Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
DTM

DTM: Paul di Resta ook op slotdag de snelste

dtm_test_do_di_resta.jpg
Na reparatie opnieuw het snelst: Paul di Resta met de Trilux-Mercedes

Paul di Resta heeft bij de vierdaagse DTM-test op de Hockenheimring Baden-Württemberg de snelste rondetijd gedraaid. Op de ochtend van de slotdag kwam de Schot in Ralf Schumachers Trilux-AMG-Mercedes C-Klasse tot een beste rondetijd van 1.32,736 minuten op het 4,574 kilometer lange circuit en die tijd was enerzijds niet eerder door iemand anders gerealiseerd en werd anderzijds ook niet meer verbeterd. In de middag was Bruno Spengler met Gary Paffetts Salzgitter-AMG-Mercedes C-Klasse het snelst. De op één na snelste tijd werd zowel in de ochtend- als in de middagsessie door een rijder met een Audi-“Jahreswagen” gerealiseerd: voor de lunch Alexandre Prémat, na de middagpauze Mike Rockenfeller, die in de auto van Markus Winkelhock reed.

Tekst: René de Boer
Foto's: Rebocar Automotive Productions


Eigenlijk zou er bij Audi niet van auto worden gewisseld, afgezien van de zogeheten “Testträger”, de kevlar-zwarte A4 die afwisselend door Timo Scheider, Mattias Ekström, Tom Kristensen en Martin Tomczyk werd bestuurd. Mike Rockenfellers rode S-Line-Audi werd echter gisteravond naar het hoofdkwartier van Audi Sport in Ingolstadt vervoerd om een niet nader gespecificeerd technisch probleem te laten onderzoeken. Rockenfeller reed gisteren aan het eind van de dag al een paar rondjes met de Playboy-A4 van Markus Winkelhock en kwam vandaag de hele dag met de auto van zijn Rosberg-teamgenoot in actie. Winkelhock reed in de middag nog een drietal ronden, maar zat niet goed in de stoel die voor de langere Rockenfeller was afgesteld, zodat laatstgenoemde daarna toch maar weer instapte.

dtm_test_do_winkelhock.jpg
Winkelhock zat niet lekker in de Playboy-Audi, die grotendeels door Rockenfeller bestuurd werd

Ook bij Mercedes-Benz werd er gisteravond nog gewerkt: Paul di Resta was woensdag niet alleen het snelst, maar was op zijn laatste ronde ook in de Sachs-Kurve van de baan geraakt, op bijna hetzelfde punt (en met dezelfde auto) waarmee op dinsdag Ralf Schumacher in de grindbak belandde. De Trilux-C-Klasse werd echter tijdig voor de sessie van vandaag weer in gereedheid gebracht en di Resta beloonde de inzet van de HWA-monteurs met de snelste tijd van de dag en tegelijk van de hele testweek.

dtm_test_do_green.jpg
Jamie Green reed met Susie Stoddarts roze TV-Spielfilm-C-Klasse

Jamie Green, bij Mercedes-Benz teruggezet van actueel materiaal naar een “Jahreswagen” bij het team van Ingmar Persson, was zowel in de ochtend als in de middag de snelste rijder in de gebruikte-auto-fractie van Mercedes. Johannes Seidlitz, die met de 2007-Audi van het Kolles-team voor het eerst schadevrij meer dan zeven ronden reed, was in beide sessies de langzaamste. Hij kon in ieder geval wat ervaring opdoen: met 96 ronden kwam hij vandaag op bijna 440 kilometer. Die ervaring heeft de DTM-debutant ook hard nodig. Teambaas dr. Colin Kolles kwam zelf naar de slotdag van de DTM-test en bevestigde wat wij gisteren als gerucht al meldden: de Roemeense Duitser zet in totaal drie 2007-Audi’s in voor de Tsjech Tomas Kostka, de Deen Christian Bakkerud en de Duitser Seidlitz, zodat het totale aantal auto’s in de DTM op 20 komt.

dtm_test_do_kolles.jpg
De Kolles-Audi legde met Johannes Seidlitz zonder schade 96 ronden af!

Testtijden donderdagochtend:

1. Paul di Resta, AMG-Mercedes C-Klasse-2009, 1.32,736 (30 ronden)
2. Alexandre Prémat, Audi A4 DTM-2008, 1.32,844 (32 ronden)
3. Mike Rockenfeller, Audi A4 DTM-2008, 1.33,097 (42 ronden)
4. Bruno Spengler, AMG-Mercedes C-Klasse-2009, 1.33,153 (39 ronden)
5. Jamie Green, AMG-Mercedes C-Klasse-2008, 1.33,365 (43 ronden)
6. Timo Scheider, Audi A4 DTM-testauto, 1.33,408 (50 ronden)
7. Katherine Legge, Audi A4 DTM-2008, 1.33,659 (44 ronden)
8. Martin Tomczyk, Audi A4 DTM-2009, 1.33,686 (42 ronden)
9. Mattias Ekström, Audi A4 DTM-2009, 1.33,712 (61 ronden)
10. Mathias Lauda, AMG-Mercedes C-Klasse-2008, 1.34,004 (51 ronden)
11. Johannes Seidlitz, Audi A4 DTM-2007, 1.36,400 (46 ronden)

Testtijden donderdagmiddag:
1. Bruno Spengler, AMG-Mercedes C-Klasse-2009, 1.32,994 (72 ronden)
2. Mike Rockenfeller, Audi A4 DTM-2008, 1.33,040 (64 ronden)
3. Paul di Resta, AMG-Mercedes C-Klasse-2009, 1.33,055 (74 ronden)
4. Jamie Green, AMG-Mercedes C-Klasse-2008, 1.33,120 (62 ronden)
5. Alexandre Prémat, Audi A4 DTM-2008, 1.33,319 (28 ronden)
6. Mattias Ekström, Audi A4 DTM-2009, 1.33,618 (50 ronden)
7. Mathias Lauda, AMG-Mercedes C-Klasse 2008, 1.34,629 (61 ronden)
8. Martin Tomczyk, Audi A4 DTM-2009, 1.34,653 (10 ronden)
9. Timo Scheider, Audi A4 DTM-Testauto, 1.34,921 (5 ronden)
10. Markus Winkelhock, Audi A4 DTM-2008, 1.35,023 (3 ronden)
11. Johannes Seidlitz, Audi A4 DTM-2007, 1.35,903 (50 ronden)

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet