Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
WTCC

WTCC: Rob Huff wint eerste race in Macau

480_huff_1_0848

Vanaf pole wint Chevrolet-rijder Rob Huff de eerste race van het WTCC in Macau. Met teamtactiek wordt SEAT-coureur Tarquini naar de tweede plaats gebracht, voor zijn merkgenoot Jordi Gené. Daarmee is zeker dat de titel in ieder geval naar een SEAT-rijder gaat, want Augusto Farfus laat zich in de slotfase terugvallen naar de achtste plaats en is daarmee definitief uit de strijd om de rijderstitel. Tom Coronel is de best geklasseerde privérijder op de 13e plaats. Daarmee is hij nog net niet zeker van de titel bij de privateers, al moet het wel heel raar lopen, wil hem dit succes nog ontgaan.


Tekst: René de Boer
Foto's: Fiawtcc.com

480_start1_6527

Bij de rollende start pakt Huff de leiding, terwijl Monteiro binnendoor naar voren rijdt. Daarachter rijden Tarquini en Gené. De BMW van Priaulx wordt in de snelle linkerbocht na de start naar buiten tegen de vangrail aan gedrukt en raakt zwaar beschadigd: het rechter voorwiel en het rechter voorportier zijn kapot. Na de eerste ronde heeft Huff een voorsprong van 1,251 seconden op Monteiro. Coronel is beste privérijder op de tiende plaats. Jörg Müller zit vast achter Gené, maar laat Farfus voorbij. Zo is de Braziliaan zesde, terwijl Priaulx met zijn zwaar beschadigde auto terug naar de pits komt.

Vooraan in het veld komt Huff onder druk van Monteiro, die relatief snel het gat naar de koploper heeft dichtgereden. In de derde ronde is lokale held André Couto uit de race: met een technisch defect aan zijn SUNRED-SEAT rijdt hij de pits in. In de vierde ronde vergroot Huff zijn voorsprong echter weer met de tot dan toe snelste ronde van de race: 2.32,273 minuten. Daarmee heeft hij een voorsprong van 1,193 seconden op Monteiro. Coronel verliest zijn tiende plaats aan Sergio Hernandez, maar blijft aan de leiding bij de privérijders. Na vier ronden luidt de volgorde: Huff voor Monteiro, Tarquini, Gené, Farfus, Müller, Menu, Muller, Zanardi en Hernandez.

In de vijfde ronde haalt Rydell Coronel in en korte tijd later komt de Nederlander onder druk van Larini. Monteiro rijdt met 2.32,076 de nieuwe snelste rondetijd in de race. Aan het einde van de zevende ronde rijdt Jaap van Lagen de pits in. In ronde acht komt de al verwachte positiewisseling in het SEAT-kamp tot stand: Monteiro geeft een voorsprong van 5,5 seconden op en laat Tarquini door naar de tweede plaats. Ook Gené, Farfus en Müller komen daardoor naar voren, Monteiro is nog slechts zesde. Zijn rondetijd van 2.42,348 minuten ten opzichte van de 2,33-tijden van Tarquini en co. spreekt boekdelen. Vervolgens laat Farfus zich ook terugvallen.

Huff wint met een voorsprong van 7,952 seconden op Tarquini. Gené wordt derde voor Menu, Muller, Monteiro, Müller en Farfus, die daarmee in de tweede race vanaf de pole mag starten. Zanardi en Hernandez completeren de top tien. Achter Rydell en Larini wordt Tom Coronel als 13e beste privérijder. Deze uitslag betekent dat in ieder geval een SEAT-rijder wereldkampioen wordt, want Farfus is definitief uit de titelstrijd.

480_coronel

Uitslag:

1. Rob Huff (GBr), Chevrolet Cruze, 9r. in 23,02,627
2. Gabriele Tarquini (Ita), SEAT Leon TDI, op 7,952
3. Jordi Gené (Spa), SEAT Leon TDI, op 8,996
4. Alain Menu (Zwi), Chevrolet Cruze, op 10,328
5. Yvan Muller (Fra), SEAT Leon TDI, op 13,534
6. Tiago Monteiro (Por), SEAT Leon TDI, op 15,517
7. Jörg Müller (Dui), BMW 320si, op 15,782
8. Augusto Farfus (Bra), BMW 320si, op 15.967
13. Tom Coronel (Ned), SEAT Leon, op 21,356
uitgevallen: Jaap van Lagen (Ned), LADA Priora

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet