Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Formule 1

Formule 1: Toyota stapt per direct uit Formule 1

AUTOSPORT.NL meldde gisteren reeds dat het eraan zat te komen. Toyota heeft vandaag in Tokio bekendgemaakt dat het zich terugtrekt uit de Formule 1. Met Toyota verdwijnt het laatste Japanse team uit de F1. Toyota heeft de beslissing genomen vanwege de huidige economische situatie van het concern. In zeven jaar tijd wist Toyota geen Grand Prix te winnen. In 139 Grote Prijzen veroverde de renstal drie keer de poleposition en dertien podiumplaatsen.

Tekst: Willem J. Staat / Marc Kok / Daan Jeuken
Foto: Toyota

001_gpadfp-sn007-09-highres
Abu Dhabi was het laatste wat we van Toyota in de F1 gezien hebben.

Oorspronkelijk zou Toyota op 15 november een mededeling doen van haar toekomstplannen. De Japanse firma heeft de beslissing nu dus al naar voren geschoven. Insiders waren reeds erg pessimistisch, omdat Toyota na zeven decennia door de kredietcrisis in de rode cijfers belandde.

Tatsayu Misuno van het Japanse “Mizuno Credit Advisory”, die vooral gespecialiseerd is in de automotive industrie, omschrijft de problemen in Japan als volgt: “Japanse autofabrikanten en gespecialiseerde toeleveringsbedrijven vragen zich eigenlijk af wat voor voordeel het oplevert om miljoenen Japanse Yen in de Formule 1 te investeren.”

Geen rijders voor 2010
Het was al tekenend dat Toyota geen rijders onder contract had voor 2010. Zowel Jarno Trulli als Timo Glock moeten nu elders onderdak gaan vinden. De rijders worden in verband gebracht met Lotus en Renault. Nu Toyota daadwerkelijk uit de Formule 1 vertrekt, kan dit ook wel eens het einde van de carrière van Kamui Kobayashi betekenen. De 23-jarige Japanner liet al doorschemeren dat hij niet over een GP2-budget beschikt en dat het “dan weer werken in het Sushi Restaurant van mijn vader wordt.”

Autosport toekomst Toyota?
Nu Toyota uit de Formule 1 vertrekt, betekent dit mogelijk nog geen vertrek uit het Duitse Keulen. De afgelopen jaren deden meermaals geruchten de ronde dat men graag naar Le Mans terug zou willen keren. Meermaals is er in de vakmedia gespeculeerd over de ontwikkeling van een hybride Le Mans bolide. In de VS is Toyota zoals bekend met diverse teams in de NASCAR Sprint Series actief.

Het gelijk van Max Mosley
Toyota is na Honda en BMW het derde fabrieksteam in een jaar dat van de ene dag op de andere besloten heeft de Formule 1 te verlaten. Afgelopen jaren stond FIA-president Max Mosley meermaals onder druk, met name door kritiek van de autosportfabrikanten die moord en brand schreeuwden over welke reglementswijziging dan ook en zelfs met een alternatieve klasse schermden. Mosley ging echter onverminderd voort in zijn queeste naar een financieel gezondere Formule 1. Tegen de opinie dat zijn maatregelen vaak tegen het zere been van de fabrieksteams waren verweerde hij zich meestal met het feit dat dit toch onbetrouwbare partijen waren, omdat zij zomaar zouden kunnen beslissen uit de raceklasse te stappen. Hier zou hij zijn oren dus zeker niet naar laten hangen.

BMW leek een team met een visie maar stapte plotsklaps uit de klasse en ook Toyota bleef tot de dag van eergisteren volharden de Formule 1 trouw te blijven. Niets blijkt dus minder waar en nu is het afwachten of Jean Todt net zo hard tegen de fabrieksteams durft op te treden.


Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet