Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
DTM

DTM: DTM in 2010 niet meer naar Dijon

tribunes_dijon
Goed gevulde tribunes in Dijon. Het DTM-optreden blijft echter vooralsnog eenmalig.

De DTM-race op het circuit van Dijon-Prenois krijgt geen vervolg. Na de succesvolle première begin oktober heeft de directie van het Franse circuit besloten het driejarig contract met de DTM-organisatie ITR e.V. al na één jaar om financiële redenen voortijdig te beëindigen. Desgevraagd bevestigde een woordvoerder van de ITR tegenover AUTOSPORT.NL dat de DTM volgend jaar niet meer in Dijon rijdt. De DTM zoekt nu naar een alternatief voor 2010, om ook volgend jaar het aantal van tien races te handhaven.

Tekst: René de Boer
Foto's: Willem J. Staat, Rebocar Automotive Productions

DTM-races in Frankrijk staan niet bepaald onder een gelukkig gesternte. In 2005 werd er, mede op initiatief van oud-Formule 1- en -DTM-coureur Jean Alesi, geprobeerd om een stratenrace in Avignon van de grond te krijgen, maar dat voornemen liep stuk op het in Frankrijk bestaande verbod op nieuwe stratenraces, dat na het drama op Le Mans in 1955 van kracht werd. In 2006 kwam de DTM in actie op het Bugatti-circuit van Le Mans, waar in 2008 een tweede optreden volgde. De Automobile Club de l’Ouest, eigenaar van het circuit in Le Mans en promotor van de race, gaf daarna echter te kennen, geen vervolg te willen geven aan dit evenement, dat volgens de ACO niet voldoende rendabel was.

dtm_dijon_parkeerterrein
De parkeerterreinen rondom het circuit van Dijon-Prenois stonden goed vol

Flinke investeringen voor verbetering infrastructuur
Dit jaar was de DTM voor het eerst te gast op het circuit van Dijon-Prenois, dat daarmee voor de eerste maal sinds het FIA GT-kampioenschap in 1998 weer eens een grote internationale klasse binnen de poorten had. Om tegemoet te komen aan de wensen van de DTM-organisatie werd een bedrag van ruim een miljoen Euro geïnvesteerd in de verbetering van de infrastructuur. Tot de genomen maatregelen behoorde ondermeer het vervangen van de kerbstones door vlakkere exemplaren, nadat bij tests van de DTM in april diverse teams problemen hadden met de banden.

di_resta_kristensen
De DTM-race in Dijon was goed voor volop spektakel



Eerste optreden helemaal niet verkeerd

Het eerste optreden van de DTM in Dijon was helemaal niet verkeerd. Het officiële bezoekersaantal van 26.000 leek zeker realistisch, niet in de laatste plaats gezien de enorme verkeersopstoppingen rondom het circuit. Al kan dat aspect ook te maken gehad hebben met het gebrek aan efficiëntie van de Franse Gendarmes, die een dergelijk aantal bezoekers al lang niet meer hadden meegemaakt… Goed, dat Mercedes-Benz-sportdirecteur Norbert Haug gelijk alweer sprak van de “succesvolste buitenlandse première in de historie van de DTM” was natuurlijk wat al te enthousiast: Zandvoort (40.000 bezoekers bij de eerste race in 2001), Brno (35.000 in 2004), Istanboel (32.000 in 2005), Barcelona (42.000 bezoekers in 2006) en Le Mans (34.000 in 2006) trokken de eerste keer allemaal meer bezoekers. Niettemin waren er na de eerste race in Dijon van alle kanten positieve geluiden te horen.

sprong_jules
Ook Jules Bianchi had het in Dijon naar zijn zin: hij werd er Formule 3-kampioen

Probleem ten aanzien van Formule 3 Euro Serie

Het voortijdig beëindigen van het contract met de DTM in Dijon betekent voor de DTM-organisatie ook een probleem, want bij de oprichting van de Formule 3 Euro Serie, ontstaan in 2003 uit het samengaan van het Duits en het Frans Formule 3-kampioenschap, werd er tussen de Duitse federatie DMSB en de Franse bond FFSA overeengekomen dat er, in ieder geval voor de Formule 3, minstens twee evenementen in Frankrijk zouden plaatsvinden. In de beginjaren lukte dat nog heel goed, ondermeer door gastoptredens van de Formule 3 tijdens de “Grand Prix de Pau” en de F1-GP’s op Magny Cours en in Monte Carlo, maar in 2006 en ook dit jaar bleef het slechts bij één optreden in Frankrijk, in het bijprogramma van de DTM. Als er, zoals het er nu uitziet, volgend jaar geen DTM-race in Frankrijk is, zou daarmee wellicht ook de Formule 3 Euro Serie niet meer in Frankrijk racen. De “Grand Prix de Pau” is ook geen alternatief meer: voor volgend jaar is dat klassieke evenement al geschrapt, en bij de Formule 1 willen de teams uit de Formule 3 Euro Serie niet meer rijden, omdat de mogelijkheden daar als klasse in het bijprogramma minimaal zijn.

dijon_restaurant
Ook voor de culinaire fijnproevers is het niet doorgaan van de DTM-race in Dijon jammer: restaurant "De La Charme", met één Michelin-ster, direct naast het circuit
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet