Formule 1: Max Mosley gooit knuppel in het FOTA-hoenderhok

Na de bijeenkomsten van de FOTA leken de plooien tussen de teams en de FIA grotendeels gladgestreken. Onder hun eigen voorwaarden schreven de FOTA-teams zich in voor het seizoen 2010, maar Max Mosley heeft verklaard op generlei wijze akkoord te kunnen gaan met de voorwaarden van de teams. “My way or the highway” is de strekking van Mosley.
Tekst: Daan Jeuken
Nieuw Concorde-verdrag
Na overleg in Monaco en Londen kwamen de teams vorige week met een nieuw Concorde-verdrag op de proppen. Onder deze voorwaarden wilden zij de Formule 1 trouw blijven en Max Mosley werd geacht deze overeenkomst voor 12 juni te ondertekenen. De FIA-baas heeft echter verklaard dat deze termijn veel te kort is.
Grootste struikelblok blijft de budgetlimiet. Max Mosley stelde een limiet van 45 miljoen euro voor, de teams die zich hieraan weten te houden krijgen daarvoor meer technische vrijheid terug. Dit dubbele reglement werd door de FOTA-teams afgekeurd en daarnaast vonden ze de limiet van 45 miljoen voor 2010 te rigoureus. Zij zouden liever in etappes hun budget limiteren.

FOTA-raad levert weinig op
De verenigde teams kwamen voor de tweede keer in korte tijd met een eigen invulling van het reglement op de proppen. In de wintermaanden gebeurde dit ook al, maar net als toen gooit de FIA nu de voorstellen van de teams ongegeneerd van tafel. “Als ze hun eigen regels willen opstellen moeten ze maar een eigen klasse beginnen”, was het ondubbelzinnige commentaar van Mosley. “Wij hebben de Formule 1 en daarvoor maken wij de regels. Dat doen we al zestig jaar en daar gaan we gewoon mee door.”
Nieuwe teams
Terwijl de huidige Formule 1-teams dreigen met een vertrek regent het geruchten van nieuwe teams die zich willen inschrijven voor de “nieuwe” Formule 1. Roemruchte namen als Brabham, Lola en March werden al gelinkt aan een terugkeer en de FIA ontving naar verluidt al inschrijvingen van ondermeer Prodrive, Epsilon Euskadi, N.Technology, Superfund, Campos Meta F1 en US F1. Aan aandacht heeft de FIA dus niet te klagen.