Div: Volkswagen komt in 2010 met Scirocco Cup
Christian Neureuther mocht de showcar naar binnen rijden
Schoner met bio-aardgas, sneller met “push to pass”
Na de succesvolle deelname van de Volkswagen Scirocco op aardgas tijdens de 24-uursrace op de Nürburgring-Nordschleife in mei van dit jaar worden ook de Scirocco’s in de nieuwe cup voorzien van een motor die op bio-aardgas loopt. Het gaat hierbij om aardgas dat gewonnen wordt uit plantaardig afval en mest. Bij de productie is bio-aardgas CO2-neutraal. De uitstoot van CO2 uit de motor is in vergelijking met benzinemotoren tot 80 procent minder. Daarmee is bio-aardgas nog schoner dan gewoon aardgas. Ook de prestaties laten weinig te wensen over: het motorvermogen van de Cup-Scirocco’s bedraagt 220 pk. Daarbij zijn de raceauto’s voorzien van een “push to pass”-systeem, waarmee rijders kortstondig 30 pk extra tot hun beschikking hebben. “We zien teveel saaie races waarin alleen maar in de pits wordt ingehaald. Daar wilden we wat aan doen”, aldus Kris Nissen. Overigens is deze extra functie gelimiteerd. Er moet nog worden vastgelegd hoe vaak en hoe lang rijders dit extra vermogen kunnen inzetten. Dat gebeurt middels een speciale regeleenheid die is ontwikkeld door Bosch.
Volkswagen-sportdirecteur Kris Nissen verklaart de achtergronden van de nieuwe cup
Races op zaterdag
Het zal weinig verwondering wekken dat de Scirocco Cup weer in het voorprogramma van de DTM in actie komt. Gepland zijn een vrije training en een kwalificatie van elk 30 minuten een een wedstrijd over een afstand van rond de 50 kilometer, die op zaterdag aan het eind van de middag zal worden afgewerkt. Onzalige tijdstippen als nu bij de Polo Cup, die bij de finale op Hockenheim al om 8.00 uur op zondagochtend reed, behoren daarmee tot het verleden. “Op zaterdagavond zorgen we dan voor een prijsuitreiking en een gezellig feest bij ons in de hospitality, waarna onze gasten op zondag rustig DTM kunnen kijken, al dan niet met hoofdpijn”, verklaarde Kris Nissen.
Vlnr Bio-Erdgas-directeur Dr. Timm Kehler, oud-skiër Christian Neureuther, Volkswagen-bestuurslid Dr. Ulrich Hackenberg en Volkswagen Motorsport-directeur Kris Nissen
Centrale inzet, kosten vanaf 50.000 Euro
Om de gelijkwaardigheid van de auto’s te garanderen, zullen ook in de Scirocco Cup de auto’s centraal worden geprepareerd en ingezet. Deze filosofie paste Volkswagen de afgelopen 12 jaar ook met succes in de Lupo- en Polo Cup toe, waarin de auto’s werden gerund door een speciale afdeling van DTM-team Abt Sportsline onder leiding van de Deen Hans Top. De kosten voor deelname bedragen voor junioren 50.000 Euro per seizoen. Daarbij komen dan nog eventuele reparaties. Voor de rijders in de Pro-Cup bedraagt de prijs 75.000 Euro voor een seizoen, plus BTW.