Sportscars: Andere Tijden De 24 uur van Le Mans
Sinds 1923 komen meer dan 250.000 autoliefhebbers ieder jaar naar Le Mans om 24 uur lang naar de snelste race auto’s ter wereld te kijken. Met naar schatting ook nog eens twintig miljoen televisiekijkers is de 24 uur van Le Mans het grootste eendaagse sportevenement van Europa. Het is een legendarische race. Het allergrootste ongeluk uit de racehistorie vond hier plaats in 1955. Een raceauto knalde vlak voor een stampvolle tribune uit elkaar. Brandende brokstukken zorgden voor een ravage. Uiteindelijk vonden 82 mensen de dood.
Uitzending: zondag 14 juni 2009, om 22.05 uur op Nederland 1 (hh zat 20 juni,17.20u, NL 1)
Presentatie: Tom Egbers
Tekst: PR
Foto's: Archief Autosport.nl
Het gevaar, de snelheid, de futuristische racemonsters spreken zeer tot de verbeelding. De beroemde acteur/regisseur Steve McQueen maakt in 1970 een film over Le Mans en natuurlijk is de race een vaak terugkerend thema in de stripboeken van Michel Vaillant.
De autocoureurs groeien uit tot filmsterren en striphelden. De 24 uur van Le Mans heeft daardoor iets mythisch gekregen. Twee Nederlanders hebben daar aan bijgedragen: Jonkheer Gijs van Lennep, winnaar in 1971 en 1976 en Jan Lammers die in totaal 21 keer aan de start verschijnt. Lammers weet Le Mans één keer te winnen, in 1988.

Jan Lammers rijdt met Andere Tijden Sport over het circuit, dat voor een deel over de openbare weg voert. Hij geeft tekst en uitleg. Waar moet geremd worden en waar vooral niet?
Lammers laat zien hoe moeilijk het is om vol gas te blijven geven als in de verte een lantaarnpaal opdoemt.
Hij vertelt ook dat zijn overwinning in 1988 aan een zijden draadje heeft gehangen omdat een paar uur voor het einde zijn versnellingsbak kapot ging. Hij heeft urenlang in de vierde versnelling gereden. Een lastige klus zeker toen hij ook nog een pitsstop moest maken. Achteraf mag het een wonder genoemd worden dat hij de finish heeft gehaald.

Gijs van Lennep neemt plaats achter het stuur van de Porsche 917 waarmee hij in 1971 voor de eerste keer de race won. Nadat hij over de finish kwam heeft hij de sleutel omgedraaid en de motor is daarna nooit meer gestart. De bolide is één van de pronkstukken van het Porsche museum in Stuttgart. De directeur van het museum gaf speciaal toestemming aan Van Lennep om voor de camera’s zijn vertouwde plek achter het stuur in te nemen.
Van Lennep vertelt ook een huiveringwekkend verhaal over een dodelijk ongeluk dat zich vlak voor zijn neus voltrekt.
Uitzending: zondag 14 juni 2009, om 22.05 uur op Nederland 1 (hh zat 20 juni,17.20u, NL 1)
Presentatie: Tom Egbers
Tekst: PR
Foto's: Archief Autosport.nl
Het gevaar, de snelheid, de futuristische racemonsters spreken zeer tot de verbeelding. De beroemde acteur/regisseur Steve McQueen maakt in 1970 een film over Le Mans en natuurlijk is de race een vaak terugkerend thema in de stripboeken van Michel Vaillant.
De autocoureurs groeien uit tot filmsterren en striphelden. De 24 uur van Le Mans heeft daardoor iets mythisch gekregen. Twee Nederlanders hebben daar aan bijgedragen: Jonkheer Gijs van Lennep, winnaar in 1971 en 1976 en Jan Lammers die in totaal 21 keer aan de start verschijnt. Lammers weet Le Mans één keer te winnen, in 1988.

Jan Lammers rijdt met Andere Tijden Sport over het circuit, dat voor een deel over de openbare weg voert. Hij geeft tekst en uitleg. Waar moet geremd worden en waar vooral niet?
Lammers laat zien hoe moeilijk het is om vol gas te blijven geven als in de verte een lantaarnpaal opdoemt.
Hij vertelt ook dat zijn overwinning in 1988 aan een zijden draadje heeft gehangen omdat een paar uur voor het einde zijn versnellingsbak kapot ging. Hij heeft urenlang in de vierde versnelling gereden. Een lastige klus zeker toen hij ook nog een pitsstop moest maken. Achteraf mag het een wonder genoemd worden dat hij de finish heeft gehaald.

Gijs van Lennep neemt plaats achter het stuur van de Porsche 917 waarmee hij in 1971 voor de eerste keer de race won. Nadat hij over de finish kwam heeft hij de sleutel omgedraaid en de motor is daarna nooit meer gestart. De bolide is één van de pronkstukken van het Porsche museum in Stuttgart. De directeur van het museum gaf speciaal toestemming aan Van Lennep om voor de camera’s zijn vertouwde plek achter het stuur in te nemen.
Van Lennep vertelt ook een huiveringwekkend verhaal over een dodelijk ongeluk dat zich vlak voor zijn neus voltrekt.