Dragracing: Zinderend slot brengt Gary Scelzi de Funny Car-titel

Gary Scelzi
De kwartfinale van de 23ste en laatste wedstrijd in de NHRA POWERade Drag Racing Series was dus uiteindelijk beslissend in de strijd om de Funny Car-titel. Voor aanvang van de race in Pomona ging Scelzi aan de leiding, op twee punten gevolgd door teamgenoot Capps en op 28 punten Force. Met een eerste kwalificatiepositie bouwde Scelzi zijn voorsprong uit tot acht punten op Capps (tiende kwalificatiepositie) en 32 op Force (zesde kwalificatiepositie). In de eerste ronde maakte het drietal geen fouten. In de kwartfinale werd de volledige topdrie dus uitgeschakeld waarbij met name het verlies van Force op reactietijd hard aankwam. Force zette een tijd van 4,752 seconden op het scorebord tegen 4,778 seconden voor Pedregon. Dit verschil van 0,026 seconden was echter niet voldoende om de bij de start opgelopen achterstand van 0,043 seconden goed te maken. Scelzi is na Kenny Bernstein de tweede rijder in de geschiedenis van de NHRA die titels in Top Fuel (1997, 1998 en 2000) en Funny Car heeft weten te behalen. De dagoverwinning ging in Pomona naar Tony Pedregon die in de finale Eric Medlen achter zich wist te houden.

Tony Schumacher
Pomoma betekende groot feest voor Don Schumacher Racing. Eerst was daar dus de eerste en tweede plaats van DSR-teamgenoten Scelzi en Capps in de Funny Car-titelstrijd. Bij de vorige wedstrijd pakte DSR-rijder Tony Schumacher al de Top Fuel-titel. In Pomona stonden beide DSR-Top Fuel dragsters nota bene op de eerste twee kwalificatieposities en tegen over elkaar in de finale. Ten koste van Melanie Troxel was het Tony Schumacher die zijn vijfde opeenvolgende en negende seizoenszege opeiste. In de Pro Stock-klasse ging de winst naar Jeg Coughlin jr, en die komt uit voor…..inderdaad Don Schumacher Racing. In de finale was Coughlin te sterk voor Tom Martino die na een aantal fabelachtige reactietijden op het beslissende moment een rood licht trok.

Jeg Coughlin jr.
tekst en foto's: Remco Scheelings