Formule Ford: Liroy Stuart in de rol van Melroy Heemskerk (lang)
Inhaalrace
Een sterk begin van de race had Florie. Vanaf de achtste plaats stootte de Amsterdammer ten koste van Vuik en Egebart meteen door naar plaats zes om direct de aansluiting te zoeken bij de als vierde rondgaande Vestergard. De Deen had echter geen enkel verweer tegen de aandringende Florie en in de tweede ronde had de voormalig kampioen de vierde plaats al te pakken.

Met zijn hoge tempo leek Florie de aansluiting te gaan zoeken bij Jongejans waarbij kon worden uitgekeken naar een mooi gevecht. Zover kwam het niet. Florie moest als snel afhaken, reed vervolgens een eenzame race die hem op vier seconden van Jongejans de vierde plaats bracht. “Het begin was goed maar toen was het over. Het ging gewoon niet harder. De auto wilde de langzame bochten niet door”, aldus de teleurgestelde Florie die troost zocht bij de gedachte dat hij in ieder geval het baanrecord nog in bezit had.

Deense strijd
Een moeilijke race kende Vestergard. Nadat de Deen bij de start al moest afhaken bij de topdrie zag hij Florie passeren en kreeg het vervolgens aan de stok met zijn jonge landgenoot Egebart, een duel dat een kleine tien ronden tot het vallen van de vlag duurde. Voortdurend zat Egebart in de versnellingsbak van zijn landgenoot, probeerde enkele uitremacties maar zette nooit echt door waardoor de volgorde tot de finish gehandhaafd bleef en het duo met een onderling verschil van 0,3 seconden de vlag passeerde. “Bij de eerste keer remmen voor de Tarzanbocht wist ik al dat het fout zat en het een moeilijke race zou gaan worden. Waarschijnlijk heb ik aan het eind van race één te veel van de banden gevergd want de wegligging was niet goed.

Jesper drong wel aan maar het kostte geen enkele moeite om hem achter me te houden. Als ik echt verdedigend had moeten rijden waren de rondetijden wel slechter geweest. Hij deed het niet handig.” Egebart had een duidelijke reden voor zijn niet al te harde doordrukken. “Komend weekend is het Festival en ik wilde geen schade rijden. De snelheid was goed en ik heb laten zien dat ik met de top mee kan, dat was nu voldoende. Als het om een titel was gegaan had ik me er wel langs gewerkt.”
Mooie groep
Achter Egebart was gedurende de hele race een fraaie strijd gaande om de plaatsen zeven tot en met elf. Eerste afvaller was Vuik die als zesde gestart in de tweede ronde buiten de baan raakte, vier man zag passeren en vervolgens een kansloze race reed. Opmerkelijk was dat Vuik zijn tempo niet kon verhogen en de aansluiting niet meer tot stand kon brengen. De oorzaak was echter na afloop snel duidelijk. “Het gas bleef hangen waardoor ik eraf schoot. Daarna bleef het bij volgas nog een keer of drie hangen dus heb ik maar niet meer volgas gegeven en het wat rustiger aan gedaan. Je zit dan toch met wat minder vertrouwen in de auto.”

De strijd om de plaatsen zeven tot en met tien werd uitgevochten tussen (in volgorde van starten) Nortoft, Rasmussen, Van Dongen en Slaghekke. Na een goede start die hem twee plaatsen winst opleverde nam Van Dongen in eerste instantie de leiding in deze groep. Een uitstekende race reed Slaghekke. In zijn tweede Formule Ford-race ging de 17-jarige rijder de gevechten aan alsof hij er al een heel seizoen op had zitten. In de eerste ronde pakte Slaghekke een matig gestarte Nortoft en een ronde later werd Van Dongen uitgeremd. Vervolgens ging de beschermeling van de Coronel-broers de strijd aan met Rasmussen. Wiel aan wiel ging het tweetal over het circuit en bij de vijfde doorkomst remde Slaghekke voor de Tarzanbocht de Deen definitief uit. Dat de Geva-rijder ook beduidend sneller was bleek direct want in no time reed hij weg bij de regelmatig van positie wisselende groep Rasmussen, Nortoft en Van Dongen.

In zijn tweede Formule Ford-race eindigde Slaghekke daarmee op een keurige zevende plaats. “Dit is één van de mooiste dingen die ik ooit heb meegemaakt. Ik heb echt een leuke race gehad. Ik wil niet als veldvulling meerijden, daarvoor ben ik te competitief ingesteld. Aan de andere kant wilde ik niet rijders die nog in de strijd zijn voor kampioenschapspunten eraf rijden en wist bovendien niet hoe men op inhaalacties zou reageren. Hoewel de deelname aan de Formule Ford misschien ten koste is gegaan van mijn rijden in de Swift Cup, was het het absoluut waard. Dit is zeker een optie voor volgend jaar”, aldus een nagenietende Geva-rijder.