ETCC: Dirk Muller op weg naar de titel
Dirk Muller heeft na de 17de en 18de race van het Europees Toerwagen kampioenschap verreden op het Duitse Oschersleben goede zaken gedaan om de titel te behalen. Zijn grootste concurrenten wisten de finish te niet te halen. Grootste concurrent Gabrielle Tarquini (Alfa Romeo) had na de laatste wedstrijden in Imola zijn achterstand tot zeven punten ingelopen en had zich voor de eerste wedstrijd op een prima derde startplaats gekwalificeerd. Helaas moest hij na een paar ronden zijn Alfa aan de kant zetten nadat de versnellingsbak uit elkaar klapte. Einde verhaal voor Tarquini en zijn kampioenschap aspiraties.
Tweede concurrent Andy Priaulx reed zijn BMW in de eerste wedstrijd naar de eerste plaats maar maakte in de tweede race een aantal fouten en belandde naast de baan en moest de pits opzoeken met een lekke band. Teamgenoot Jorg Muller (BMW) reed na een fel duel met Alfa rijder Thompson zijn BMW zijn voorwielophanging tot schroot en moest de strijd staken. Tom Coronel reed naar een prima achtste plaats en had al zo'n voorsprong genomen in de strijd om het Independent kampioenschap dat hij na deze race de titel had overgenomen van Duncan Huisman die deze prestatie in 2003 voor Carly Motors had behaald. Coronel mocht dus bij de tweede race - omdat de plaatsen 1 tot en met 8 worden omgedraaid - vanaf pole position starten met naast hem de sterk rijdende SEAT coureur Rickard Rydell. Na de start verloor Tom enkele plaatsen maar kon toch nog meeknokken in de top vijf om uiteindelijk een fantastische vierde plaats te behalen. Rydell bleef aan de leiding en reed naar een eerste overwinning voor SEAT in het ETCC tot grote vreugde van het complete SEAT team die altijd al in dit succes hadden geloofd.
Met nog twee wedstrijden te gaan in Dubai heeft Dirk Muller de beste papieren voor het kampioenschap. Hij moet zijn tegenstanders zoeken in het BMW kamp met Andy Priaulx op een tweede plaats met elf punten achterstand en teamgenoot Jorg Muller op 16 punten.
Uitslag race 1:
1. Andy Priaulx (GBR) BMW Team Great Britain BMW 320i 22:03.525
2. Augusto Farfus (BRA) AutoDelta Squadra Corse Alfa Romeo 156 +7.740
3. Dirk Müller (GER) BMW Team Deutschland BMW 320i +12.769
4. Jörg Müller (GER) BMW Team Deutschland BMW 320i +14.758
5. James Thompson (GBR) AutoDelta Squadra Corse Alfa Romeo 156 +17.516
6. Jordi Gené (ESP) SEAT Sport SEAT Toledo Cupra +17.608
7. Rickard Rydell (SWE) SEAT Sport SEAT Toledo Cupra +17.924
8. Tom Coronel (NED) Carly Motors BMW 320i +18.455
9. Antonio Garcia (ESP) BMW Team Italy-Spain BMW 320i +18.714
10. Duncan Huisman (NED) Carly Motors BMW 320i +19.001
Uitslag race 2:
1. Rickard Rydell (SWE) SEAT Sport SEAT Toledo Cupra 22:00.478
2. Dirk Müller (GER) BMW Team Deutschland BMW 320i +3.992
3. Augusto Farfus (BRA) AutoDelta Squadra Corse Alfa Romeo 156 +10.659
4. Tom Coronel (NED) Carly Motors BMW 320i +15.188
5. James Thompson (GBR) AutoDelta Squadra Corse Alfa Romeo 156 +6.172
6. Jordi Gené (ESP) SEAT Sport SEAT Toledo Cupra +16.841
7. Carl Rosenblad (SWE) Crawford Racing BMW 320i +20.827
8. Fabrizio Giovanardi (ITA) AutoDelta Squadra Corse Alfa Romeo 156 +20.866
9. Luca Rangoni (ITA) Oregon Team Alfa Romeo 156 Gta +21.433
10. Duncan Huisman (NED) Carly Motors BMW 320i +32.727
Stand:
1. Dirk Müller (GER) BMW 106
2. Andy Priaulx (GBR) BMW 95
3. Jörg Müller (GER) BMW 89
4. Gabriele Tarquini (ITA) Alfa Romeo 86
5. Fabrizio Giovanardi (ITA) Alfa Romeo 69
6. Augusto Farfus (BRA) Alfa Romeo 55
7. Antonio Garcia (ESP) BMW 43
8. Jordi Gené (ESP) SEAT 37
9. Rickard Rydell (SWE) SEAT 27
10.Tom Coronel (NED) BMW 24
Stand Independents:
1. Tom Coronel (NED) 140
2. Salvatore Tavano (ITA) 96
3. Alessandro Balzan (ITA) 91
4. Carl Rosenblad (SWE) 68
5. Luca Rangoni (ITA) 67
6. Michele Bartyan (AUT) 65
7. Stefano D´Aste (ITA) 58
8. Simon Harrison (GBR) 33
9. Toni R. Ruokonen (FIN) 23
10. Sebastian Grunert (GER) 15
Tweede concurrent Andy Priaulx reed zijn BMW in de eerste wedstrijd naar de eerste plaats maar maakte in de tweede race een aantal fouten en belandde naast de baan en moest de pits opzoeken met een lekke band. Teamgenoot Jorg Muller (BMW) reed na een fel duel met Alfa rijder Thompson zijn BMW zijn voorwielophanging tot schroot en moest de strijd staken. Tom Coronel reed naar een prima achtste plaats en had al zo'n voorsprong genomen in de strijd om het Independent kampioenschap dat hij na deze race de titel had overgenomen van Duncan Huisman die deze prestatie in 2003 voor Carly Motors had behaald. Coronel mocht dus bij de tweede race - omdat de plaatsen 1 tot en met 8 worden omgedraaid - vanaf pole position starten met naast hem de sterk rijdende SEAT coureur Rickard Rydell. Na de start verloor Tom enkele plaatsen maar kon toch nog meeknokken in de top vijf om uiteindelijk een fantastische vierde plaats te behalen. Rydell bleef aan de leiding en reed naar een eerste overwinning voor SEAT in het ETCC tot grote vreugde van het complete SEAT team die altijd al in dit succes hadden geloofd.
Met nog twee wedstrijden te gaan in Dubai heeft Dirk Muller de beste papieren voor het kampioenschap. Hij moet zijn tegenstanders zoeken in het BMW kamp met Andy Priaulx op een tweede plaats met elf punten achterstand en teamgenoot Jorg Muller op 16 punten.
Uitslag race 1:
1. Andy Priaulx (GBR) BMW Team Great Britain BMW 320i 22:03.525
2. Augusto Farfus (BRA) AutoDelta Squadra Corse Alfa Romeo 156 +7.740
3. Dirk Müller (GER) BMW Team Deutschland BMW 320i +12.769
4. Jörg Müller (GER) BMW Team Deutschland BMW 320i +14.758
5. James Thompson (GBR) AutoDelta Squadra Corse Alfa Romeo 156 +17.516
6. Jordi Gené (ESP) SEAT Sport SEAT Toledo Cupra +17.608
7. Rickard Rydell (SWE) SEAT Sport SEAT Toledo Cupra +17.924
8. Tom Coronel (NED) Carly Motors BMW 320i +18.455
9. Antonio Garcia (ESP) BMW Team Italy-Spain BMW 320i +18.714
10. Duncan Huisman (NED) Carly Motors BMW 320i +19.001
Uitslag race 2:
1. Rickard Rydell (SWE) SEAT Sport SEAT Toledo Cupra 22:00.478
2. Dirk Müller (GER) BMW Team Deutschland BMW 320i +3.992
3. Augusto Farfus (BRA) AutoDelta Squadra Corse Alfa Romeo 156 +10.659
4. Tom Coronel (NED) Carly Motors BMW 320i +15.188
5. James Thompson (GBR) AutoDelta Squadra Corse Alfa Romeo 156 +6.172
6. Jordi Gené (ESP) SEAT Sport SEAT Toledo Cupra +16.841
7. Carl Rosenblad (SWE) Crawford Racing BMW 320i +20.827
8. Fabrizio Giovanardi (ITA) AutoDelta Squadra Corse Alfa Romeo 156 +20.866
9. Luca Rangoni (ITA) Oregon Team Alfa Romeo 156 Gta +21.433
10. Duncan Huisman (NED) Carly Motors BMW 320i +32.727
Stand:
1. Dirk Müller (GER) BMW 106
2. Andy Priaulx (GBR) BMW 95
3. Jörg Müller (GER) BMW 89
4. Gabriele Tarquini (ITA) Alfa Romeo 86
5. Fabrizio Giovanardi (ITA) Alfa Romeo 69
6. Augusto Farfus (BRA) Alfa Romeo 55
7. Antonio Garcia (ESP) BMW 43
8. Jordi Gené (ESP) SEAT 37
9. Rickard Rydell (SWE) SEAT 27
10.Tom Coronel (NED) BMW 24
Stand Independents:
1. Tom Coronel (NED) 140
2. Salvatore Tavano (ITA) 96
3. Alessandro Balzan (ITA) 91
4. Carl Rosenblad (SWE) 68
5. Luca Rangoni (ITA) 67
6. Michele Bartyan (AUT) 65
7. Stefano D´Aste (ITA) 58
8. Simon Harrison (GBR) 33
9. Toni R. Ruokonen (FIN) 23
10. Sebastian Grunert (GER) 15