Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Retro diversen

Retro: 100 Jaar Audi - een persoonlijke impressie

audi_a4_stw_biela
Uw verslaggever maakte de Super Touring-successen met de Audi A4 live mee


Morgen, donderdag 16 juli, bestaat het merk Audi 100 jaar. Precies een eeuw geleden liet automobielpionier August Horch, nadat hij bij de door hem opgerichte onderneming door de overige bestuurders buiten de deur was gezet, een nieuw bedrijf inschrijven. Als merknaam gebruikte hij ‘Audi’, de Latijnse vertaling van zijn achternaam Horch, wat in het Duits ‘luister!’ betekent. Later kwam Horch via de oprichting van de Auto Union toch weer onder hetzelfde dak als Audi, en tegenwoordig is Audi de enige resterende merknaam van de vier bedrijven die in de jaren dertig de Auto Union vormden en waar later ook NSU nog bij kwam. Ter gelegenheid van het 100-jarig bestaan van Audi een geheel persoonlijke impressie van AUTOSPORT.NL-verslaggever René de Boer.

Tekst: René de Boer
Foto's: Raymond de Haan, Stefan Warter, Chris Schotanus e.a.


Er zijn automerken waarvoor ik iets warmere gevoelens koester dan voor andere. Gezien de aard van mijn werk zal het geen verwondering wekken dat dat overwegend merken zijn die iets met autosport hebben. Citroën is zo’n merk, waarvan ik al vanaf mijn derde jaar folders spaar (en nog steeds). BMW is zo’n merk, met vele toerwagensuccessen. Porsche is ook zo’n merk, met een fantastische sporthistorie waarover heel veel te schrijven valt. Ook met Opel heb ik iets speciaals, al was het alleen al omdat ik mijn rijbewijs haalde in een Vectra en twee jaar voor het merk werkte als woordvoerder in de DTM. Ook met Mercedes-Benz heb ik iets bijzonders, een mooi merk met prachtige auto’s, waarvoor ik bovendien behoorlijk wat werk doe. En ik heb wat met Audi. Had vroeger als jochie van negen al een grote poster van de rally-quattro boven mijn bed hangen, die je tegen betaling van een rijksdaalder kon krijgen met een bon uit de Autokampioen. Dat werd dus een week zonder zakgeld. Ja, die poster heb ik nog. En ik nam me voor dat ik ooit zelf zo’n quattro wilde bezitten.

audi_eigen_quattro
De Audi quattro uit 1987, het trotse bezit van uw verslaggever

Eigen Audi's
Ja, die quattro heb ik inmiddels ook. Al een jaar of zes, een zwarte, origineel Nederlands, een ex-directieauto van Audi-importeur Pon. Ik rijd er niet zo heel vaak in, maar dat rijden is wel een genot. Dat prachtige donkerbruine, roffelende vijfcilindergeluid blijft onovertroffen. En voor het dagelijks gebruik is er ook een Audi, een A4 Avant 3.0 TDI quattro, om precies te zijn. Heerlijke auto die me probleemloos van circuit naar circuit brengt, en me ook bij skireportages in de winter nooit in de steek laat. Mooi was het in januari, na voor De Telegraaf verslag te hebben gedaan van de wereldbekerslalom in Schladming. Traditioneel ’s avonds, ik verliet na middernacht het perscentrum. Het had de hele dag gesneeuwd en rondom me heen mopperden collega’s die op de donkere persparkeerplaats sneeuwkettingen probeerden om te leggen. Ik reed met mijn vierwielaandrijving fluitend weg en zonder problemen de berg op, naar mijn hotel. Dat zijn momenten waarop je die “Voorsprong door techniek” toch wel erg waardeert.

audi_kristensen
Tom Kristensen maakt dit seizoen in de DTM reclame voor 100 jaar Audi

Supertoerwagens, Le Mans, DTM

Mooie sportsuccessen waren en zijn er ook legio. De eerste Audi-resultaten waarvan ik verslag deed, waren de overwinningen in de Supertoerwagens, medio jaren negentig. Ik volgde de A4’s in Duitsland, Groot-Brittannië, België, Spanje en schreef erover, ondermeer voor het Audi-magazine “Profile”, destijds het klantenblad in ons land. Meer en meer contact met coureurs en teamleden, en ook het eerste begin van Audi in de sportwagens volgde ik live in Le Mans. Bij de meeste Audi-overwinningen aan de Sarthe was ik ter plekke, altijd bijzonder om mee te maken. Ook in de DTM volg ik de Audi-verrichtingen natuurlijk al jaren op de voet, ondermeer voor deze website.

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet