Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Algemeen

Dragracing: Tony Schumacher wint, problemen voor Erbacher

houston_schumacher

Met een overwinning op reactietijd in zowel de halve finale als de finale heeft Tony Schumacher in Houston de dagwinst naar zich toegetrokken. Bij de Funny Cars reed Ashley Force naar haar eerste zege van het seizoen. In de Pro Stock klasse pakte Ron Krisher ten koste van regerend kampioen Jeg Coughlin de hoofdprijs terwijl Mike Edwards met 212,03 mph goed was voor de eerste Pro Stock-run boven de 212 mph, een nieuw nationaal record. Voor Urs Erbacher was de beroemde zin ‘Houston we have a problem’ het best van toepassing. In de eerste eliminatieronde maakte een allesverwoestende motorexplosie een voortijdig einde aan zijn wedstrijd.

Tekst: Remco Scheelings
Foto’s: Remco Scheelings en NHRA


De vierde wedstrijd van de Full Throttle Drag Racing Series leverde met name in de Top Fuel klasse een aantal beladen confrontaties op. In de halve finale stuitte U.S. Army-rijder Tony Schumacher op Larry Dixon. Deze laatste komt uit voor Alan Johnson Al-Anabi Racing met als crewchief Alan Johnson, de man die Schumacher naar vijf opeenvolgende titels leidde. Tot groot enthousiasme van het publiek pakte Schumacher bij de start een kleine voorsprong (0,082 tegen 0,104 seconden reactietijd) en hoewel Dixon met 3,889 tegen 3,895 seconden een snellere tijd liet noteren was het niet voldoende om de U.S. Army-rijder te achterhalen. Aan de andere kant van de eliminatieladder deed Cory McClenathan hetzelfde door in de kwartfinale op reactietijd de veel snellere Antron Brown op de startlijn al op een onoverbrugbare achterstand te zetten. Omdat McClenathan vervolgens in de halve finale afrekende met Joe Hartley stonden beide Don Schumacher Racing Top Fuelers in de finale.

houston_schu_green 
Op de foto rechts naast de auto Mike Green, vorig jaar crewchief van McClenathan en nu van Schumacher

Opnieuw een beladen confrontatie omdat na het vertrek van Alan Johnson McClenathan zijn crewchief Mike Green moest afstaan aan teamgenoot Tony Schumacher. Met 3,881 voor Schumacher en 3,880 seconden voor McClenathan waren de auto’s aan elkaar gewaagd maar omdat Schumacher net iets eerder reageerde op het verspringen van de lichten pakte de regerend kampioen zijn eerste zege van dit seizoen.
houston_erbacher
Urs Erbacher in de problemen (foto NHRA)

Houston we have a problem
Een andere rijder die in Houston in de spotlights stond maar dat liever op een andere manier had gedaan was Urs Erbacher. Na een tiende kwalificatiepositie moest de Zwitser het in de eerste eliminatieronde opnemen tegen Larry Dixon. Erbacher reageerde eerder op de lichten en lag in kansrijke positie toen kort voor de finish de motor explodeerde. Door de rondvliegende delen raakte de achterband lek die vervolgens een deel van de achtervleugel wegsloeg. Met de nodige stuurmanskunst en een flink portie geluk wist Erbacher de auto recht te houden en tot stilstand te brengen. De dit jaar verplichte veiligheidsvoorziening waarbij na een motorexplosie de parachutes automatisch naar buiten komen deed zijn werk naar behoren. De explosie was echter zo heftig dat alles wat zich boven het motorblok bevond compleet verdwenen was. Of het net drie races oude chassis schade heeft opgelopen kon nog niet worden gezegd. Erbacher liet echter weten er alles aan te doen om volgende week in Las Vegas weer aan de start te staan en desnoods zijn oude chassis in te zullen zetten.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet