Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Sportscars

Sportscars: Carlo van Dam actief in Asian Le Mans Series

carlo_van_dam_13_2008

Autocoureur Carlo van Dam start op 31 oktober en 1 november in de twee races van de Asian Le Mans Series 2009. Op circuit van Okayama in Japan bestuurt hij dat weekeinde een Saleen S7R van het Franse team Larbre Competition.

Tekst en foto: PR

Na Amerika en Europa heeft nu ook Azië een eigen Le Mans Series; langeafstandsraces georganiseerd door de organisator van de 24 uur van Le Mans. De Asian Le Mans Series gaat dit jaar van start in Japan met twee races van elk 500 kilometer die in het weekeinde van 31 oktober/1 november worden verreden op Okayama. Het woord 'Series' is wellicht wat ongelukkig gekozen, omdat er in het debuutjaar van de Aziatische Le Mans Series slechts één weekend wordt gereden. De andere geplande wedstrijden, in Sjanghai, gaan niet door.

Enthousiast
Carlo van Dam komt aan de start voor Larbre Competition, een Frans team dat al jaren successen boekt in de endurance racerij met ondermeer Ferrari’s. In de Asian Le Mans Series zet Larbre een Saleen S7R in. Carlo nam eerder dit jaar met een Saleen deel aan de 24 uur van Spa en reageerde enthousiast op het aanbod van Larbre de twee races op Okayama te rijden: "Het circuit ken ik erg goed, Larbre is en topteam en de Le Mans Series spreekt me aan’’, aldus Carlo van Dam.

Drukke herfst
"Vandaar dat ik met veel plezier uitkijk naar deze races’’, vervolgt de Nederlandse coureur. "Ik kon ze gelukkig in mijn schema passen, want ik krijg een drukke herfst met ook de laatste race van de Superleague Formula in Spanje en de Formule 3 Grand Prix van Macau. In overleg met Hitech Racing, het team waarvoor ik op Macau zal rijden, konden we hun testprogramma zodanig plannen dat ik voor hun kan testen in Engeland en ook voor Larbre op Okayama kan rijden. Zo viel alles op zijn plaats.’’

Belangstelling
Nadat Van Dam afgelopen zomer de 24 uur van Spa reed, heeft de sportwagenracerij zijn belangstelling. "Sinds ik vorig jaar Japans Formule 3 kampioen werd, wilde ik graag weer eens in Japan rijden. Dat het bovendien twee races zijn, is helemaal mooi meegenomen. Gezien de staat van dienst van Larbre spreekt het voor zich dat ik mezelf ten doel stel de GT1-klasse te winnen, maar ik onderschat vanzelfsprekend niet de competitie van met name de door het Japanse Team Nova ingeschreven Aston Martin.’’
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet