DNRT: Nieuwe betaalbare formulewagenklasse in Nederland
Huub Vermeulen, de man achter de Zomeravond Competitie, werkt achter de schermen al jaren aan een nieuwe, betaalbare formulewagenklasse. De auto voor deze klasse begint nu vorm te krijgen. "Als alles volgens schema verloopt, hebben we eind dit jaar een prototype."
Tekst: Roy van der Laan
Betaalbaar racen, dat is een belangrijke doelstelling van de Zomeravond Competitie. Huub Vermeulen en zijn team hebben op dit gebied al diverse succesvolle klassen gerealiseerd. Denk aan de Seat Endurance Cup en klassen rond de Volvo 360 en de BMW E30 (een zeer gedateerd, maar daarmee ook betaalbaar model BMW 3-serie). Vermeulen, in 1970 en 1971 Nederlands kampioen Formule Ford, wil ook een betaalbare klasse voor formuleauto's opzetten. Deze plannen beginnen nu vorm te krijgen.
Lola
"Het principe is een formuleauto die wordt aangedreven door een Subaru tweeliter boxermotor", aldus Vermeulen tijdens de 'Zandvoort 500'. Ten overvloede en voor de duidelijkheid: het betreft het Subaru-blok zonder turbo. "We werken samen met de bekende constructeur en fabrikant van raceauto's Lola", vervolgt Vermeulen. "De hele auto is door ons getekend, Lola werkt het chassis verder uit. Wij maken de body van de auto zelf, het chassis wordt door Lola vervaardigd." Aan de motor wordt een conventionele Hewland vijfversnellingsbak gekoppeld. "Beginnende formulewagencoureurs moeten leren double-clutchen", vindt de initiatiefnemer.
Met of zonder
De klasse begint zonder voor- en achterspoiler. "Mogelijk dat we later ook een uitvoering met vleugels gaan ontwikkelen", blikt Vermeulen vooruit. Zijn doel is een auto te ontwikkelen met een prijskaartje van 25.000 euro. Dat is echter niet zijn belangrijkste doelstelling. "Ik wil vooral de running costs laag houden, dat is nog belangrijker", meent hij. "Ik streef naar een kostprijs van 25.000 euro per jaar."
Tekst: Roy van der Laan
Betaalbaar racen, dat is een belangrijke doelstelling van de Zomeravond Competitie. Huub Vermeulen en zijn team hebben op dit gebied al diverse succesvolle klassen gerealiseerd. Denk aan de Seat Endurance Cup en klassen rond de Volvo 360 en de BMW E30 (een zeer gedateerd, maar daarmee ook betaalbaar model BMW 3-serie). Vermeulen, in 1970 en 1971 Nederlands kampioen Formule Ford, wil ook een betaalbare klasse voor formuleauto's opzetten. Deze plannen beginnen nu vorm te krijgen.
Lola
"Het principe is een formuleauto die wordt aangedreven door een Subaru tweeliter boxermotor", aldus Vermeulen tijdens de 'Zandvoort 500'. Ten overvloede en voor de duidelijkheid: het betreft het Subaru-blok zonder turbo. "We werken samen met de bekende constructeur en fabrikant van raceauto's Lola", vervolgt Vermeulen. "De hele auto is door ons getekend, Lola werkt het chassis verder uit. Wij maken de body van de auto zelf, het chassis wordt door Lola vervaardigd." Aan de motor wordt een conventionele Hewland vijfversnellingsbak gekoppeld. "Beginnende formulewagencoureurs moeten leren double-clutchen", vindt de initiatiefnemer.
Met of zonder
De klasse begint zonder voor- en achterspoiler. "Mogelijk dat we later ook een uitvoering met vleugels gaan ontwikkelen", blikt Vermeulen vooruit. Zijn doel is een auto te ontwikkelen met een prijskaartje van 25.000 euro. Dat is echter niet zijn belangrijkste doelstelling. "Ik wil vooral de running costs laag houden, dat is nog belangrijker", meent hij. "Ik streef naar een kostprijs van 25.000 euro per jaar."