Sportscars: Audi in de toekomst niet meer in sportscars?
Dr. Wolfgang Ulrich lichtte afgelopen weekend op Road Atlanta in een gesprek met journalist Gordon Kirby een tipje van de sluier op omtrent Audi’s toekomstplannen in de racerij, met name in Amerika en op Le Mans.
Tekst Willem J. Staat
Foto’s Audi
Dr. Wolfgang Ulrich vindt dat de ACO/ALMS reglementen ongewijzigd moeten blijven.
Duidelijk statement Dr. Ulrich over Le Mans/ALMS toekomst.
Dr.Wolfgang Ulrich: "De reden waarom Audi dit jaar niet meer aan de ALMS-series deelnam is volkomen duidelijk. Het heeft te maken met de reglementsveranderingen die in 2010 van kracht worden. Ook de ACO is van plan om voor 2010 de reglementen voor Le Mans te veranderen. Ik denk dan niet dat ik de Raad van Bestuur kan overtuigen om slechts voor één jaar een nieuwe auto te bouwen. De afgelopen jaren heb ik ze kunnen overtuigen ons sportprogramma te continueren omdat de reglementen behoorlijk acceptabel waren. Maar als de reglementen in tijden van recessie niet stabiel zijn, dan wordt het erg moeilijk om door te gaan. Wij moeten de mensen van de ACO overtuigen dat stabiliteit belangrijker is dan de tegenstrijdige dingen die ze nu doen.”
ALMS LMPs worden gelijkgeschakeld
In 2010 worden zowel de LMP1 en LMP2 klasses in de ALMS-series gelijkgeschakeld. Dr. Wolfgang Ulrich: “Vanuit het standpunt van de organisatoren kan ik dit begrijpen, maar als je als fabrikant in de LMP1 geracet hebt omdat je geen LMP2 wilt maken dan krijg je automatisch de vraag waarom je al je geld in de LMP1 geïnvesteerd hebt. Dat is het probleem. Voor mij is de oplossing dat er nog een jaar met de bestaande auto’s geracet wordt en dat de competitie voor de fans goed genoeg is. Maar als de ACO een ander spelletje gaat spelen en over twee jaar weer de regels verandert dan geloof ik niet dat het allemaal nog bij elkaar past.”
Was Petit Le Mans het laatste optreden van Audi in sportscars?
Deelnames Sebring en Road Atlanta onzeker in 2010
Dr Ulrich: “Ik hoop dat we op Le Mans en Road Atlanta in 2010 kunnen rijden. Indien er geen veranderingen zijn, dan komen we zeker. Wij zullen alleen maar komen indien er een oplossing komt en wij van de bestaande auto gebruik kunnen maken.”
Audi in serieus gesprek met de IRL
Dr. Ulrich verklaarde dat Audi serieus met de IRL onderhandelt over de inzet van motoren. Op dit moment wordt er bij de FIA gewerkt aan een “global motoren concept” waarbij de motor zowel voor de F1, rallye als Indycar gebruikt kan worden. “Het ziet er veelbelovend uit en indien er in drie jaar een motorenconfiguratie komt die geschikt is voor meerdere autosporttakken dan wordt het voor ons erg interessant om daarin te participeren. Bovendien is het natuurlijk erg efficiënt”, aldus Dr. Wolfgang Ulrich.
Tekst Willem J. Staat
Foto’s Audi
Dr. Wolfgang Ulrich vindt dat de ACO/ALMS reglementen ongewijzigd moeten blijven.
Duidelijk statement Dr. Ulrich over Le Mans/ALMS toekomst.
Dr.Wolfgang Ulrich: "De reden waarom Audi dit jaar niet meer aan de ALMS-series deelnam is volkomen duidelijk. Het heeft te maken met de reglementsveranderingen die in 2010 van kracht worden. Ook de ACO is van plan om voor 2010 de reglementen voor Le Mans te veranderen. Ik denk dan niet dat ik de Raad van Bestuur kan overtuigen om slechts voor één jaar een nieuwe auto te bouwen. De afgelopen jaren heb ik ze kunnen overtuigen ons sportprogramma te continueren omdat de reglementen behoorlijk acceptabel waren. Maar als de reglementen in tijden van recessie niet stabiel zijn, dan wordt het erg moeilijk om door te gaan. Wij moeten de mensen van de ACO overtuigen dat stabiliteit belangrijker is dan de tegenstrijdige dingen die ze nu doen.”
ALMS LMPs worden gelijkgeschakeld
In 2010 worden zowel de LMP1 en LMP2 klasses in de ALMS-series gelijkgeschakeld. Dr. Wolfgang Ulrich: “Vanuit het standpunt van de organisatoren kan ik dit begrijpen, maar als je als fabrikant in de LMP1 geracet hebt omdat je geen LMP2 wilt maken dan krijg je automatisch de vraag waarom je al je geld in de LMP1 geïnvesteerd hebt. Dat is het probleem. Voor mij is de oplossing dat er nog een jaar met de bestaande auto’s geracet wordt en dat de competitie voor de fans goed genoeg is. Maar als de ACO een ander spelletje gaat spelen en over twee jaar weer de regels verandert dan geloof ik niet dat het allemaal nog bij elkaar past.”
Was Petit Le Mans het laatste optreden van Audi in sportscars?
Deelnames Sebring en Road Atlanta onzeker in 2010
Dr Ulrich: “Ik hoop dat we op Le Mans en Road Atlanta in 2010 kunnen rijden. Indien er geen veranderingen zijn, dan komen we zeker. Wij zullen alleen maar komen indien er een oplossing komt en wij van de bestaande auto gebruik kunnen maken.”
Audi in serieus gesprek met de IRL
Dr. Ulrich verklaarde dat Audi serieus met de IRL onderhandelt over de inzet van motoren. Op dit moment wordt er bij de FIA gewerkt aan een “global motoren concept” waarbij de motor zowel voor de F1, rallye als Indycar gebruikt kan worden. “Het ziet er veelbelovend uit en indien er in drie jaar een motorenconfiguratie komt die geschikt is voor meerdere autosporttakken dan wordt het voor ons erg interessant om daarin te participeren. Bovendien is het natuurlijk erg efficiënt”, aldus Dr. Wolfgang Ulrich.