Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
DNRT

DNRT: Team Bleekemolen wint Zandvoort 500

480_podium_wek_500

De Zandvoort 500, de openingsrace van het Winter Endurance Kampioenschap, is gewonnen door Sebastiaan Bleekemolen en Ronald van der Laar met een door Team Bleekemolen-geprepareerde Porsche 997 GT3 Cup. Maar liefst 43 auto’s namen deel aan de slijtageslag die onder wisselvallige omstandigheden werd verreden.

Tekst PR
Foto's: PR en Erik van der Schaaff

De pole position voor de wedstrijd werd veroverd door Jeroen Bleekemolen en Peter van der Kolk, die samen een BMW 140 GTR deelden. De jongste telg uit de Bleekemolen-familie bleek met zijn pole position tijd 0,2 seconden sneller dan broer Sebastiaan Bleekemolen, die zich als tweede kwalificeerde. Jan Evers en Frans Verschuur klokten met hun oranje DNRT V8 Silhouette een derde tijd, voor de indrukwekkend snelle Radical SR3-RS van Marijn van Kalmthout en Danny van Dongen, die naar een vierde tijd trainde.

480_danny_radical_

Rob de Laat en Theo de Prenter, de winterkampioenen van afgelopen seizoen, kwalificeerden zich met hun BMW Compact Modified op plaats achttien, wat een tweede positie betekende in Divisie II, de klasse tot 3 liter. De pole position ging in deze klasse naar vader en zoon Storm, met een BMW 330i. In Divisie III ging de pole naar Tom Coronel die samen met Paulien Zwart en Marc Koster voor het team van Schubert Motors uit kwam met een BMW 320d. De snelste tijd in Divisie IV werd geklokt door Duncan Huisman en Lisette Braams, rijdend met een BMW 120d.

480_zandvoort500-

De start van de race leek het best te verlopen voor Jeroen Bleekemolen. Zonder al te veel wheelspin wist hij een gaatje te slaan ten opzichte van de concurrentie. Voor zowel de Porsche van Sebastiaan Bleekemolen, als voor de DNRT V8 van Frans Verschuur verliep de start minder goed. Zij moesten toe zien hoe enkele auto’s beter van de grid weg accelereerde, waaronder de Radical die naar de tweede plaats sprintte, maar diezelfde ronde nog de V8 Star van David Hart en Nicky Pastorelli en de Marcos Mantis van Cor Euser en Diederik Sijthoff voor moest laten. Om meer posities kon tot dat moment ook niet meer gevochten worden, want bij het uitkomen van de Tarzanbocht kwam de Renault Clio van Robert den Otter en Marcel van Berlo in botsing met de Volkswagen Golf van Jeroen Mul, met een eerste neutralisatie als gevolg.

Na de neutralisatie ontstond er een fraai gevecht tussen David Hart met de V8 Star, de Bleekemolen Porsche en de DNRT V8 van Frans Verschuur. In de zevende ronde gaat het echter fout tussen Hart en Verschuur, waarbij laatste genoemde met een afgebroken voorwiel tot stilstand komt. Om de auto te kunnen bergen, werd voor de tweede maal de wedstrijd geneutraliseerd. De schade bleek bij terugkomst in de pits mee te vallen, waardoor een korte reparatie voldoende was om de oranje DNRT V8 weer haar weg te laten vervolgen. Ondertussen snelde Sebastiaan Bleekemolen richting de BMW van zijn jongere broer om de leiding over te nemen. Niet veel later ging ook de DNRT V8 van Huub Vermeulen en Frits Hessing voorbij aan de BMW. Na veertig ronden kwam de auto van het duo Bleekemolen en Van der Kolk tot stilstand langs de baan. Een elektronisch probleem zorgde daarmee voor een vroegtijdige uitvalbeurt.

Ondertussen wisselden ook in de andere divisies de nodige equipes van positie. In Divisie II stelden De Laat en De Prenter orde op zaken door de leiding te pakken. In Divisie III kenden Jeroen den Boer een sterke openingsfase en pakte de leiding. Het was echter de BMW 320d van Coronel/Zwart/Koster die sterk revancheerde. Ondertussen waren Fred Frankenhout en Dires van der Vossen opgeklommen naar de eerste plaats in Divisie IV.

Na het verstrijken van de maximale rijtijd, deze was vastgesteld op vier uur racen, werd de Porsche van Sebastiaan Bleekemolen en Ronald van der Laar als eerste afgevlagd. David Hart finishte samen met Nicky Pastorelli op de tweede plaats, voor de Renault Mégane Trophy-bolide van Hoevert Vos, Wilco Becker en Harry Kolen. Voor David Hart was het de derde maal op rij dat hij tijdens de Zandvoort 500 op het podium finishte. Huub Vermeulen en Frits Hessing zakten met vijftien minuten op de klok weg uit de top drie en vielen later uit. Net buiten het podium eindigden Euser en Sijthof (vierde) en Sybren van der Goot en André de Vries (vijfde), die ditmaal niet met een BMW raceten, maar met de tweede Porsche van Team Bleekemolen.

480_coronel

Tom Coronel, Paulien Zwart en Marc Koster finishten op een zesde plaats in het algemene klassement. Daarmee pakte het trio de zege in Divisie III, voor Jeroen den Boer met zijn teamgenoot Leon Rijnbeek (tweede) en de Renault Clio van Pim van Riet en Rene Steenmetz (derde). Opvallend was de sterke prestatie van Van Kamthout en Van Dongen. Zij finishten met hun Radical SR3-RS op een achtste plaats algemeen en als zede in Divisie I. Daarnaast noteerden zij de op een na snelste rondetijd.

In divisie II ging de winst naar Rob de Laat en Theo de Prenter. Met een ronde achterstand op het winnende duo, werden Simon Knap en Dick Freebrid met de BRL Light afgevlagd. Leo en Nick Etman finishten met hun BMW 130i Cup auto op een derde stek. In Divisie IV, de dieselklasse, pakten Volkswagen-coureurs Ivo Heukensfeldt-Jansen en Ger van den Brink de zege. Als tweede werde Frankenhout en Van der Vossen afgevlagd, voor Braams en Huisman.

Uitslag
1. S.Bleekemolen / Van der Laar, Porsche 997 GT3 Cup, 101 ronden in 4:01,09,446 (108,23 km/uur);
2. Hart / Pastorelli, V8 Star op 58,157 seconden;
3. Vos / Becker / Kolen, Renault Mégane Trophy, op 1 ronde.

Klassewinnaars
Divisie 1:
S.Bleekemolen / Van der Laar;
Divisie 2:
De Laat / De Prenter, BMW Compact Modified, 94 ronden;
Divisie 3:
Coronel / Zwart / Koster, BMW 320d, 97 ronden;
Divisie 4:
Heukensfeldt-Jansen / Van den Brink, Volkswagen Golf TDi, 90 ronden.

Volgende wedstrijd: zondag 3 januari 2010 – Nieuwjaarsrace – Circuit Park Zandvoort.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet