GM via Mecachrome naar de Formule 1?
De overname van Cosworth door Mecachrome komt voor de Europeanen als een totale verrassing. In de Amerikaanse racewereld baart deze fusie echter weinig opzien. De combinatie Red Bull en Eddie Cheever zou achter de schermen weleens meer invloed gehad kunnen hebben dan tot nu wordt aangenomen. De sleutel in het verhaal ligt eigenlijk bij Cheever Racing.
Tekst: Willem J. Staat
De huidige overname van Cosworth door Meccachrome komt in de Amerikaanse racewereld eigenlijk nauwelijks als een verrassing. Immers, sinds begin 2004 wordt het 3L Chevrolet motorenprogramma van Red Bull Team Cheever in de IRL volledig door het Franse Mecachrome ondersteund. De overname komt voor autosport.nl niet echt als een verrassing. De IRL Chevrolet-motoren waren in 2003 niet echt competitief en GM kocht bij Ford toen het Cosworth-pakket. De relatie bestond al! Sinds begin 2004 was de firma Mecachrome nauw betrokken bij het Chevrolet/Cosworth programma voor Red Bull Team Cheever in de Indy Racing Leaque.Met Red Bull als sponsor lijkt een overname niet meer dan logisch. Anderzijds krijgt General Motors via deze fusie de gelegenheid om in de toekomst haar entree in de F1 te maken. Red Bull-programma. Bekend is het Red Bull Driver Development Programme in de Formule Renault, waar de Amerikanen Scott Speed en Colin Fleming nauwelijks te verslaan zijn. Het doel is om een Amerikaanse rijder voor de F1 klaar te stomen. Met de overname van Cosworth door Mecachrome wordt GM een ideale gelegenheid geboden. Men hoeft alleen maar een Mecachrome-motor als Chevrolet te rebadgen, iets waar men sinds 2003 bij GM de hand niet voor omdraait. Ook zou men de know how-kunnen financieren, zoals Mercedes volgens bijna hetzelfde concept als klant begonnen is bij Ilmor. Voor Red Bull en GM is het de ideale gelegenheid om in de toekomst met een bijna volledig Amerikaans pakket aan de F1 deel te nemen.
Champcar
Bij het faillissement van CART in 2003 kregen de nieuwe eigenaren, OWRS, de leasecontracten van de Cosworth-motoren in beheer. De Cosworth-motoren zijn dus eigendom van OWRS. De firma Cosworth staat erom bekend dat men haar contracten perfect naleeft. IRL-organisator en IMS eigenaar Tony George trachtte deze contracten vorig jaar in beheer te krijgen teneinde Champcar te elimineren. Nu Mecacrhome Cosworth heeft overgenomen bestaat voor de uiterst sluwe Tony George eventueel andermaal de mogelijkheid Champcar in moeilijkheden te brengen. Mecachrome is immers eveneens leverancier in de IRL voor Red Bull Team Cheever en Panther Racing. Dick Eidswick van Champcar haastte zich vorige week te zeggen dat er geen moeilijkheden ziijn. George moet sluw genoeg worden geacht om OWRS behoorlijk in verlegenheid te brengen. Saillant detail: de vermoedelijke transfer van de Canadees Patrick Carpentier naarRed Bull Team Cheever wordt door Tony George betaald. Interessant is dat Carpentier uit het Franstalige Quebec afkomstig is, terwijl de firma Mecachrome eveneens een Franstalige achtergrond heeft.
Toekomst
De komende maanden zouden voor American Open Wheel Racing andermaal spannend kunnen worden. Zo krijgt Chevrolet dus de mogelijkheid op een presenteerblaadje aangeboden om in de F1 te gaan participeren. Voor een gerebadgete motor draait men daar de hand immers niet om, terwijl men zich bij Champcar weleens zorgen zou kunnen gaan maken wat voor consequenties deze overname voor hun toekomst heeft.
Tekst: Willem J. Staat
De huidige overname van Cosworth door Meccachrome komt in de Amerikaanse racewereld eigenlijk nauwelijks als een verrassing. Immers, sinds begin 2004 wordt het 3L Chevrolet motorenprogramma van Red Bull Team Cheever in de IRL volledig door het Franse Mecachrome ondersteund. De overname komt voor autosport.nl niet echt als een verrassing. De IRL Chevrolet-motoren waren in 2003 niet echt competitief en GM kocht bij Ford toen het Cosworth-pakket. De relatie bestond al! Sinds begin 2004 was de firma Mecachrome nauw betrokken bij het Chevrolet/Cosworth programma voor Red Bull Team Cheever in de Indy Racing Leaque.Met Red Bull als sponsor lijkt een overname niet meer dan logisch. Anderzijds krijgt General Motors via deze fusie de gelegenheid om in de toekomst haar entree in de F1 te maken. Red Bull-programma. Bekend is het Red Bull Driver Development Programme in de Formule Renault, waar de Amerikanen Scott Speed en Colin Fleming nauwelijks te verslaan zijn. Het doel is om een Amerikaanse rijder voor de F1 klaar te stomen. Met de overname van Cosworth door Mecachrome wordt GM een ideale gelegenheid geboden. Men hoeft alleen maar een Mecachrome-motor als Chevrolet te rebadgen, iets waar men sinds 2003 bij GM de hand niet voor omdraait. Ook zou men de know how-kunnen financieren, zoals Mercedes volgens bijna hetzelfde concept als klant begonnen is bij Ilmor. Voor Red Bull en GM is het de ideale gelegenheid om in de toekomst met een bijna volledig Amerikaans pakket aan de F1 deel te nemen.
Champcar
Bij het faillissement van CART in 2003 kregen de nieuwe eigenaren, OWRS, de leasecontracten van de Cosworth-motoren in beheer. De Cosworth-motoren zijn dus eigendom van OWRS. De firma Cosworth staat erom bekend dat men haar contracten perfect naleeft. IRL-organisator en IMS eigenaar Tony George trachtte deze contracten vorig jaar in beheer te krijgen teneinde Champcar te elimineren. Nu Mecacrhome Cosworth heeft overgenomen bestaat voor de uiterst sluwe Tony George eventueel andermaal de mogelijkheid Champcar in moeilijkheden te brengen. Mecachrome is immers eveneens leverancier in de IRL voor Red Bull Team Cheever en Panther Racing. Dick Eidswick van Champcar haastte zich vorige week te zeggen dat er geen moeilijkheden ziijn. George moet sluw genoeg worden geacht om OWRS behoorlijk in verlegenheid te brengen. Saillant detail: de vermoedelijke transfer van de Canadees Patrick Carpentier naarRed Bull Team Cheever wordt door Tony George betaald. Interessant is dat Carpentier uit het Franstalige Quebec afkomstig is, terwijl de firma Mecachrome eveneens een Franstalige achtergrond heeft.
Toekomst
De komende maanden zouden voor American Open Wheel Racing andermaal spannend kunnen worden. Zo krijgt Chevrolet dus de mogelijkheid op een presenteerblaadje aangeboden om in de F1 te gaan participeren. Voor een gerebadgete motor draait men daar de hand immers niet om, terwijl men zich bij Champcar weleens zorgen zou kunnen gaan maken wat voor consequenties deze overname voor hun toekomst heeft.