Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Sportscars

Sportscars: Panis-Lapierre op pole voor 1000km Algarve

Olivier Panis en Nicolas Lapierre starten met de Oreca AIM van het Team Oreca Matmut vanaf de pole-position voor de derde race van het seizoen in de Le Mans Series. Op het 4,653 kilometer lange “Autodromo Internacional do Algarve” in Portimao voerden ze in de kwalificatietraining met een tijd van 1:31,020 minuten de ranglijst aan, op 0,140 seconden gevolgd door Jan Charouz, Tomas Enge en Stefan Mücke met de Lola-Aston Martin. Lokale held Tiago Monteiro, normaliter met SEAT actief in het WTCC, kwalificeerde zich samen met Bruno Senna in de tweede Oreca AIM als derde. Christijan Albers, die dit weekeinde de Audi R10 TDI van het Kolles-team deelt met Christian Bakkerud en Giorgio Mondini, start als zesde. Charles Zwolsman kwalificeerde zich samen met Narain Karthikeyan en Andy Meyrick met de tweede Kolles-Audi als achtste van de in totaal tien auto’s in de LMP1-categorie.

Tekst: René de Boer


Snelste team in de LMP2-categorie, tiende overall, is Quifel-ASM, dat met Miguel Amaral en Olivier Pla in de Ginetta-Zytek tot een snelste tijd van 1:34,296 minuten kwam. De GT1-fractie is in Portugal gereduceerd tot nog maar twee auto’s: de Alphand-Corvette en de Larbre-Saleen. De Corvette, bestuurd door Yann Clairay, Julien Jousse en Patrice Goueslard, kwam tot een snelste rondetijd van 1:42,052 minuten en was daarmee 1,976 seconden sneller dan de Saleen met Roland Berville, Sébastien Dumez en Stéphane Lemeret. De Corvette start vanaf de 23e plats in de algemene rangschikking.

Spyker start na motorwissel achteraan
In de GT2-klasse voerde het Felbermayr-Proton-team met Marc Lieb en Richard Lietz in de Potrsche 997 GT3 RSR de ranglijst aan met een snelste tijd van 1:44,804 minuten, op 0,064 seconden gevolgd door de JMW Motorsport-Ferrari F430 GT van Robert Bell en Gianmaria Bruni. De Spyker van het Snoras Spyker Squadron, bestuurd door Jarek Janis en Tom Coronel, zal van achteraan starten. In de derde vrije training gaf de motor de geest en er was niet meer voldoende tijd om voor de 20 minuten durende kwalificatie een nieuwe krachtbron in te bouwen. Eerder al werd vanwege een technisch probleem de versnellingsbak vervangen.

Uitslag:
1. Panis/Lapierre, Fra, Oreca-AIM, 1:31,020 minuten
2. Charouz/Enge/Mücke, Tsj/Tsj/Dui, Lola-Aston Martin, 1:31,160
3. Monteiro/Senna, Por/Bra, Oreca-AIM, 1:31,236
4. Watts/Leventis, GBr, Ginetta-Zytek, 1:31,468
5. Primat/Ramos/Turner, Zwi/Por/GBr, Lola-Aston Martin, 1:31,556
6. Albers/Bakkerud/Mondini, Ned/Den/Zwi, Audi R10 TDI, 1:32,124
7. Jean-Christophe Boullion/Christophe Tinseau, Pescarolo-Judd, 1:32,232
8. Karthikeyan/Meyrick/Zwolsman, Ind/Ier/Ned, Audi R10 TDI, 1:32,284
10. Amaral/Pla, Por/Fra, Ginetta-Zytek, 1:34.296 (1e LMP2)
23. Clairay/Jousse/Goueslard, Fra, Corvette C6.R, 1:42,052 (1e GT1)
25. Lieb/Lietz, Dui/Oos, Porsche 997 GT3 RSR, 1:44,804 (1e GT2)


Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet