DTM: Nieuws van A (lbers) tot (van der) Z (ande)
Jamie Green, vorig jaar nog met actueel materiaal, dit seizoen met een "Jahreswagen"?
Het DTM-seizoen begint dit jaar later dan ooit, namelijk pas op 17 mei. Alleen in het jaar 2000, toen de DTM na een afwezigheid van drie jaar weer nieuw leven werd ingeblazen, werd er nóg later gestart, eind mei. De late start geeft de deelnemende merken volop tijd om de zaken voor het nieuwe seizoen op orde te krijgen, en daarbij hoort de samenstelling van de diverse teams. Waar er bij Audi al lange tijd duidelijkheid heerst over de vraag wie er waar rijdt, althans bij de fabrieksrijders, doet men bij Mercedes-Benz nog steeds geheimzinnig. AUTOSPORT.NL zet de zaken op een rij.
Tekst: René de Boer
Foto: Willem J. Staat
Alleen Ralf Schumacher staat als rijder bij Mercedes-Benz vast: begin februari werd bekendgemaakt dat de oud-Formule 1-coureur bij het merk uit Stuttgart de beschikking krijgt over een nieuwe auto. Daarvan komen er in totaal vier, die allemaal worden ingezet door het fabrieksteam HWA. Nu de plannen van Paul di Resta in de Formule 1 geen doorgang hebben gevonden en ook alle plaatsen in de GP2-serie bezet zijn, lijkt het zeker dat de Schot er dus nog een seizoen in de DTM aan vastknoopt, en daarvoor zal hij ongetwijfeld een nieuwe auto krijgen. Dan zijn er nog twee 2009-C-Klasses over, waarvoor er drie rijders in aanmerking komen: Bruno Spengler, Jamie Green en Gary Paffett. Laatstgenoemde, in 2005 DTM-kampioen, heeft al een aantal keren met een nieuwe auto getest en heeft al meermaals aangegeven, na twee seizoenen met een "Jahreswagen" niet echt te zitten wachten op nóg een seizoen in de middenmoot. Uit PR-oogpunt ligt Bruno Spengler beter dan Jamie Green: De Franco-Canadees spreekt Duits, in tegenstelling tot de Brit. En hoewel Green vorig jaar nog twee races won en Spengler slechts twee podiumplaatsen behaalde (eenmaal tweede, eenmaal derde) zien we het dus zomaar gebeuren dat Green dit seizoen in een "Jahreswagen" zit.
Mogelijkheden voor Senna of Van der Zande?
In een C-Klasse van 2008 zitten in ieder geval Susie Stoddart en Maro Engel. Stoddart is om publicitaire redenen uitstekend, zelfs al heeft ze nog nooit een kampioenschapspunt in de DTM behaald. De uitspraak van drievoudig DTM-kampioen Klaus Ludwig in "Sport Bild" van vanmorgen, dat Stoddart races kan winnen als ze in een goede auto zit, lijkt ons dan ook wat erg enthousiast. Engel deed het vorig jaar in zijn eerste seizoen behoorlijk en neemt bovendien aardig wat geld mee. Onduidelijk is nog de status van Mathias Lauda. Ook de Oostenrijker moet op zoek naar sponsoring om zijn DTM-campagne te kunnen financieren. Het geruchtencircuit meldt zelfs dat Lauda het jaarlijkse trainingskamp van de Mercedes-Benz-coureurs liet schieten om sponsors te kunnen werven. Dan is er nog Bruno Senna, die deze week met Mercedes-Benz op het Circuit de Catalunya bij Barcelona test. Bevalt die test goed, dan kan hij in de DTM stappen, temeer daar alle GP2-plaatsen inmiddels bezet zijn. De naam "Senna" is voor de serie publicitair zeker goed.
Ook Renger van der Zande lijkt nog in de race om een stoeltje. We weten dat hij goede contacten met Mercedes-Benz onderhoudt en dat hij ook wat sponsoring meeneemt. Of dat voldoende is, hangt in de eerste plaats af van de vraag of Mercedes vier of vijf "Jahreswagen" gaat inzetten. Sportbaas Norbert Haug heeft van de directie te horen gekregen dat hij fors in zijn budget moet gaan snijden en het zou daarom zomaar kunnen dat er dit jaar geen negen, maar acht Mercedessen aan de start staan. En dan hangt het nog af van de vraag wat Senna doet. Niettemin: er zijn optimistische geluiden te horen uit het Van der Zande-kamp, en vanuit Nederlands perspectief zouden we de deelname van een landgenoot aan de DTM zeker toejuichen.
Albers en Kolles: Niet in A4, wel in R10
A propos landgenoot: de kans dat we Christijan Albers dit jaar nog in een Audi A4 terugzien, lijkt vrijwel nihil. De enige vacature die er nog is, is in de 2007-Audi van het Futurecom-team van Colin Kolles, naast de al vaststaande Deense rijder Christian Bakkerud. In een interview met het Duitstalige weekblad "Motorsport Aktuell" verklaarde teambaas Kolles dat de tweede rijder al vaststaat. "Wie het is, zullen we later bekendmaken". Elders in het blad wordt Kolles geciteerd met de uitspraak dat er een "jonge Duitser zal rijden". Die kwalificatie gaat voor Albers in ieder geval niet op. Wel bevestigde Kolles dat Albers en Charles Zwolsman voor het team met een Audi R10 TDI-sportwagen zullen rijden.