corvette C5. Bij nadere inspectie bleek het chassis schade te hebben opgelopen en werd in overleg met zijn trouwe sponsorgroep besloten in Amerika een nieuwe auto aan te schaffen.
De 'oude' Corvette C5 in mei op Santa Pod
Via Jim Oddy, de oorspronkelijke eigenaar van de Corvette C5 werd contact gezocht met G-Force Race Cars en in augustus reisde Joosten naar Amerika om de bestelling rond te maken. G-Force Race Cars bouwt slechts een beperkt aantal auto’s per jaar maar wordt wel tot ‘the best there is’ gerekend. Op voorspraak van Oddy werd het Pro Dutch-chassis alvast in de productieplanning voor november opgenomen.
Voorbeeld van een Cynergy Composites ’70 Camaro-body
Voor de body viel de keuze op de spectaculaire ’70 Chevrolet Camaro van Cynergy Composites. Bij deze keuze waren gewicht, sterkte en aërodynamica van doorslaggevende betekenis. Daarnaast wilden Pro Dutch een model dat zeker in Nederland nog niet als Pro Mod rondreed. Ook in Amerika is de ’70 Camaro een zeldzame verschijning.