Formule 1: Vettel houdt titelaspiraties in leven

Sebastian Vettel heeft zijn titelkansen in leven gehouden door vanaf poleposition de overwinning in de Grand Prix van Japan op te eisen. De Duitser was vandaag een klasse apart en hoefde zich nimmer zorgen te maken om de leiding. In de slotfase zorgde Jaime Alguersuari met een flinke klapper in de 130R nog voor een safetycarfase, maar het kon niet voorkomen dat de race minder spectaculair was dan de kwalificatie. Lewis Hamilton had bij zijn tweede stop een klein probleempje met zijn versnellingsbak en verloor de tweede plaats aan Jarno Trulli, die er ineens weer was.
Tekst: Daan Jeuken
Start is allesbepalend
Door de gridpenalty’s van verschillende rijders zijn ook de brandstofhoeveelheden ongelijk komen liggen. Nico Rosberg had zich als elfde gekwalificeerd en koos ervoor om de auto vol te gooien, terwijl Jenson Button in Q3 de brandstof al moest afmeten. Nu Button is teruggevallen naar p10 staat hij daar achter de zware Kubica en Rosberg. Het raceverloop zal voor Button dan ook grotendeels bepaald worden door de start. Komt hij de zware mannen voorbij of blijft hij er achter hangen en gaat hij de aansluiting verliezen?

Button mag dan wel naar voren denken, maar de start van de Brit is vrij beroerd. Hij wordt op het rechte stuk voorbij gestoken door Heikki Kovalainen en tot overmaat van ramp wordt hij in die openingsronde ook nog gepasseerd door Giancarlo Fisichella. Gelukkig voor zijn titelhoop kan hij de Ferrari-rijder weer snel voorbij.
Vettel er snel vandoor
Sebastian Vettel is fantastisch weg en Lewis Hamilton kan met zijn KERS niet echt dicht bij de Red Bull komen. Trulli valt terug naar p3, voor Heidfeld, Räikkönen en Barrichello. Sebastian Vettel heeft het tempo er in die openingsronde al fantastisch inzitten, hij rijdt een 1:34.6 tegen een 1:35.4 van Hamilton. Ter vergelijking rijdt Button op p11 1:38.5. Het lijkt dus al bijna onmogelijk vandaag kampioen te worden.
Webber leert Wet van Murphy kennen
Mark Webber moest vanaf de pits starten, maar na drie ronden heeft hij nog steeds de start/finish-lijn niet gezien. Na de eerste ronde komt hij naar binnen omdat zijn headrest loszit, maar meteen nieuwe banden meenemend. Na de tweede ronde komt hij wederom binnen, omdat zijn headrest nog steeds loszit en met vastgetapet moet worden. Na vijf raceronden komt Webber alweer voor de derde keer binnen, dit keer met een lekke band. Een slechtere openingsfase is bijna ondenkbaar.