DTM: Bruno Spengler snelste op natte laatste testdag Dijon
Mercedes-Benz-coureur Bruno Spengler (foto) was de snelste man op de derde en laatste dag van de ITR-tests op het circuit van Dijon-Prenois. In tegenstelling tot de twee voorgaande dagen, toen de coureurs onder nagenoeg ideale omstandigheden hun ronden aflegden op het 3,801 kilometer lange circuit, was het vandaag nat in de Bourgogne-streek. Dat bleek dan ook wel uit de rondetijden, die bijna tien seconden langzamer waren dan wat de dames en heren gisteren op de klokken lieten zetten. Slechts kort na de lunchpauze werden de omstandigheden even wat beter, waardoor Mercedes-Benz-rijders Spengler en Di Resta als enigen van het gezelschap onder de grens van 1,20 minuten konden duiken.
Tekst: René de Boer
Foto: ITR Presse Nadat gisteren en eergisteren Audi-rijders bovenaan de tijdenlijst waren geëindigd, respectievelijk Timo Scheider en Oliver Jarvis, was het vandaag voor het eerst een Mercedes-Benz-coureur die de snelste tijd wist te realiseren. We kunnen het echter niet vaak genoeg benadrukken: de gereden tijden moeten niet al te serieus worden genomen, want de traditie leert dat geen enkel team het volledige potentieel laat zien. Een aantal coureurs was wel heel actief vandaag: Bruno Spengler kwam op een totaal van 110 ronden, Martin Tomczyk legde in de Audi-testauto zelfs 118 ronden af.
Jarvis en Rockenfeller op herhaling
Nadat voor Alexandre Prémat en Markus Winkelhock de Dijon-testsessie er vandaag in de middagpauze opzat, mochten vanmiddag Oliver Jarvis en Mike Rockenfeller nog een keer aan de bak, die ook op dinsdag al in actie kwamen. De reglementen van de DTM schrijven immers voor dat tijdens testdagen er telkens één auto van een team van twee rijders op de baan mag zijn. Het Mercedes-team Mücke Motorsport was er echter helemaal niet meer, want daar staat, zoals we al eerder meldden, de tweede rijder naast Mathias Lauda nog steeds niet vast
Senna wil Formule 1-garantie
De collega's van het Duitstalige vakblad "Speedweek" hebben inmiddels wel wat licht gebracht in de verwikkelingen rondom Bruno Senna. Die schijnt als voorwaarde voor het tekenen van een DTM-contract van Mercedes een soort harde Formule 1-garantie te hebben verlangd, wat de fabrikant uit Stuttgart hem uiteraard niet kan geven. Daarmee lijkt de deelname van de Braziliaan aan de DTM nu definitief van de baan; er is echter nog geen duidelijkheid over de vraag wie dan de resterende "Jahreswagen" bij Mercedes gaat besturen, en het lijkt ons niet waarschijnlijk dat die vraag nog voor de DTM-presentatie van aanstaande zondag in Düsseldorf zal kunnen worden beantwoord. Realistisch gesproken lijken Maro Engel en Renger van der Zande de beste opties, waarbij wij vanuit Nederlands perspectief, hoe aardig Engel ook is, natuurlijk een duidelijke voorkeur hebben voor laatstgenoemde, dat mag duidelijk zijn.
De tijden van donderdag op een rij:
1. Bruno Spengler, AMG-Mercedes C-Klasse-2009, 1.19,457 (110 ronden)
2. Paul di Resta, AMG-Mercedes C-Klasse-2009, 1.19,495 (99 ronden)
3. Tom Kristensen, Audi A4-2009, 1.20,029 (69 ronden)
4. Mike Rockenfeller, Audi A4-2008, 1.20,945 (40 ronden)
5. Oliver Jarvis, Audi A4-2008, 1.20,992 (24 ronden)
6. Mattias Ekström, Audi A4-2009, 1.21,103 (84 ronden)
7. Susie Stoddart, AMG-Mercedes C-Klasse 2008, 1.21,385 (78 ronden)
8. Markus Winkelhock, Audi A4-2008, 1.21,626 (26 ronden)
9. Katherine Legge, Audi A4-2008, 1.21,633 (74 ronden)
10. Alexandre Prémat, Audi A4-2008, 1.21,884 (29 ronden)
11. Martin Tomczyk, Audi A4-interim, 1.22,200 (118 ronden)
Tekst: René de Boer
Foto: ITR Presse Nadat gisteren en eergisteren Audi-rijders bovenaan de tijdenlijst waren geëindigd, respectievelijk Timo Scheider en Oliver Jarvis, was het vandaag voor het eerst een Mercedes-Benz-coureur die de snelste tijd wist te realiseren. We kunnen het echter niet vaak genoeg benadrukken: de gereden tijden moeten niet al te serieus worden genomen, want de traditie leert dat geen enkel team het volledige potentieel laat zien. Een aantal coureurs was wel heel actief vandaag: Bruno Spengler kwam op een totaal van 110 ronden, Martin Tomczyk legde in de Audi-testauto zelfs 118 ronden af.
Jarvis en Rockenfeller op herhaling
Nadat voor Alexandre Prémat en Markus Winkelhock de Dijon-testsessie er vandaag in de middagpauze opzat, mochten vanmiddag Oliver Jarvis en Mike Rockenfeller nog een keer aan de bak, die ook op dinsdag al in actie kwamen. De reglementen van de DTM schrijven immers voor dat tijdens testdagen er telkens één auto van een team van twee rijders op de baan mag zijn. Het Mercedes-team Mücke Motorsport was er echter helemaal niet meer, want daar staat, zoals we al eerder meldden, de tweede rijder naast Mathias Lauda nog steeds niet vast
Senna wil Formule 1-garantie
De collega's van het Duitstalige vakblad "Speedweek" hebben inmiddels wel wat licht gebracht in de verwikkelingen rondom Bruno Senna. Die schijnt als voorwaarde voor het tekenen van een DTM-contract van Mercedes een soort harde Formule 1-garantie te hebben verlangd, wat de fabrikant uit Stuttgart hem uiteraard niet kan geven. Daarmee lijkt de deelname van de Braziliaan aan de DTM nu definitief van de baan; er is echter nog geen duidelijkheid over de vraag wie dan de resterende "Jahreswagen" bij Mercedes gaat besturen, en het lijkt ons niet waarschijnlijk dat die vraag nog voor de DTM-presentatie van aanstaande zondag in Düsseldorf zal kunnen worden beantwoord. Realistisch gesproken lijken Maro Engel en Renger van der Zande de beste opties, waarbij wij vanuit Nederlands perspectief, hoe aardig Engel ook is, natuurlijk een duidelijke voorkeur hebben voor laatstgenoemde, dat mag duidelijk zijn.
De tijden van donderdag op een rij:
1. Bruno Spengler, AMG-Mercedes C-Klasse-2009, 1.19,457 (110 ronden)
2. Paul di Resta, AMG-Mercedes C-Klasse-2009, 1.19,495 (99 ronden)
3. Tom Kristensen, Audi A4-2009, 1.20,029 (69 ronden)
4. Mike Rockenfeller, Audi A4-2008, 1.20,945 (40 ronden)
5. Oliver Jarvis, Audi A4-2008, 1.20,992 (24 ronden)
6. Mattias Ekström, Audi A4-2009, 1.21,103 (84 ronden)
7. Susie Stoddart, AMG-Mercedes C-Klasse 2008, 1.21,385 (78 ronden)
8. Markus Winkelhock, Audi A4-2008, 1.21,626 (26 ronden)
9. Katherine Legge, Audi A4-2008, 1.21,633 (74 ronden)
10. Alexandre Prémat, Audi A4-2008, 1.21,884 (29 ronden)
11. Martin Tomczyk, Audi A4-interim, 1.22,200 (118 ronden)