Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Sportscars

Sportscars: Sarrazin zet Peugeot opnieuw op pole

le_mans_quali_montagny_sarrazin_480
Franck Montangy (links) en Stéphane Sarrazin, blij met de pole voor Peugeot (Foto: Peugeot Sport)


De Peugeot 908 HDi FAP met startnummer 8 van Stéphane Sarrazin, Sébastien Bourdais en Franch Montagny vertrekt zaterdag om 15.00 uur vanaf de pole-position tijdens de 77e editie van de 24 Uur van Le Mans. Tien minuten voor het eind van de spannende kwalificatietraining was het Stéphane Sarrazin die de snelste trainingstijd van 3:22,888 minuten op de klokken zette en daarmee, net als vorig jaar, de pole voor zich opeiste. Zijn tijd was overigens wel langzamer dan de 3:18,513 van 2008, mede het gevolg van de beperkende maatregelen die de organiserende ACO voor de dieselmotoren invoerde. Op de tweede plaats start het winnende team van vorig jaar, Tom Kristensen, Allan McNish en Dindo Capello met de Audi R15 TDI. Beste Nederlander in de startopstelling is Jos Verstappen: de nummer 008-Aston Martin, die hij deelt met Anthony Davidson en Darren Turner start als negende.

Tekst: René de Boer
Foto's: Frits van Eldik, Peugeot Sport (1)


Aanvankelijk leek Audi de pole-position voor zich op te eisen. In de slotfase van de eerste helft van de kwalificatie liet Allan McNish weer eens zijn uitzonderlijke klasse zien. Geholpen door een goede strategie van zijn team reed hij net voordat de zwart-wit geblokte vlag werd getoond over de finishlijn, zodat hij zijn snelle ronde nog mocht afmaken. Op dat moment was er weinig verkeer meer op de baan, zodat de Schot een nagenoeg vrije ronde had. Dat bleek uit de rondetijd: McNish reed als op rails en zette 3:23,650 op de klokken en was daarmee ruim 2,3 seconden sneller dan de vorige snelste tijd van de Audi nummer 1. Tot een half uur voor het eind van de tweede sessie slaagde niemand erin McNish’ tijd te verbeteren.

480_audi_0560
Allan McNish reed een uitstekende ronde met de Audi R15 TDI, maar het was niet genoeg voor pole

Spanning in laatste half uur

In dat laatste half uur werd het echter flink spannend. Stéphane Sarrazin met de nummer 8-Peugeot leek 30 minuten voor het einde riant op weg naar naar een nieuwe pole-tijd. In de eerste twee sectoren reed hij de snelste tijd, maar in het laatste gedeelte vond hij André Lotterer in de nummer 14-Kolles-Audi voor zich en die maakte in de Ford-bochten geen plaats. Niettemin verbeterde Sarrazin de tijd van de Peugeot van 3:24,658 naar 3:23,728m naar daarmee kwam hij nog wel een tiende tekort op de Audi. Bij Sarrazins tweede poging lukte het ook niet, daarin bleef de Fransman steken op 3:23,792. Een paar ronden later ging het uiteindelijk wel goed: met 3:22,888 zette Sarrazin met nog tien minuten te gaan de voorlopig snelste tijd neer. Die bleek uiteindelijk genoeg om, net als vorig jaar, de pole-position voor Peugeot veilig te stellen.

480_verstappen_0792
Jos Verstappen klimt uit de Aston Martin

De Aston Martins en Kolles-Audi's

Achter de Peugeot en de Audi op de eerste startrij volgen nog drie Peugeots, met de Pescarolo-908 keurig tussen de beide fabrieksauto’s in, en dan de twee overige fabrieks-Audi’s op de plaatsen zes en zeven. Dan op de achtste plaats de snelste Aston Martin, startnummer 007 met Jan Charouz, Tomas Enge en Stefan Mücke, en de zusterauto met Jos Verstappen, Darren Turner en Anthony Davidson als negende. De 007-Aston Martin crashte echter laat in de avond met Jan Charouz aan het stuur en naar verluidt was de schade fors. Op de dertiende plaats staat de snelste van de beide Kolles-Audi’s met Albers, Bakkerud en Mondini. De tweede Kolles-Audi met Narain Karthikeyan, André Lotterer en Charles Zwolsman staat één plaats daarachter als veertiende. De laatste Nederlander in het LMP1-veld is Peter Kox, die samen met zijn teamgenoten Stuart Hall en Harald Primat de 17e tijd reed.

480_albers_0630
Christijan Albers vertrekt met zijn teamgenoten als dertiende bij zijn Le Mans-debuut

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet