Chevrolet verlaat de IRL na 2005
GM dat een wereldwijd reorganiseert, kondigde gisteren aan dat de activiteiten van Chevrolet als motorenleverancier na het seizoen 2005 gestaakt worden.Het bericht kwam voor insiders niet echt als een verrassing.Eerder deze week kondigde GM aan dat men haar activiteiten in de NHRA dragracerij gaat versterken, alsmede in de GrandAm series, waarin men in de GT klasse actief wordt.
Tekst: Willem J.Staat.
Op een persconferentie kondigde GM racing director Doug Duchardt aan, dat de teleurstellende TV ratings(minus 20%) en teleurstellende bezoekersaantallen de doorslag hebben gegeven om het motorenprojekt te beeindigen.Indirect beschuldigde Duchardt Honda en Toyota ervan de kosten te hoog te hebben laten oplopen.Zoals bekend beschikte Chevrolet in 2003 niet over een competitieve motor en kocht men bij Cosworth het generatie IV exemplaar.De prestaties van de Chevrolet-powered teams waren in 2004 bedroevend.Gemiddeld kwalificeerde men zich als veertiende en eindigde als vijftiende...... De IRL steunde in de oprichtingsfase op de GM pijlers. In 1997 maakte men gebruik van Oldsmobile motoren, die de eerste 34 races wonnen. Later werden de Oldsmobile motoren als Chevrolet ge-rebadged.In 2005 zal voorlopig alleen Panther Racing nog van de Chevrolet motoren gebruik maken.Cheever en Dreyer&Reinbold Racing hebben nog geen beslissing genomen.Volgens het geruchtencircuit zou Cheever Racing reeds recentelijk met Toyota motoren getest hebben! Cosworth is mogelijk geinteresseerd om haar programma na 2005 in de IRL te verlengen. Over de stiuatie in American Open Wheel Racing zei Duchardt tot slot: "Daar moeten anderen maar over beslissen maar in Champcar zijn we totaal niet geïnteresseerd." Woordvoerder Ken Ungar van de IRL verklaarde dat de IRL organisatie begrip had voor de beslissing van GM.
Tekst: Willem J.Staat.
Op een persconferentie kondigde GM racing director Doug Duchardt aan, dat de teleurstellende TV ratings(minus 20%) en teleurstellende bezoekersaantallen de doorslag hebben gegeven om het motorenprojekt te beeindigen.Indirect beschuldigde Duchardt Honda en Toyota ervan de kosten te hoog te hebben laten oplopen.Zoals bekend beschikte Chevrolet in 2003 niet over een competitieve motor en kocht men bij Cosworth het generatie IV exemplaar.De prestaties van de Chevrolet-powered teams waren in 2004 bedroevend.Gemiddeld kwalificeerde men zich als veertiende en eindigde als vijftiende...... De IRL steunde in de oprichtingsfase op de GM pijlers. In 1997 maakte men gebruik van Oldsmobile motoren, die de eerste 34 races wonnen. Later werden de Oldsmobile motoren als Chevrolet ge-rebadged.In 2005 zal voorlopig alleen Panther Racing nog van de Chevrolet motoren gebruik maken.Cheever en Dreyer&Reinbold Racing hebben nog geen beslissing genomen.Volgens het geruchtencircuit zou Cheever Racing reeds recentelijk met Toyota motoren getest hebben! Cosworth is mogelijk geinteresseerd om haar programma na 2005 in de IRL te verlengen. Over de stiuatie in American Open Wheel Racing zei Duchardt tot slot: "Daar moeten anderen maar over beslissen maar in Champcar zijn we totaal niet geïnteresseerd." Woordvoerder Ken Ungar van de IRL verklaarde dat de IRL organisatie begrip had voor de beslissing van GM.