Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
V-Max

DSC: Cor Euser wint ook tweede race op kletsnat Francorchamps


Om de derde positie ontstond daarna een spannend gevecht tussen Robert de Graaff in de ETEC-Viper en Martin Short in de Mosler MT900R. Short, die voor de pitstops middels zijn inhaalrace al liet zien snel te zijn in de regen, lukte het binnen een paar ronden om voorbij te gaan aan zijn concurrent om het kampioenschap. Ook Danny Werkman moest toegeven aan de snelheid van Short waardoor de Engelsman al snel op de tweede positie kwam te liggen.

etec1

Robert de Graaff had inmiddels zijn zinnen gezet op de derde positie. De bestuurder van de ETEC-Viper noteerde snellere rondetijden dan Danny Werkman en kon dan ook richting de V8Star van Werkman kruipen. De Graaff kon al snel de derde positie ten koste van Werkman veiligstellen, waarna ook Peter Versluis richting Werkman kroop. Hierbij bood Werkman knap weerstand, want Versluis slaagde er niet in om voorbij te steken aan de V8Star. Werkman en Pastorelli behaalden hierdoor een vierde positie in de race.

Aan de kop van het veld gebeurde er na de pitstops weinig. Cor Euser had een solide voorsprong op Martin Short en gaf zijn eerste positie dan ook niet meer weg. Martin Short eindigde op de tweede positie, voor het duo De Graaff/Ribbens in de ETEC-Viper. Door dit resultaat hebben Euser, Short en equipe De Graaff/Ribbens allen nog kans op het kampioenschap. Dit belooft dus nog wat tijdens de Finaleraces op Assen in het weekend van 24 en 25 oktober.

storm1

Duncan Huisman had in de Supersport I-divisie een goede start. Begonnen vanaf de vierde positie klom de snelle coureur al in de eerste ronde op naar de eerste plek waarbij hij het tempo van sommige GT-deelnemers goed kon bijhouden. Huisman bouwde dan ook zijn voorsprong op achtervolger Nol Köhler gestaag uit.

Van achteruit kwam Dennis Retera steeds verder naar voren rijden. Retera, die als gastrijder met de KTM X-Bow van Piet Versluis reed, was als laatste gestart maar klom snel naar voren. Al in de derde ronde kwam Retera als vijfde door en had hij coureurs als Martin Webb en Kees Kreijne al achter zich gelaten. Hierna kwam Retera achter Henk Thuis terecht waarna beide coureurs samen verder naar voren reden.

ktm1

Niet veel later vonden Thuis en Retera dan ook aansluiting bij de nummers twee en drie op dat moment, Nol Köhler en Ruud Olij. Olij kon in de regen niet het tempo van de zaterdagrace evenaren en moest dan ook zowel Thuis als Retera voorbij laten gaan. Retera zette daarna door en slaagde er zelfs in om in de achtste ronde voorbij te gaan aan zowel Thuis als Köhler.

Na de pitstops had Jan Storm het stuur van Duncan Huisman overgenomen en was het aan Storm om de door Huisman opgebouwde voorsprong te consolideren. Die voorsprong slonk echter al snel omdat Storm bij het aanremmen van Les Combes de rondte in ging. Storm kon zijn weg echte wel vervolgen en zijn eerste plaats behouden.

Dennis Retera was na de pitstops teruggevallen tot een vierde positie achter Henk Haane, die het stuur van Nol Köhler had overgenomen. Tussen Haane en Retera ontstond een spannend gevecht waarbij Retera en Haane een aantal keren van positie wisselden.

thuis1

Henk Thuis was ondertussen op de tweede plaats beland en liet de achterstand op Storm steeds verder krimpen. In de laatste ronde was de achterstand zelfs zover gekrompen dat Storm alles uit de kast moest halen om zijn eerste positie te behouden. Storm slaagde daarin, al was zijn voorsprong op de eindstreep slechts een halve seconde. Dennis Retera besliste het gevecht tussen hem en Henk Haane in zijn voordeel en behaalde met de KTM X-Bow de derde positie in de Supersport I-divisie.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet