Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
WTCC

WTCC: Thuiszege Tarquini, Coronel beste privateer

wtcc_imola_r1_zieleinlauf
SEAT-dubbelzege in de eerste race op Imola met Tarquini voor Muller

Gabriele Tarquini maakte optimaal gebruik van zijn goede uitgangspositie en zijn thuisvoordeel door op het circuit van Imola de eerste van de beide WTCC-races op zijn naam te schrijven. In de wedstrijd, die werd gekenmerkt door een tweetal safety-car-fases, eindigde de Italiaanse SEAT-rijder voor zijn merkgenoot Yvan Muller en wist daarmee zijn voorsprong als leider in de tussenstand van het kampioenschap weer wat te vergroten. Chevrolet-coureur Rob Huff werd als derde geklasseerd. Tom Coronel reed in McGregor-kleuren naar de vijfde plaats en was daarmee de beste privateer.


Tekst: René de Boer
Foto's: FIA WTCC/Photo4


Tarquini pakt bij de start de leiding. Huff wordt in de rondte getikt door Monteiro, neemt Muller en Rydell mee en veroorzaakt daarmee een kettingreactie. Terwijl Huff en Muller de race kunnen voortzetten, raken de auto’s van Farfus, Müller en Gené flink beschadigd. Voor de beide Schnitzer-BMW-coureurs is de race ten einde, net als voor Rydell en Gené. Natuurlijk komt meteen de safety car in actie. Tarquini leidt voor Muller, Huff, Zanardi, Coronel en Thompson. In de derde ronde wordt de race weer vrijgegeven. Thompson komt onder zware druk van D’Aste in de strijd om de zesde plaats. De Lada van de Brit is aan de linker voorkant beschadigd, maar vooralsnog slaagt hij erin, zijn positie te behouden. Zijn teamgenoot Jaap van Lagen is op dat moment twaalfde. Nicola Larini rijdt twee plaatsen daarvoor, maar in de vierde ronde blaast hij op spectaculaire wijze de motor van zijn Chevrolet op. De vlammen slaan van onder de motorkap en de Italiaan schiet rechtdoor de grindbak in. D’Aste maakt in de vijfde ronde een foutje in de eerste bocht, maar blijft toch vijfde.

wtcc_imola_r1_crash
Typisch WTCC-startbeeld? Chaos in de eerste bocht

Voor de rest is de race een vrij eentonige aangelegenheid: Tarquini rijdt eenzaam zijn rondjes op een halve seconde voor Yvan Muller. Huff is derde voor Zanardi, Coronel en Thompson. In de achtste ronde raakt D’Aste opnieuw van de baan en wordt dan nog eens aangetikt door Menu. Daarmee is de Italiaan definitief uit de race.

wtcc_imola_r1_coronel_action
Tom Coronel was de beste privateer in race 1

Jaap van Lagen heeft het aan de stok met Alain Menu in de strijd om de negende plaats. Hij verdedigt aanvankelijk zijn positie, maar komt dan in contact met Poulsen, waarna zijn Lada over de kop gaat. De Edenaar kan ongedeerd uitstappen. Een bocht later wordt Poulsen op zijn beurt aangetikt door zijn eigen teamgenoot Engstler en belandt ook achterwaarts in de bandenstapels. Opnieuw komt de safety-car in actie. In de twaalfde ronde wordt de race weer vrijgegeven.

Tarquini wint zonder problemen voor Muller, Huff, Zanardi en Coronel, die als vijfde opnieuw beste privateer is. James Thompson pakt de eerste kampioenschapspunten voor Lada met de zesde plaats, voor Hernandez en Menu, die daarmee in de tweede race vanaf de pole mag vertrekken. Porteiro en Boardman completeren de top tien.

wtcc_imola_r1_podium
Podium in Imola met SEAT-sportbaas Puig, Muller, Tarquini, Huff en Coronel

Uitslag:

1. Gabriele Tarquini (Ita), SEAT Leon TDI, 13 r. in 29.31,701
2. Yvan Muller (Fra), SEAT Leon TDI, op 0,409
3. Rob Huff (GBr), Chevrolet Cruze, op 0,842
4. Alex Zanardi (Ita), BMW 320si, op 1,457
5. Tom Coronel (Ned), SEAT Leon, op 3,501
6. James Thompson (GBr), Lada Priora, op 5,620
7. Sergio Hernandez (Spa), BMW 320si, op 6,002
8. Alain Menu (Zwi), Chevrolet Cruze, op 6,390

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet