Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
V8 Supercars

V8 Supercars: Holden doorbreekt Ford hegemonie op Bathurst Fraai optreden Andy Priaulx

Voor het eerst in drie jaar heeft Toll HRT Team Holden de zegereeks van het Triple Eight Vodafone Team doorbroken. Voorafgaand aan de wedstrijd op Mount Panorama verklaarde een zelfverzekerde Garth Tander dat het nog iemand gelukt is om Bathurst viermaal achtereen te winnen. Profetische woorden want uiteindelijk viel de balans voor het eerst sinds vier jaar in het voordeel van het Toll Holden Racing Team uit. In de Top 10 bevonden zich maar liefst 9 Holdens.

Tekst Willem J. Staat
Foto's Holden, Ford Australia

start_bathurst_1000_2009
Start van de Bathurst 1000. Na de Indy 500 een van de grootste autosportevenementen
ter wereld.

Zesde zege voor HRT op Mount Panorama
.De wedstrijd op Mount Panorama werd door regen en safetycarinterventies gekenmerkt. De Toll HRT Holden van Tander/Davison mocht vanaf pole vertrekken. Met een tijd van 2.07.9463 bleef het record van Greg Murphy uit 2003 wederom onaangeroerd. De Ford Falcons van de combinaties Lowndes/Whincup en Winterbottom/S.Richards kwalificeerden zich respectievelijk als tweede en derde, waarbij vooral Mark Winterbottom veel kritiek kreeg. De FPR-coureur was tijdens de trainingen bij drie incidenten betrokken geweest. CAMS (de Australische Federatie) legde hem dan ook een boete op voor zijn acties.

HRT drukt stempel op Bathurst 1000
Eigenlijk drukte de HRT Holden No 2. vanaf het begin zijn stempel op de 161 ronden tellende wedstrijd. Davison moest in de openingsfase twee posities prijsgeven maar ging al snel aan de Fords van Lowndes en Richards voorbij. Hoewel de Ford van Lowndes/Whincup een “drive-through” kreeg opgelegd bleef voor Davison de druk op de ketel staan. In de 30e ronde kwam Davison binnen voor zijn eerste verplichte stop. Tander werkte een probleemloze stint van ruim 39 ronden af. Voor Davison was de tweede stint absoluut nog uitdagender dan de eerste. De voorspelde regen kwam naar beneden en Davison gokte in de 81e ronde door iets langer op slicks buiten te blijven. Uiteindelijk moest ook Davison in de 83e ronde definitief naar binnen. In de 98e ronde kwam de Toll HRT Holden binnen voor een extra brandstofstop. In de 111e ronde nam Tander het stuur weer over. In de 137e ronde begon Tander aan zijn laatste stint. De wisselende weersomstandigheden gooiden eigenlijk zo’n beetje alle strategieën omver. Een crash van Dean Canto in de 141e ronde beroofde de Holdens van Greg Ritter/David Besnard en Mark Skaife/Greg Murphy van hun potentiële zegekansen. Vooral de gentleman-amateurs Ritter/Besnard hadden voor sensatie kunnen zorgen. Tander kon een voorsprong van ruim vijf seconden op zijn directe tegenstanders opbouwen.

holden_bathurst_2009
De concurrentie keek dit jaar tegen de achterkant van de Toll HRT Holden aan.

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet