DTM: Spengler pakt pole, Scheider slechts 16e
De Canadese Mercedes-Benz-rijder Bruno Spengler start morgen vanaf de pole-position voor de negende en voorlaatste race van het seizoen in de DTM. In de vierde en beslissende kwalificatie-heat op het 3,801 kilometer lange circuit in de Bourgogne reed Spengler in de regen met 1.19,914 minuten de snelste rondetijd. Paul Di Resta completeerde de 1-2 voor Mercedes-Benz met de tweede tijd. Op de tweede startrij staan met Tom Kristensen en Mattias Ekström twee Audi-rijders. Titelkandidaat Timo Scheider, die in Dijon theoretisch al kampioen kan worden, kwam in de kwalificatie niet uit de verf: hij start slechts als zestiende.
Tekst: René de Boer
Foto's Willem J. Staat
Bruno Spengler op weg naar de pole in Dijon met zijn AMG Mercede C-Klasse
Wisselende weersomstandigheden waren de eerste factor die de kwalificatietraining op het glooiende circuit van Dijon-Prenois bepaalden. In de eerste twee heats was het nog droog, maar in de derde en vierde heat werd het door de gestaag neervallende regen steeds gladder en gingen de rondetijden merkbaar omhoog. De tweede factor die zijn invloed had op de uitkomst van de kwalificatie was het baanverloop, of beter gezegd de afgrenzing van de baan. In de voorlaatste bocht verlegden heel wat coureurs de ideale lijn tot buiten de witte lijnen, om zo meer snelheid mee te kunnen nemen voor hun volgende vliegende ronde. Dat is uiteraard verboden en zo zagen heel wat rijders dat hun snelste rondetijd werd geschrapt. Hoe consequent deze regel werd toegepast, was echter de vraag en ook voor de race van morgen zal deze situatie nog wel voor wat discussie zorgen.
Sterk optreden van Paul di Resta.
In de eerste heat was er ook al gelijk de eerste verrassing: Timo Scheider kwam niet verder dan de zestiende tijd. Er was een wat verwarrende situatie toen de Duitser de pitbox inreed, maar zijn monteurs geen nieuwe banden monteerden, terwijl hij die eigenlijk wel gewild had. Zo bleef het voor de titelverdediger slechts bij één sessie, zijn slechtste kwalificatieresultaat sinds mensenheugenis. Ook Rockenfeller, Legge, Kostka en Seidlitz strandden al na de eetrste heat. Maro Engel reed met zijn 2008-Mercedes de snelste tijd, gevolgd door Jarvis, Green, Winkelhock, Lauda, Tomczyk, Schumacher, Paffett, Kristensen en Di Resta.
Grote vreugde bij Bruno Spengler na het behalen van de pole op Dijon.
Jamie Green is in de tweede heat de snelste, voor Paffett, Di Resta, Ekström, Spengler, Engel, Kristensen, Schumacher. Dat betekent dat er zes Mercedessen en slechts twee Audi’s in de top acht zitten. Niet gekwalificeerd voor de derde heat zijn Tomczyk, die op zijn laatste vliegende ronde ook nog van de baan raakt, Jarvis, Lauda, Prémat, Stoddart en Winkelhock. In de derde manche rijdt Kristensen de snelste tijd, gevolgd door Spengler, Ekström en Di Resta. Deze vier rijders gaan door naar de vierde en laatste heat. Engel is als beste rijder met een “Jahreswagen” vijfde, voor Schumacher, Green en Paffett. Bij de vliegende ronde pakt Spengler voor het eerst sinds Norisring vorig jaar de pole, de zevende in zijn DTM-loopbaan. Paul Di Resta kwalificeert zich als tweede, voor de beide Audi-rijders Kristensen en Ekström.
Goed resultaat voor Maro Engel als snelste "Jahreswagen"-rijder in de kwalificatie. Volgens Norbert Haug had het nog
wel ietsje sneller gekund.
Uitslag:
1. Bruno Spengler (Can), AMG-Mercedes C-Klasse, 1.19,914
2. Paul Di Resta (GBr), AMG-Mercedes C-Klasse, 1.20,446
3. Tom Kristensen (Den), Audi A4 DTM, 1.20,908
4. Mattias Ekström (Zwe), Audi A4 DTM, 1.21,149
5. Maro Engel (Dui), AMG-Mercedes C-Klasse, 1.21,666
6. Ralf Schumacher (Dui), AMG-Mercedes C-Klasse, 1.21,768
7. Jamie Green (GBr), AMG-Mercedes C-Klasse, 1.22,152
8. Gary Paffett (GBr), AMG-Mercedes C-Klasse, 1.22,312
Tekst: René de Boer
Foto's Willem J. Staat
Bruno Spengler op weg naar de pole in Dijon met zijn AMG Mercede C-Klasse
Wisselende weersomstandigheden waren de eerste factor die de kwalificatietraining op het glooiende circuit van Dijon-Prenois bepaalden. In de eerste twee heats was het nog droog, maar in de derde en vierde heat werd het door de gestaag neervallende regen steeds gladder en gingen de rondetijden merkbaar omhoog. De tweede factor die zijn invloed had op de uitkomst van de kwalificatie was het baanverloop, of beter gezegd de afgrenzing van de baan. In de voorlaatste bocht verlegden heel wat coureurs de ideale lijn tot buiten de witte lijnen, om zo meer snelheid mee te kunnen nemen voor hun volgende vliegende ronde. Dat is uiteraard verboden en zo zagen heel wat rijders dat hun snelste rondetijd werd geschrapt. Hoe consequent deze regel werd toegepast, was echter de vraag en ook voor de race van morgen zal deze situatie nog wel voor wat discussie zorgen.
Sterk optreden van Paul di Resta.
In de eerste heat was er ook al gelijk de eerste verrassing: Timo Scheider kwam niet verder dan de zestiende tijd. Er was een wat verwarrende situatie toen de Duitser de pitbox inreed, maar zijn monteurs geen nieuwe banden monteerden, terwijl hij die eigenlijk wel gewild had. Zo bleef het voor de titelverdediger slechts bij één sessie, zijn slechtste kwalificatieresultaat sinds mensenheugenis. Ook Rockenfeller, Legge, Kostka en Seidlitz strandden al na de eetrste heat. Maro Engel reed met zijn 2008-Mercedes de snelste tijd, gevolgd door Jarvis, Green, Winkelhock, Lauda, Tomczyk, Schumacher, Paffett, Kristensen en Di Resta.
Grote vreugde bij Bruno Spengler na het behalen van de pole op Dijon.
Jamie Green is in de tweede heat de snelste, voor Paffett, Di Resta, Ekström, Spengler, Engel, Kristensen, Schumacher. Dat betekent dat er zes Mercedessen en slechts twee Audi’s in de top acht zitten. Niet gekwalificeerd voor de derde heat zijn Tomczyk, die op zijn laatste vliegende ronde ook nog van de baan raakt, Jarvis, Lauda, Prémat, Stoddart en Winkelhock. In de derde manche rijdt Kristensen de snelste tijd, gevolgd door Spengler, Ekström en Di Resta. Deze vier rijders gaan door naar de vierde en laatste heat. Engel is als beste rijder met een “Jahreswagen” vijfde, voor Schumacher, Green en Paffett. Bij de vliegende ronde pakt Spengler voor het eerst sinds Norisring vorig jaar de pole, de zevende in zijn DTM-loopbaan. Paul Di Resta kwalificeert zich als tweede, voor de beide Audi-rijders Kristensen en Ekström.
Goed resultaat voor Maro Engel als snelste "Jahreswagen"-rijder in de kwalificatie. Volgens Norbert Haug had het nog
wel ietsje sneller gekund.
Uitslag:
1. Bruno Spengler (Can), AMG-Mercedes C-Klasse, 1.19,914
2. Paul Di Resta (GBr), AMG-Mercedes C-Klasse, 1.20,446
3. Tom Kristensen (Den), Audi A4 DTM, 1.20,908
4. Mattias Ekström (Zwe), Audi A4 DTM, 1.21,149
5. Maro Engel (Dui), AMG-Mercedes C-Klasse, 1.21,666
6. Ralf Schumacher (Dui), AMG-Mercedes C-Klasse, 1.21,768
7. Jamie Green (GBr), AMG-Mercedes C-Klasse, 1.22,152
8. Gary Paffett (GBr), AMG-Mercedes C-Klasse, 1.22,312