Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Dutch GT4

Dutch GT4: Bijna gelijke wapens voor titelkandidaten

Klassementsaanvoerder Christiaan Frankenhout reed tijdens de vorige races van het Tango Dutch GT4 met 100 kilo 'succesballast' in zijn Porsche 997 GT4, terwijl zijn achtervolgers Paul van Splunteren en Bas Schothorst zonder lood in hun Porsche in actie kwamen. Dat is nu veranderd; tijdens de Wijzonol Trophy bedraagt het verschil tussen de titelkandidaten nog 20 kilo.

Tekst: Roy van der Laan 

Naar aanleiding van de resultaten van het Tango Dutch GT4 tijdens Automaxx versus Dutch Power Pack zijn de ‘succesballastgewichten’ aangepast.
Paul van Splunteren en Bas Schothorst waren de matchwinnaars, zij moeten dus 40 kilo lood in hun Porsche 997 GT4 monteren. Het duo had nog geen succesballast.
Klassementsaanvoerder Christiaan Frankenhout kon het tempo niet meer volgen met zijn Porsche 997 GT4, voorzien van maar liefst 100 kilo succesballast. Hij mag daarom 40 kilo gewicht uit zijn Porsche schroeven. Dit geldt uiteraard ook voor zijn teamgenoot Phil Bastiaans. Dit betekent dat de Porsche van Frankenhout nu nog ‘slechts’ 20 kilo zwaarder aan de start verschijnt dan de Porsche van zijn directe achtervolgers in de strijd om de titel. Frankenhout voert de tussenstand momenteel aan met 86 punten, gevolgd door van Splunteren (77) en Schothorst (75).

Kilo’s eraf, kilo’s erbij

Ricardo van der Ende en Duncan Huisman werden met 30 kilo beloond voor hun beide podiumplaatsen tijdens Automaxx versus Dutch Power Pack. Deze 30 kilo is tevens het totale succesgewicht dat de BMW-rijders mee moeten torsen. Ferdinand Kool en Richard van den Berg (BMW Z4 GT4) kregen voor hun derde en vierde plaats 20 kilo (20 kilo totaal).
Sebastiaan Bleekemolen en Tim Buijs mochten hun volledige 30 kilo ballastgewicht inleveren, Simon Knap werd verlost van zijn 20 kilo succeslood.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet