Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
WTCC

WTCC: Nicola Larini niet meer in het WTCC

rebocar_wtcc_larini
Nicola Larini kondigt zijn afscheid aan

De mogelijkheden om zijn toekomst voort te zetten leken toch al beperkt, maar nu heeft Nicola Larini de eer aan zichzelf gehouden en in Macau zijn afscheid uit het WTCC aangekondigd. “Na 20 jaar op het hoogste niveau in de autosport wordt het nu tijd dat ik mijn familie iets teruggeef en een andere benadering van het racen vind”, aldus Larini tijdens de officiële FIA-persconferentie na afloop van de kwalificatie in Macau.

Tekst: René de Boer
Foto: Rebocar Automotive Productions


Sinds de wederopstanding van het WTCC in het jaar 2005 maakte Larini deel uit van het Chevrolet-fabrieksteams. In de vijf jaar in de blauwe brigade van sportdirecteur Eric Nève en teambaas Ray Mallock behaalde hij in totaal 14 podiumplaatsen in WTCC-races. Bij de première van het WK op het stratencircuit in Marrakesj behaalde hij in mei van dit jaar zijhn eerste en tot nu toe enige overwinning in een WTCC-race. Als verdere hoogtepunten noemt Chevrolet ook Larini’s overwinningen bij de demonstratieraces tijdens de Bologna Motor Show in de jaren 2007 en 2008. Zijn beste resultaat in het WTCC was de vijfde plaats in de eindstand van het seizoen 2007.

"Afscheid betekent geen definitief stoppen met de autosport"

Zijn afscheid uit het WTCC betekent niet dat hij nu definitief met de autosport stopt, zo verklaart Nicola Larini. “Ik zal ook in de toekomst races rijden, maar ik wil bij projecten betrokken zijn die niet zoveel beslag op mijn privéleven leggen. Chevrolet en het RML-team waren de afgelopen vijf jaar mijn thuisbasis in het WTCC. Mijn tijd bij hen was bijna net zo lang als mijn activiteiten voor Alfa Romeo en voor Ferrari.” Met Alfa Romeo won Larini in het debuutseizoen 1993 meteen de kampioenstitel in de DTM. Voor Ferrari reed hij eind 1993 en begin 1994 in totaal vier Grands Prix, met de tweede plaats in de veelbesproken Grote Prijs van Imola in 1994 als beste resultaat. Daarvoor reed hij sinds 1987 voor Osella, Ligier en Modena. In 1997 reed Larini nog vier F1-races voor Sauber. Tot Larini’s verdere successen in de toerwagens behoort de kampioenstitel in zijn geboorteland Italië in 1992. Eerder had hij in 1986 de titel in de Italiaanse Formule 3 behaald.


Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet