Formule 1: Red Bull eindigt seizoen met vierde dubbelzege

Red Bull heeft het sterkste seizoen uit de teamhistorie afgesloten met een dubbelzege. Sebastian Vettel had in Abu Dhabi de touwtjes stevig in handen nadat Lewis Hamilton moest opgeven met een remprobleem. Mark Webber leek zeker van de tweede plaats, maar moest in de allerlaatste ronde wereldkampioen Jenson Button nog van zich afhouden. De eerste race op het oogverblindende Yas Marina-circuit zal meer de geschiedenis ingaan vanwege het idyllische plaatje dan vanwege een spannende race. Daar zal Red Bull echter niet om malen, dat met de derde overwinning op rij een goed seizoenseinde heeft gekend. Als runner-ups van het 2009 en met vier dubbelzeges op zak zal het Oostenrijkse team echter ook beseffen dat het komend jaar net iets minder steken moeten laten vallen om mee te doen om de titel.
Tekst: Daan Jeuken
Poleman Lewis Hamilton is bij de start fantastisch weg en heeft in bocht 1 al twee wagenlengtes voorsprong. Vettel stuurt zichzelf naar de buitenkant, maar daar moet Webber wel van het gas voor zijn teamgenoot. Rubens Barrichello is daarvan het slachtoffer, want hij rijdt tegen het achterwiel van Webber en verliest een deeltje van zijn voorvleugel. De pitcrew staat klaar met een nieuwe neus voor Barrichello, maar besluit het toch nog even aan te zien. Kampioen Jenson Button kan zijn teamgenoot snel voorbij.
Op plaats zes staat Jarno Trulli zwaar onder druk van Robert Kubica en na een klein duwtje pakt de Pool p6. Vervolgens zet hij Barrichello onder druk, maar na enkele moeilijke rondjes komt ook de Braziliaan in zijn ritme.
Onderlinge verschillen zijn ongekend nihil
Naar aanleiding van het kwalificatieresultaat zou je verwachten dat Lewis Hamilton wel even weg zou rijden bij de Red Bulls, maar niets is minder waar. Vettel en Webber kunnen de tijden van de Brit pareren, die toch wel een gaatje zal moeten slaan omdat hij eerder moet stoppen. Opvallend is het verschil per ronde; Hamilton wint met zijn KERS een halve seconde in de snelle tweede sector, maar verliest evenzoveel in de bochtige derde sector. Ook de Brawns kunnen dezelfde tijden rijden als de mannen ervoor, het veld blijft zo lekker dicht bij elkaar. Na vijftien ronden ligt de nummer vijf op negen seconden van de leider. Ongekend.

Kobayashi doet weer van zich spreken
Na een rustige openingsfase wordt het zaakje in ronde 16 door elkaar geschud door de pitstops. Barrichello en Kubica gaan het eerst en komen op een minder fortuinlijke plaats terug op de baan. Het team hoopte ze voor de éénstoppers Räikkönen en Kobayashi te krijgen, maar dat lukt ze niet. Een ronde later gaan Hamilton en Button en zij komen wel vlak voor Kobayashi op de baan. De Japanner heeft in Brazilië bewezen een echte racer te zijn en laat dat nu ook weer zin. Met zijn Toyota zet hij de aanval in bij Button, die zich wil verdedigen, maar zo laat remt dat hij de bocht niet haalt en toch nog achter de Toyota komt te zitten.
Alguersuari blundert
Na zijn pitstop komt Lewis Hamilton in zwaar weer, want al snel blijkt dat hij problemen heeft met zijn rechter achterrem. De leider in de wedstrijd Sebastian Vettel komt een ronde later en wordt nog bijna dwarsgezeten door Toro Rosso-rijder Alguersuari die bij de Red Bull-pitcrew binnenrijdt in plaats van bij Toro Rosso. De Spanjaard wordt net op tijd doorgestuurd als Vettel komt en na een vlotte stop als leider weer de baan op. Voor Alguersuari zijn de druiven echter zuur, want hij is zijn eigen crew al voorbij en lijkt zonder brandstof te zijn komen staan wanneer zijn auto aan de kant parkeert. De rijder zelf verklaart echter dat de reden van uitvallen een versnellingsbakprobleem was.
Remprobleem kost Hamilton de race
Lewis Hamilton heeft het steeds moeilijker met zijn remmen, haalt bochten niet meer en wordt uiteindelijk door zijn team gecoacht dat racen onmogelijk is en hij zijn auto in de pits moet parkeren. Een jammerlijk einde van een raceweekend dat de Brit bijna volledig domineerde.

“Ik kon niet meer goed remmen en ging paar keer wijd”, aldus de Brit. “Als alleen de voorremmen werken en niet de achterremmen dan kom je niet meer tot stilstaan. We weten niet precies wat het probleem was, maar doorrijden was gewoon gevaarlijk. Jammer, want zonder dat probleem was ik wel sneller geweest dan de Red Bulls.”