Sportscars: Peugeot met vier 908 HDI Fap's naar Le Mans
Peugeot gaat met vier 908 HDI Fap’s naar Le Mans. Behalve de drie fabrieksauto’s wordt er door Pescarolo Sport nog een vierde 908 HDI Fap tijdens de 24 Uur van Le Mans ingezet. De inzet van deze bolide werd mogelijk gemaakt door de sponsors van Pescarolo Sport
Tekst Willem J. Staat/PR
Foto: Peugeot

Beperkt Peugeot-programma
Zoals bekend werkt men bij Peugeot komend seizoen een beperkt programma af.(Autosport.nl berichtte hier al eerder over.Red). De 12 Uur van Sebring, de 1000 KM van Francorchamps en de 24 Uur van Le Mans staan voor komend seizoen op het programma.
Aan banden gelegd
We hebben de elektronische afstellingen van de 5,5-liter V12 twinturbodiesel volledig moeten veranderen in verband met de vergrote luchttoevoerrestrictie en de lagere turbodruk voor dit type krachtbron,” verklaart Bruno Famin. “Door de opgelegde beperkingen zijn de motorprestaties zo’n tien procent minder. Ook werken we aan de aërodynamica, want we moeten veertig centimeter van de achtervleugelspanwijdte inleveren, waardoor de balans van de auto wordt beïnvloed. Tegelijkertijd ontwikkelen we een vorm van airconditioning om ervoor te zorgen dat de temperatuur in de cockpit binnen de voorgeschreven waarden blijft.” Zo krijgt het rijderscompartiment een reflecterende aluminium dakbekleding in chroomkleur. De body van de Peugeot 908 zal trouwens overwegend blauw zijn.
Uiteraard probeert Peugeot ondanks de technische restricties van racepromoter Automobile Club de l ‘Ouest (A.C.O.) het prestatiepotentieel van de 908 HDI FAP te vergroten. Famin vervolgt: “We streven naar een gewichtsvermindering om zo dicht mogelijk bij de ondergrens te blijven, zelfs met airconditioning aan boord. Ook perfectioneren we het verbrandingsproces in de motor, de FAP-roetfilters (in samenwerking met Dow) en de brandstofinspuiting (met Bosch). En Michelin helpt ons om de voor het chassis meest geschikte bandentechniek te realiseren.”
Tekst Willem J. Staat/PR
Foto: Peugeot

Beperkt Peugeot-programma
Zoals bekend werkt men bij Peugeot komend seizoen een beperkt programma af.(Autosport.nl berichtte hier al eerder over.Red). De 12 Uur van Sebring, de 1000 KM van Francorchamps en de 24 Uur van Le Mans staan voor komend seizoen op het programma.
Aan banden gelegd
We hebben de elektronische afstellingen van de 5,5-liter V12 twinturbodiesel volledig moeten veranderen in verband met de vergrote luchttoevoerrestrictie en de lagere turbodruk voor dit type krachtbron,” verklaart Bruno Famin. “Door de opgelegde beperkingen zijn de motorprestaties zo’n tien procent minder. Ook werken we aan de aërodynamica, want we moeten veertig centimeter van de achtervleugelspanwijdte inleveren, waardoor de balans van de auto wordt beïnvloed. Tegelijkertijd ontwikkelen we een vorm van airconditioning om ervoor te zorgen dat de temperatuur in de cockpit binnen de voorgeschreven waarden blijft.” Zo krijgt het rijderscompartiment een reflecterende aluminium dakbekleding in chroomkleur. De body van de Peugeot 908 zal trouwens overwegend blauw zijn.
Uiteraard probeert Peugeot ondanks de technische restricties van racepromoter Automobile Club de l ‘Ouest (A.C.O.) het prestatiepotentieel van de 908 HDI FAP te vergroten. Famin vervolgt: “We streven naar een gewichtsvermindering om zo dicht mogelijk bij de ondergrens te blijven, zelfs met airconditioning aan boord. Ook perfectioneren we het verbrandingsproces in de motor, de FAP-roetfilters (in samenwerking met Dow) en de brandstofinspuiting (met Bosch). En Michelin helpt ons om de voor het chassis meest geschikte bandentechniek te realiseren.”