Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Toerwagen Diesel Cup

TDC: Michel Schaap viert eerste zege na “wonderlijke inhaalrace”


Ondertussen nam prins Pieter Christiaan de koppositie over. Maar nadat ook ‘P.C.’ zijn team had opgezocht, moest hij de leiding afstaan aan Peter Stox, die het stuur van Frankenhout had overgenomen. Maar Stox had niet lang vrij baan, want hij zag al snel de ontketende Michel Schaap aan zich voorbij komen. Schaap bouwde daarna in de resterende zes ronden zijn marge uit naar 7,021 seconden. “Ik heb echt genoten!”, jubelde Schaap na afloop. “Ik moest helemaal achteraan starten, maar ik had een goede start en lag in de eerste ronde al gelijk tiende. Bij de herstart won ik nog een paar plaatsen. Toen nagenoeg het hele veld binnenkwam voor de pitstop, zette ik m’n auto zo neer dat ik meteen weer snel weg kon. Als derde verliet ik de pitstraat en daarna ben ik Stox voorbijgegaan. Wat een wonderlijke race!”

Stox handhaafde ondertussen zijn tweede plaats, maar voelde in de laatste ronde nog wel de hete adem een ontkende Marcel Nooren in zijn nek. “Als de race een ronde langer had geduurd, had ik tweede kunnen worden”, zei Nooren strijdlustig. “Het plan was om tot de rijderwissel zover mogelijk weg te lopen. Dat lukte ook, ware het niet dat de safety car in de baan kwam en onze voorsprong verspilde. Maar met een derde plaats en een punt voor de snelste raceronde doen we het goed voor het kampioenschap. Ik kan de volgende race al kampioen worden!”

Ook Frankenhout stond niet te springen toen de safety car in de baan kwam: “Ik zat toen namelijk net lekker in m’n ritme. Toen de wedstrijd werd geneutraliseerd konden we niets anders dan naar binnen gaan. En daarnaast was de opgebouwde voorsprong weg. Dat was jammer.”

De volgende wedstrijden in de Toerwagen Diesel Cup worden verreden tijdens de Formido Finaleraces, 10 en 11 oktober op Circuit Park Zandvoort.

480_tdc2_michel_p

Uitslag Wijzonol Trophy 2009
Toerwagen Diesel Cup Race 2:

1. Michel Schaap, Toyota Auris 2.2d, 20 ronden in 50 min 57,161 (101,435 km/u),
2. Equipe Frankenhout / Stox, BMW 123d, op 7,021 seconden,
3. Equipe Van der Ende / Nooren, BMW 120d, op 9,487,
4. Jeroen den Boer, Toyota Auris 2.2d, op 15,746,
5. Equipe Duivenvoorde / De Groot, VW Golf, op 21,158,
6. Equipe Uljee / Liesette Braams, BMW 120d, op 31,186,
7. Equipe Van Leen / Sluiter, BMW 120d, op 33,439,
8. Equipe Smeijsters / Kohler, SEAT Ibiza Cupra, op 35,988,
9. Equipe Verschuur / Luc Braams, BMW 120d, op 41,309,
10. Equipe Bastiaans / L’ortye, BMW 120d, op 41,500,
11. Equipe Huisman, BMW 120d, op 1 min 9,431,
12. Equipe P.C. van Oranje / Van Beusekom, BMW 123d, op 3 min 45,332,
13. Equipe Van Splunteren / Van Os, BMW 120d, op 4 ronden.

Niet geklasseerd:
Equipe Van Es / Charles, BMW 120d, op 6 ronden,
Equipe Cornelissen / Van Os, BMW 120d, op 7 ronden,
Equipe Andries / Luyckx, BMW 120d, op 13 ronden,
Equipe Steenmetz, VW Golf, op 13 ronden,
Equipe Roeleveld / Baars, Volvo C30, op 20 ronden.

Stand na twaalf van veertien races:
1. Marcel Nooren 178 punten
2. Jeroen den Boer 164 punten
3. Dennis de Groot 148 punten
4. Ronald Morien 127 punten
5. Peter Stox 102 punten
6. Christiaan Frankenhout 99 punten
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet