Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Retro diversen

Retro: Le Mans 1969 omwenteling in de historie (met filmpjes)

Exact 40 jaar geleden vond één van de meest spectaculaire Le Mans wedstrijden uit de geschiedenis plaats In het allerlaatste uur vond één van de meest spannende eindsprints in de Endurance-klassiekers plaats. De vier jaar oude Wyer Ford GT40 van Jacky Ickx versloeg de fabrieks Porsche 908 van de Duitster Hans Herrmann met een miniem verschil op de eindstreep. Alleen Daytona 2009 evenaarde deze klassieker enigszins.

Tekst: Willem J. Staat
Foto’s: Ford, Porsche, Willem J. Staat

finish_le_mans_1969
In een dramatische eindsprint wint Jacky Ickx zijn allereerste Le Mans na een fantastisch duel met de Porsche 908 van Hans Herrmann.

Eerste zege van “Monsieur Le Mans”
Jacky Ickx won niet alleen zijn eerste Le Mans wedstrijd. Hij zorgde ook voor een definitieve verandering in het startprotocol. Sinds mensenheugenis sprintten de deelnemers naar hun bolides die voor de pits stonden opgelijnd. Toen in 1969 het startschot werd gegeven renden 44 deelnemers naar hun gereedstaande bolides, Eén bleef stoïcijns staan en wandelde op zijn dooie eentje richting gereedstaande bolide en stapte ijzig kalm in. De coureur? Jacky Ickx die op ludieke wijze tegen deze vorm van Le Mans-starts protesteerde. Ickx vertrok als laatste maar ging als eerste over de eindmeet. “Als je 24 Uur te gaan hebt, is een dergelijke start onzin” was zijn toenmalige commentaar. Nog in de eerste ronde werd het gelijk van Ickx bewezen.

john_woolfe
De 37e jarige Brite John Woolfe bevestigde het gelijk van Ickx. De instabiele Porsche
917 verloor door het niet goed sluiten van Woolfe al in de eerste ronde zijn vleugeldeur
waardoor hij de controle verloor en uit de auto werd geslingerd
.

John Woolfe
De Brit John Woolfe had voor ruim 140.000 D.M. een Porsche 917 van de fabriek overgenomen. De Porsche 917 was eerder dat jaar op de Autosalon van Geneve geïntroduceerd. Tijdens de 1000KM van Spa wilden de fabrieksrijders van Porsche niet met deze auto rijden. Ze vonden hem te onvoorspelbaar en te gevaarlijk. Op de Nürburgring werd de combinatie Frank Gardner/David Piper 8e. Maar ook die bedankten daarna voor de eer. Met de koop van het Gardner/Piper-chassis bezegelde Woolfe zijn lot. De Porsche 917 had zich als 21e gekwalificeerd en Woolfe die zichzelf waarschijnlijk ook niet goed vastgesnoerd had, startte de race. In die eerste ronde haalde hij tot aan Maison Blanche vele deelnemers in. Iets voorbij Maison Blanche verloor de Brit de controle over zijn bolide en knalde tegen de vangrails. Verschillende coureurs verklaarden achteraf dat de Porsche 917 al vrij snel zijn vleugeldeur verloren had en dat deze de beweegbare achterspoiler geraakt had. Vermoedelijk de reden dat hij bij Maison Blanche de controle over het stuur verloor en uit de auto geslingerd werd. John Woolfe was op slag dood. De aanstormende Ferrari 312P van Chris Amon reed over een ontploffende benzinetank. De Nieuw Zeelander bleef ongedeerd.



Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet