DTM: Scheider pakt titel in spannende finale (lang)
Paffett pakte al in de beginfase de leiding voor Ekström en Scheider
De twee kemphanen in de strijd om de titel eindigden ook als eerste en tweede in de tiende en laatste DTM-race van het seizoen. Op de Hockenheimring Baden-Württemberg behaalde de Britse Mercedes-Benz-rijder Gary Paffett zijn vierde overwinning van het seizoen. Maar net als bij Christijan Albers, die in 2003 ook vier DTM-races op zijn naam schreef, was het grootste aantal zeges in het seizoen ook voor Paffett niet voldoende om de titel op zijn naam te schrijven. Dat deed namelijk Audi-rijder Timo Scheider, die met een voorsprong van zeven punten voorafgaand aan de laatste race van het jaar al een riante uitgangspositie had en met de tweede plaats in de wedstrijd zonder problemen de titel naar huis reed. Daarmee verdedigde hij niet alleen zijn titel van vorig jaar, hij zorgde er ook voor dat Audi als eerste merk in de historie van de DTM voor de derde keer op rij de rijderstitel verovert.
Tekst: René de Boer
Foto's: Willem J. Staat
Laatste start van het seizoen op Hockenheim
Volop spektakel bij de finale
De laatste DTM-race van het seizoen was goed voor volop spektakel. De uitgangspositie was al spannend, want met Gary Paffett op de tweede plaats en Timo Scheider op de derde plek stonden de beide titelkandidaten direct achter elkaar in de startopstelling, met Mattias Ekström als pole-sitter. Ekström, die van tevoren al had aangekondigd dat hij het jaar graag met een overwinning wilde afsluiten, pakte bij de start de leiding, maar verloor deze nog in de eerste ronde aan Gary Paffett na een hard en spectaculair duel. In de tweestrijd raakte Ekström met de voorkant van zijn auto de achterkant van Paffetts auto en daarbij raakte de radiateur van Ekströms Audi beschadigd. Ekström pakte weliswaar in ronde drie de leiding weer terug, maar het koelwater vanuit de kapotte radiateur kwam op de achterbanden van Ekströms Audi terecht terecht en de Zweed reed daarop de pits in – voor de derde maal dit seizoen na de seizoensopening op Hockenheim en Dijon kostte een technisch probleem Ekström een goede klassering.
Paul Di Resta volgde Scheider op de voet, maar vormde geen bedreiging voor de Duitser
Ook Tomczyk en Schumacher uitgevallen
Ekström was niet de enige uitvaller, want in de eerste ronde kwamen Martin Tomczyk en Tom Kristensen met elkaar in botsing, waarop Tomczyk de strijd moest staken. Ook Ralf Schumacher was al vroeg uit de race: de Duitse oud-Formule 1-coureur ging in de rondte, verloor daarbij de motorkap van zijn AMG Mercedes C-Klasse en kon zich eveneens gaan verkleden. Mercedes-Benz had Paul Di Resta als verdediger op Scheider gezet en zo was het logisch dat toen Scheider binnenkwam voor zijn eerste pitstop, ook de Schot de pits instuurde. Bij de eerste bandenwissel bleef de rangorde ongewijzigd. Paffett stopte voor het eerst in ronde 13 en kwam in de 24e ronde voor de tweede keer binnen voor vers rubber. Een ronde later volgde Scheider. Na de pitstops bleef de volgorde ongewijzigd, met Pagffett aan de leiding, gevolgd door Scheider en Di Resta.