Div: Twee fabrieks-BMW's in WTCC, 24-uursraces Nurburging, Le Mans en Spa met M3

De BMW M3 GT2 (hier bij de Asian Le Mans Series in Okayama) zal volgend jaar drie 24-uursraces rijden
BMW heeft vanavond tijdens de jaarlijkse prijsuitreiking van de “BMW Sportpokal”, die ditmaal in het “Kesselhaus” in München plaatsvond, de raceplannen voor 2010 bekendgemaakt. Na het terugtrekken uit de Formule 1 zal het Beierse merk zich vooral concentreren op de toerwagen- en GT-sport. Het aantal fabrieks-BMW’s in het FIA WK Toerwagens (WTCC) wordt gereduceerd van vijf naar twee. BMW zal daarnaast met de M3 GT2 deelnemen aan de 24-uursraces op de Nürburgring, in Le Mans en op Spa-Francorchamps.
Tekst: René de Boer
Foto: Rebocar Automotive Productions
Dat BMW zijn activiteiten in het WTCC terugschroeft, was al een aantal weken bekend. De twee fabrieks-BMW’s in het WTCC zullen volgend jaar worden ingezet door het Belgische RBM-team van Bart Mampay, dat de afgelopen jaren al de BMW 320si van drievoudig wereldkampioen Andy Priaulx aan de start bracht. De Brit blijft actief in het WTCC en krijgt versterking van de Braziliaanse rijder Augusto Farfus, die de afgelopen twee seizoenen voor het Schnitzer-BMW-team reed.
Lange-afstandsraces met Schnitzer
Het Schnitzer-team onder leiding van Charly en Dieter Lamm zal de lange-afstandsraces voor BMW gaan verzorgen. Dit jaar al reed de M3 GT2 tijdens de American Le Mans Series, de beide races van de Asian Le Mans Series op Okayama en tijdens twee wedstrijden van de BFGoodrich Langstreckenmeisterschaft Nürburgring. Voor volgend jaar blijft de campagne in de ALMS met het Rahal-Letterman-team en de rijders Dirk Müller, Tommy Milner, Bill Auberlen en Joey Hand gehandhaafd. Het Schnitzer-team zal met twee M3’s deelnemen aan de 24-uursraces op de Nürburgring, in Le Mans en op Spa-Francorchamps.
Huisman en Coronel niet in BMW-fabrieksteam
Voor de klassieker op de Nürburgring bestaat het rijderskader uit WTCC-rijders Augusto Farfus en Andy Priaulx plus de Duitsers Jörg Müller, Dirk Müller, Dirk Adorf, Dirk Werner en Uwe Alzen. Uit welingelichte BMW-kringen viel te horen dat ook Pedro Lamy en onze landgenoten Tom Coronel en Duncan Huisman nog lang in beeld waren, maar dat BMW uiteindelijk toch koos voor een vrijwel volledig Duitse bezetting. De verdeling van de rijders over de twee auto’s moet nog worden ingevuld.
Eindelijk fabriekscontract voor Dirk Werner
Jörg Müller en Dirk Werner zijn ook geplaatst voor de 24-uursraces van Le Mans en Spa, waarvoor de verdere bezetting nog moet worden bepaald. BMW-sportdirecteur dr. Mario Theissen gaf aan, dat hiervoor zal worden geput uit het bestaande fabriekskader. Dirk Werner, die als eerste niet-Amerikaan twee keer rijderskampioen in de GT2-klasse van de GrandAm-serie werd, heeft nu bij BMW eindelijk zijn zo lang verwachte fabriekscontract weten binnen te halen. De 28-jarige Duitser was ook in gesprek met Porsche en Panoz, maar koos uiteindelijk voor BMW vanwege het gevarieerde programma.
Gesprekken met DTM-organisatie
Voor wat betreft de homologatie van de M3 GT2 en de deelname in Le Mans en Spa is BMW nog in onderhandeling met de ACO en de FIA. Als de goedkeuring van de ACO komt, staat voor BMW ook de deelname aan een aantal geselecteerde races van de Le Mans Series op het programma. Sportdirecteur Theissen gaf verder aan, dat er gesprekken worden gevoerd met de DTM-organisatie ITR. De toenadering tussen de organisaties van de DTM en het Japans SuperGT-kampioenschap noemde Theissen positief.
BMW-Sportpokal voor BTCC-kampioen Colin Turkington
De BMW Sportpokal ging dit jaar naar de Brit Colin Turkington, die met een BMW 320si van het team West Surrey Racing van Dick Bennetts dit jaar kampioen werd in het British Touring Car Championship (BTCC). Voor Turkington was het de tweede keer na 2007 dat hij de goed gedoteerde prijs voor BMW-privérijders won.