Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
DTM

DTM: Clevere pitstopstrategie helpt Paffett aan zege

paffett_groep_race
Paffett aan kop op de EuroSpeedway

Na de dominantie van Audi in Hockenheim was het nu Mercedes-Benz dat op een overtuigende wijze terugsloeg in de tweede DTM-race van het seizoen op de EuroSpeedway Lausitz. Een geslaagde strategie, waarbij de twee verplichte pitstops opmerkelijk lang werden uitgesteld, bracht Gary Paffett vanaf de zevende startplaats naar voren en de Brit reed uiteindelijk zonder problemen de overwinning naar huis. Paffett won voor de Canadees Bruno Spengler, die de dubbelzege voor het merk uit Stuttgart completeerde. Mattias Ekström, de pechvogel van Hockenheim, kwam in de slotfase flink onder druk van Paul Di Resta, maar verdedigde zijn derde plaats met verve.


Tekst: René de Boer
Foto's: Willem J. Staat


Bij de start van de race pakte Mattias Ekström vanaf pole de leiding. Paul Di Resta verloor bij het aanremmen van de eerste bocht de tweede plaats aan Mike Rockenfeller. De beslissing viel echter bij de pitstops: terwijl de Audi-rijders Ekström, Rockenfeller en Scheider relatief vroeg binnenkwamen voor hun twee verplichte stops, stelde Gary Paffett zijn pitstops juist zo lang mogelijk uit: pas in ronde 24 kwam hij voor de eerste keer naar binnen, twee ronden nadat Ekström al zijn tweede stop gemaakt had. Op dat moment had de Brit, die lange tijd vrij zijn ronden kon rijden, al een voorsprong van ruim 25 seconden op Ekström en na zijn eerste stop hield hij de leiding in handen.

ekstrm_kop
Ekström leidde in de beginfase, maar kon zijn eerste plaats niet verdedigen

In ronde 34 maakte Gary Paffett zijn tweede stop en opnieuw kwam hij vóór Ekström weer de baan op. Dezelfde strategie bracht ook Spengler naar voren: hij was in ronde 37 de allerlaatste die zijn stop maakte en kwam ook voor Ekström terug in de race. Daarmee was de dubbele leiding voor Mercedes-Benz een feit, terwijl Ekström constant langzamere rondetijden reed en zijn handen vol had om Di Resta achter zich te houden.

publiek_eurospeedway
In totaal waren er 75.000 bezoekers op de Lausitzring

"Tempo niet kunnen bijhouden"

“We hebben niet helemaal het tempo van de Mercedessen vooraan kunnen bijhouden”, erkende Audi-sportdirecteur dr. Wolfgang Ullrich na afloop van de race. Behalve Ekström, die derde werd, en Timo Scheider als vijfde, hadden tal van Audi-coureurs een zware race. Kristensen zat al in de beginfase in de mêlee achterin het veld en liep schade aan de voorkant van zijn auto op. Daarna kreeg hij tweemaal straf: eerst drie seconden vanwege een aanrijding tegen Mathias Lauda, vervolgens vanwege het misachten van blauwe vlaggen. Zo eindigde de Deen ver in de achterhoede. Martin Tomczyk moest eenmaal door de pits als straf omdat zijn auto bij de start niet goed op zijn plaats stond en viel later helemaal uit, Phoenix-rijders Oliver Jarvis, die ook een drive-through had vanwege een valse start, en Alexandre Prémat vielen beide voortijdig uit nadat ze van de baan spinden.

bruno_spengler_parc_femre
Bruno Spengler werd ook beloond voor een goede pitstrategie, hij werd tweede

Weinig meer te beleven na de stops

Na de pitstops viel er weinig meer te beleven. De enige resterende vraag was of Di Resta nog voorbij Ekström zou komen, maar zoals al gemeld wist de Zweed zijn derde plaats vast te houden. Vermeldenswaardig waren nog de plaatsen van de rijders met “Jahreswagen”, waarvan er wederom drie in de punten kwamen: Jamie Green als zesde, Mike Rockenfeller als zevende en Maro Engel als achtste. Voor Gary Paffett was het zijn elfde overwinning in de DTM. “Mijn laatste overwinning in de serie was in 2007 op Oschersleben, toen met een oude auto. De laatste keer dat ik met een actuele auto won, was in 2005 (in Istanboel; RdB). Dat lijkt een eeuwigheid geleden. In Hockenheim waren we er niet bij, maar in die twee weken hebben onze jongens hard gewerkt en er het maximale uitgehaald”, aldus de Brit.

paffet_spengler_podiun
Dubbelzege voor Mercedes: Paffett en Spengler op het podium

Uitslag:

1. Gary Paffett, GBr, AMG-Mercedes C-Klasse, 52r. in 1.10:01,572 (gem. 154,961 km/u)
2. Bruno Spengler, Can, AMG-Mercedes C-Klasse, op 1,115
3. Mattias Ekström, Zwe, Audi A4 DTM, op 14,228
4. Paul Di Resta, GBr, AMG-Mercedes C-Klasse, op 15,134
5. Timo Scheider, Dui, Audi A4 DTM, op 15,755
6. Jamie Green, GBr, AMG-Mercedes C-Klasse, op 16,326
7. Mike Rockenfeller, Dui, Audi A4 DTM, op 31,172
8. Maro Engel, AMG-Mercedes C-Klasse, op 41,456

Stand na 2 van 10 races:

1. Timo Scheider, 12 punten
2. Tom Kristensen en Gary Paffett, elk 10
4. Paul Di Resta, 9
5. Bruno Spengler en Mattias Ekström, elk 8

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet