DTM: Opel-teambaas: kwalificaties waren ons zwakke punt in 2004
Van links naar rechts: 1. Dr Ullrich van Audi, 2. Norbert Haug van Mercedes-Benz, 3. Volker Strycek van Opel.
Nul zeges, één podiumplaats, nul pole-posities en slechts één snelste ronde; dat was het netto resultaat van het afgelopen DTM-jaar voor Opel. Het is dus niet verwonderlijk, dat ook Opel-teambaas Volker Strycek teleurgesteld is na het seizoen dat met zulke hooggespannen verwachtingen begon. "Wij, iedereen die voor het merk Opel staat, zijn teleurgesteld. Ons doel om voor de zege te kunnen vechten hebben we niet bereikt."
Door Ralf Dennissen, fotografie Boudewijn Pieters
Met vijf uitvallers gaat Opel bovendien de winter in met het slechtste resultaat van het jaar. Laurent Aiello verliet de race na een technisch mankement, Marcel Fässler torpedeerde teamgenoot Dumbreck na een lekke band, Manuel Reuter verloor een wiel en Jeroen Bleekemolen werd van de baan gerost door de Mercedes van Jarek Janis. Strycek: "De race in Hockenheim betekende het einde van een voor Opel zeer teleurstellend seizoensverloop."
Manule Reuter was dit jaar de vijfde Opel-rijder die te maken kreeg met een gebroken wielmoer, dan wel wielnaaf.
Aërodynamische balans
Belangrijkste oorzaak van de slechte resultaten zijn volgens de DTM-kampioen van 1984 vooral de prestaties op de zaterdag. "Op de baan waren dit seizoen vooral onze slechte kwalificatieprestaties onze achilleshiel. Technisch gezien was de fragiele aërodynamische balans van onze auto de oorzaak. Daardoor konden de rijders onder extreme kwalificatie-omstandigheden de auto niet 'overdriven'. De auto's van de concurrenten lieten dat wel toe."
Jeroen Bleekemolen roeide dit jaar met de riemen die tot zijn beschikking stonden.
Rijders blijven buiten schot
Bij zijn rijders legt Strycek de schuld dan ook niet. "Bij aanvang van het seizoen hadden we - volgens onszelf en ook volgens buitenstaanders - het beste rijdersteam dat ooit voor Opel aantrad. En na dit seizoen zie ik dan ook niet in waarom we hier maatregelen zouden moeten nemen." Dat geldt ook voor stercoureur Heinz-Harald Frentzen. "In het geval van Heinz-Harald Frentzen - maar dat zag je ook bij Emanuele Pirro en Frank Biela - is er wederom aangetoond, dat het instappen in de DTM zelfs voor ervaren topcoureurs moeilijk is. Anderzijds onderstreept dit ook het hoge niveau van de klasse."
Dat Opel ook in 2005 nog deelneemt in de DTM, lijkt inmiddels vrijwel zeker. Concrete doelen stelt Strycek op dit moment nog maar even niet. "Het seizoen 2005 moet duidelijk succesvoller zijn dan het afgelopen jaar. Dat zijn we verplicht aan de Opel-medewerkers, onze vele fans en het merk", aldus de Opel-chef op de website van de Duitse raceklasse.
HHF won de grasmaaierrace tijdens het laatste gp-weekeinde.