Sportscars: Frans dubbelsucces in Okayama. Eerste zege voor Tinseau/Nakano
Het podium met vlnr Lapierre/Duval, Tinseau/Nakano en Bakkerud/Jarvis
De allereerste Asian Le Mans-wedstrijd op het circuit van Okayama leverde een Frans dubbelsucces op. De Sora Racing Pescarolo Judd van de combinatie Christophe Tinseau/Shinji Nakano behaalde dit weekend na 126 ronden de allereerste overwinning dit weekend. De Oreca van Nicolas Lapierre/Loïc Duval eindigde als tweede, gevolgd door de Kolles-Audi R10 TDI van de combinatie Bakkerud-Jarvis.
Tekst: Willem J. Staat en René de Boer
Foto's: Rebocar Automotive Productions
Sora Racing Pescarolo zegeviert in Okayama
De Lola van Drayson die vanaf pole vertrok verliest al snel het contact met de leiders. Omdat de koplampen niet goed functioneren moet de motorkap verwisseld worden en Drayson verliest meer dan vier ronden in de pits. Het leidt tot een prachtig duel tussen de Oreca van Lapierre, de Aston Martin van Mücke, en de Pescarolo van Tinseau. Na 55 minuten dook de Aston Martin van Mücke voor zijn eerste stop de pits in gevolgd door Tinseau. Het tweede wedstrijduur verliep vervolgens relatief kalm.
Stefan Mücke kwam in de Lola-Aston Martin behoorlijk onder druk te staan en moest na contact met de Kolles Audi R10 TDI van de combinatie Bakkerud-Jarvis voor een splash/dash stop een snelle pitstop maken waardoor een podiumplaats voor Aston Martin verloren ging. In de slotfase van de wedstrijd was er nog een extra pitstop nodig, omdat de louvres van de koelopeningen op de wielkasten afgebroken waren en van de ACO niet met tape mochten worden vastgezet. Daarop werd ook bij de Lola-Astin Martin de complete frontpartij vervangen.
De Audi R10 TDI van het Kolles-team met Christijan Albers aan boord
Christijan Albers: "Gereden voor wat ik waard ben"
Na de wedstrijd diende Aston Martin Racing protest in tegen de Kolles Audi R10 TDI. Ook de Kolles Audi R10 TDI moest na contact met de Aston Martin voor een snelle stop naar binnen. De combinatie Noda/Cressoni/Albers eindigde met de tweede Kolles R10 TDI als vijfde. "Ik heb gereden voor wat ik waard was, meer kon ik er ook niet aan doen", verklaarde Christijan Albers, die de eerste rijbeurt voor zijn rekening nam. Het team verloor onnodig veel tijd, doordat Cressoni in de eerste bocht een keer in de rondte ging en later de pitstraat binnenkwam, maar de pitbox van het Kolles-team pardoes voorbijreed en een paar ronden later dus weer naar binnen moest.
Een gebroken wielophanging betekende het voortijdige einde van de race voor de Saleen met Carlo van Dam
In de LMP2 klasse pakte de OAK Pescarolo Mazda van Lahaye/Nicolet/Hein de zege. Overigens waren er maar twee inschrijvingen. In de GT1 klasse ging de zege naar de JLOC Lamborghini van de combinatie Yogo/Irri nadat de Larbre Competition Saleen van de combinatie Carlo van Dam/Stéphane Lemeret/Romain Berville na 81 ronden uitviel. Terwijl Stéphane Leméret aan de leiding reed, brak de ophanging van het rechter voorwiel af, waardoor het team voortijdig moest opgeven.
BMW won na een spannende strijd de GT2-klasse
Fel bevochten overwinning voor BMW
In de GT2 klasse ging de overwinning naar de Rahal-Letterman-BMW M3 GT2 met Dirk Müller en Tommy Milner na een zinderende slotfase, waarin Milner alle zeilen moest bijzetten om Marc Lieb in de Felbermayr-Proton-Porsche achter zich te houden. Uiteindelijk moesten Lieb en zijn land- en teamgenoot Wolf Henzler genoegen nemen met de tweede plaats.
Uitslag:
1. Tinseau/Nakano (Fra/Jap), Pescarolo-Judd, 126 r. in 3.00.24,018 (gem. 155,19 km/u)
2. Lapierre/Duval (Fra), Oreca-AIM, op 6,930 s.
3. Jarvis/Bakkerud (GBr/Den), Audi R10 TDI, op 1 ronde
4. Mücke/Primat (Dui/Zwi), Lola-Aston Martin, op ronden
5. Cressoni/Noda/Albers (Ita/Jap/Ned), Audi R10 TDI, op 4 ronden
7. Nicolet/Hein/Lahaye (Fra), Pescarolo-Mazda, op 10 ronden (1e LMP2)
10. Yogo/Iiri (Jap), Lamborghini Murciélago, op 11 ronden (1e LMGT1)
11. D. Müller/Milner (Dui/VSt), BMW M3 GT2, op 13 ronden (1e LMGT2)